• 0

Waardering aandelen op basis van verwachte omzet

Beste forumleden,

 

Ik wil aandelen kopen binnen een bedrijf en daar is het nodige vooronderzoek voor geweest inclusief een gesprek met adviseurs. Nu zit ik toch nog steeds met een vraag waar meerdere mensen mij een antwoord op gaven waar ik zo op terugkom.

 

De waardebepaling is geweest. Één van de cijfers zoals de omzet is o.a. bepaald aan de hand van het aantal klanten dat er in 2018 gaan worden bediend. Echter, zijn de helft van de klanten nog niet bevestigd. In andere woorden: er is nog geen contract dat ondertekend is. Dat betekent dat de omzet ook gehalveerd wordt en de uiteindelijk aandeelprijs lager wordt.

 

Toen ik dit ter sprake bracht werd aangegeven dat het een goede vraag is. Daaropvolgend kreeg ik te horren dat er een onderhandeling is met een grote klant waardoor de omzet evengoed verdubbeld kan worden. In het kort: er zijn allemaal onderhandelingen gaande, maar er is nog niks bevestigd.

 

Mijn logische gedachte is: waarom ga ik betalen voor iets dat nog niet bevestigd is? Het kan net zo goed zijn dat de omzet halveert en de grote klant niet binnen wordt gehaald. De antwoorden die ik van mensen binnen mijn netwerk kreeg sloten aan bij wat ik al dacht.

 

Toch ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden.

 

Bedankt voor de tijd.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

henkdepet,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Ik zou afgaan op wat gebruikelijk is in deze branche. Verkoper van deze aandelen lijkt me er alle belang bij te hebben om zoveel mogelijk klanten vastgelegd te hebben bij waardering van de onderneming en kennelijk is dat tot op heden niet gelukt.

 

Heb je inzage in de belangstelling van de 'grote vis'? Ik zou me niet gek laten maken. De orderportefeuille of hoe dit ook mag heten in deze branche lijkt mager. Twee maanden werk?

 

Het is nu half april. Wat voor seizoensinvloeden spelen over het jaar gemeten en hoeveel historische cijfers heb je ingezien? Daar zou je op z'n minst een eenvoudige analyse van moeten kunnen maken voor een omzetverwachting voor dit hele jaar.

 

Ik begrijp of vermoed verder dat jij je (als minderheidsaandeelhouder) niet met acquisitie of de operatie bezig gaat houden. Klopt dat? En waarom zou je deze aandelen willen kopen?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Henk,

 

De manier waarop de prijs wordt berekend die jij gaat betalen is vrij belangrijk. Toekomstige onzekere omzet lijkt me nogal risicovol. Lijkt me dat je voor goed geld misschien gebakken lucht koopt.

 

Je kan ook afspreken dat een deel van de koopprijs wordt uitgesteld en afhankelijk van het resultaat later wordt afgerekend. Als er meer resultaat wordt gerealiseerd, dan is er ook meer beschikbaar om te betalen. En zo heb je meer controle.

 

Zorg dat je een eigen adviseur hebt, waarvan je zeker weet dat die alleen jouw belangen behartigt.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Eens met Jaap. Ik zou zeggen: baseer de huidige waarde op cijfers die voldoende zekerheid bieden. Deze koopprijs is dan vast. Aanvullend spreek je dan een variabel deel af die gebaseerd is op klanten die aankomend jaar daadwerkelijk klant zijn geworden. Dat bepaal je dan na afloop. Uiteraard niet blind staren op omzet. Het gaat er om wat die klanten onder aan de streep opleveren.

 

Dit is een redelijke manier om risico's tussen koper en verkoper te verdelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.