• 0

DGA, eigen woning en TBS

Goedemiddag!

 

Ik heb in 2017 een woning gekocht en ben mij aan het inlezen in de mogelijkheid om het deel van de zakelijk gebruikte ruimte aan het ondernemingsvermogen toe te voegen. De adviezen die ik her en der aantref lopen ver uiteen, waarbij soms geen verschil wordt aangegeven tussen een ondernemer voor de inkomstenbelasting en een DGA.

 

Ik ben een DGA van de BV (holdingbv/werkbv). De kantoorruimte is niet aan te merken als zelfstandige werkruimte. Weliswaar wordt de werkruimte 100% gebruikt als werkruimte, maar heeft geen andere zelfstandigheidskenmerken zoals eigen sanitair of een eigen ingang. Het gaat om ca. 24m2 van de (totale woonoppervlakte) van 160m2 (15%). Ten minste 70% van het inkomen wordt verdiend in deze werkruimte.

 

Op basis van de informatie die ik nu heb gelezen is het onduidelijk of de werkruimte als ondernemingsvermogen is aan te merken. Sommige fiscalisten op het internet stellen dat er aan het zelfstandigheidscriterium voldaan moet worden, de ander weer niet.

 

Het is uiteindelijk een rekensom wat voordeliger is, nu ik voor de verbouwing van die werkruimte een behoorlijke som geld wil investeren. Eveneens kunnen dan ook de kosten i.v.m. die werkruimte ten laste van de vennootschap komen (waaronder dan ook naar ik aanneem het deel van de hypotheekaflossing dat op die werkruimte betrekking heeft). Op een enkele website wordt zelfs gesteld dat de vennootschap aan de DGA een vergoeding mag betalen voor het gebruik van die werkruimte die dan niet als loon behoeft te worden beschouwd. Dit lijkt mij merkwaardig en heeft meer weg van ‘double dipping’. Daar zal de fiscus heus wel aan gedacht hebben.

 

Weet iemand meer van de regelingen? Als dit inderdaad een keuzeoptie is, zijn het aankoopbedrag van de woning en de verbouwingskosten (huurdersinvestering) die betrekking hebben op het aandeel van de werkruimte (15%) aan te merken onder de de investeringsaftrek?

 

Alvast dank!

 

Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lees dit eens: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/ter_beschikking_stellen_van_bezittingen/

Een DGA kan als gevolg van TBS winst uit onderneming hebben. Dat lijkt me niet zo interessant.

 

Ik zou er uberhaupt niet eens de moeite voor willen doen, want als je later je huis verkoopt is ook een gedeelte van de verkoopwinst belast (net als de huuropbrengsten nu).

Je kan veel beter geld lenen vanuit de BV en als dat voldoet aan de voorwaarden dan is de rente aftrekbaar in box 1.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt en is ook een goede tool. Alleen de uitleg doet mij vermoeden dat het hier alleen gaat voor ondernemers voor de inkomstenbelasting, niet om een DGA.

 

-quote-

De werkruimte hoort in box 1 tot de winst uit onderneming en niet meer tot de eigen woning.

-unquote-

 

Voor tbs gelden vziw dezelfde criteria.

 

Als het de bedoeling is om de werkruimte te activeren op de balans van de BV, ben ik het eens met de fiscalist die stelt dat dit niet gaat, omdat er geen sprake is van een (afsplitsbaar) zelfstandige gedeelte..

De werkruimte kan niet separaat verkocht/vervreemd worden aan een derde, dus ook niet aan de BV, die je gelijk moet stellen aan een derde.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.