Ik handel ook in marge goederen. Volgens mij heb ik iets fout gedaan met administratie.
Bij aangifte van OB heb ik "bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend" opgeteld en in totaal is 100000
Bij aangifte van IB heb ik van jaarrekening overgenomen en die was 105000
Naar mijn weten moet het ongeveer hetzelfde/kleine verschillen (door afrondingen) zijn. Klopt dat?
Na uitzoekwerk kwam ik achter dat het marge administratie oorzaak is van het verschil.
Bij BTW kan ik het verkoop volledig BTW invullen, inkoop via voorbelasting.
Bij marge: verkoopprijs, min inkoopprijs = winstmarge. Ik reken BTW alleen van de winstmarge. Dat klopt wel maar bij IB heb ik verkoop bij Opbrengsten en inkoop bij inkoopkosten ingevuld. Volgens mij is het fout gegaan. Margegoederen moet volledig (verkoop- en inkoopprijzen) bij opbrengsten van Winst-en-verliesrekening.
vb: Verkoop 6000 marge, inkoop is 5000.
Bij Winst-en-verliesrekening van IB moet ik dan 1000 bij opbrengsten + 0 inkoopkosten vermelden ipv 6000 euro bij opbrengsten en 5000 euro bij inkoopkosten.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
franske84
franske84
Ik handel ook in marge goederen. Volgens mij heb ik iets fout gedaan met administratie.
Bij aangifte van OB heb ik "bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend" opgeteld en in totaal is 100000
Bij aangifte van IB heb ik van jaarrekening overgenomen en die was 105000
Naar mijn weten moet het ongeveer hetzelfde/kleine verschillen (door afrondingen) zijn. Klopt dat?
Na uitzoekwerk kwam ik achter dat het marge administratie oorzaak is van het verschil.
Bij BTW kan ik het verkoop volledig BTW invullen, inkoop via voorbelasting.
Bij marge: verkoopprijs, min inkoopprijs = winstmarge. Ik reken BTW alleen van de winstmarge. Dat klopt wel maar bij IB heb ik verkoop bij Opbrengsten en inkoop bij inkoopkosten ingevuld. Volgens mij is het fout gegaan. Margegoederen moet volledig (verkoop- en inkoopprijzen) bij opbrengsten van Winst-en-verliesrekening.
vb: Verkoop 6000 marge, inkoop is 5000.
Bij Winst-en-verliesrekening van IB moet ik dan 1000 bij opbrengsten + 0 inkoopkosten vermelden ipv 6000 euro bij opbrengsten en 5000 euro bij inkoopkosten.
Is het juist wat ik hierover denk?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/58333-margegoederen-ib-en-ob/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag