• 0

Beste timing start eigen praktijk als beginnende ondernemer / haptotherapeut

Hallo,

 

Ik ben nu al een tijdje jullie mooie en interessante forum aan het doorpluizen en ik hoop dat jullie mij met het volgende kunnen helpen.

Over twee weken ga ik namelijk met zwangerschapsverlof en ik vraag mij af wat belastingtechnisch de beste timing is om mijn eigen praktijk te starten.

 

De situatie is namelijk dat ik per 1 januari zou willen starten. Hiervoor dien ik mij dan voor die tijd in te schrijven bij de KVK, maar ook andere zaken als register als haptotherapeut en aansluiten bij beroepsverenigingen. Hiervoor zou ik dan dus al in 2018 kosten maken. Volgens mij kan ik dit verlies verrekenen met voorgaande en toekomstige jaren.

 

Maar ik zit ook te kijken naar de zelfstandigenaftrek. Wat dat betreft kan ik mij dan sowieso pas het beste bij de KVK, etc., inschrijven per 1 januari, aangezien de ureneis per kalenderjaar wordt gerekend. En ik deze uren hiervan dan ook kan gebruiken.

 

Zoals ik het nu zie zou ik per januari het beste kunnen starten met alle voorbereidingen en dan per 1 februari echt beginnen met de praktijkruimte (zodat ik mijn verplichte codes heb waarmee ik ook echt mag werken als haptotherapeut).

 

Hoe zien jullie dit? Zijn jullie het hiermee eens of zie ik hele belangrijke zaken over het hoofd?

 

Groetjes,

Marianne

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is een regeling voor een verlaagd urencriterium bij zwangerschapsverlof, maar volgens mij geldt die alleen bij het onderbreken van een bestaande onderneming, niet bij een onderneming die nog moet starten. Het zal sowieso, met nog 5 maanden te gaan, lastig worden om het urencriterium te halen, laat staan als je zwanger bent.

 

 

Aanloopkosten van de onderneming die je dit jaar maakt, kunnen idd verrekend worden met de toekomstige winsten van de onderneming.

 

Mij lijkt 1 januari een prima startdatum, zeker omdat je pas vanaf 1 februari omzet genereerd.

 

Succes, Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Marianne,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Wat zouden bezwaren kunnen zijn om bijvoorbeeld per 1 oktober in te schrijven om rustig een aantal randzaken te regelen? Daarvoor zou een adviseur meer moeten weten over jouw (jullie, partner inclusief) huidige uitgangspositie.

 

Kom je uit een studie of loondienstsituatie? Of loopt dat nog door? En dan mogen we allemaal hopen dat jouw zwangerschap en de periode daarna gezond verlopen. Succes!

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Highio,

 

Mijn bezwaren om per 1 oktober al te starten is dat het mij uiteindelijk wel mogelijk lijkt om deze kosten te verrekenen, maar dat het me wel extra (ingewikkeld) gedoe lijkt.

Ook het meenemen van de uren die ik in het laatste kwartaal van 2018 maak zou ik volgens mij ook mee mogen nemen naar 2019 voor de zelfstandigenaftrek ureneis, maar hoe dit precies werkt weet ik ook niet. Het zou mij iig zonde lijken als ik nu uren besteedt die ik niet mee kan nemen om zo mijn ureneis wat makkelijker te halen

Link naar reactie
  • 0

Marianne,

 

lees het Handboek Ondernemen en Geldboek voor Ondernemers eens.

 

Mijn bezwaar zou kunnen zijn dat je mogelijk een deel van je sociale zekerheid of (fysieke of mentale) rust opgeeft. Verder is hier administratief niks ingewikkelds aan.

 

Je kunt uren voor het behalen van het criterium in 2018 alleen niet meenemen. Geen idee of enige matiging verder mogelijk is voor jonge moeders.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hai Highio,

 

Dank voor de boekentips. Ik zal hier naar op zoek gaan.

Ik snap alleen je bezwaar niet over sociale zekerheid en rust. Als je als ondernemer gaat beginnen lijkt het mij niet meer dan logisch dat je iets aan sociale zekerheid opgeeft (al blijf ik vooralsnog straks eerst ook nog in loondienst). Maar ik jou zo lees lijkt het of je zegt dat ik met later starten nog meer sociale zekerheid opzeg, klopt dat? Zo ja, dan kan ik me niet goed voorstellen waarom dat zo is.

 

Groetjes,

Marianne

Link naar reactie
  • 0
Maar ik jou zo lees lijkt het of je zegt dat ik met later starten nog meer sociale zekerheid opzeg, klopt dat? Zo ja, dan kan ik me niet goed voorstellen waarom dat zo is.

Dat schreef en/of bedoelde ik niet. Integendeel. Anderen (deskundigen of ervaringsexperts) kunnen je hierover ongetwijfeld beter informeren.

 

Verder heb ik de leestips in mijn vorige bericht actief gemaakt.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Op zich kun je een gulden middenweg bewandelen, denk ik. Je kunt vanaf 1 oktober wel alvast beginnen met allerlei voorbereidende dingen, zoals Hoghio al aangaf, maar dan nog zonder je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Zorg er voor dat je alle kosten die je in die periode maakt een privé betaalt goed bijhoudt (bonnetjes, facturen, bankafschriften).

 

Vervolgens kun je jezelf dan vanaf 1 januari inschrijven. De aantoonbare kosten die je in de voorbereidende fase hebt gemaakt zijn dan alsnog aftrekbaar van de winst in 2019 (een periode van een kwartaal wordt meestal geaccepteerd). Klein nadeel zou kunnen zijn dat je de BTW over de kosten in die periode niet mag terugvragen voor de omzetbelasting, maar je mag die dan wel alsnog aftrekken voor de inkomstenbelasting.

 

Maar je kunt ook gewoon eerder starten, zodat je in ieder geval alvast alle adminstatieve rompslomp achter de rug hebt (btw-nummer, bankrekeningnummer, verzekeringen uitgezocht, website, email, domeinnaam) en in het nieuwe jaar met een vliegende start kunt beginnen. Persoonlijk heb ik trouwens het verlies van het aanvangsjaren gewoon als negatief Resultaat uit Overige Werkzaamheden (ROW) opgegeven en mocht dat zelfs salderen met overig loon voor de inkomstenbelasting. Dat laatste is overigens geen gegeven. De Belastingdienst kan namelijk wel verlangen dat er duidelijk uitzicht is op winst in de toekomst een dat er geen sprake is van een hobby (structureel minder dan 5000 euro omzet per jaar). Het kan zijn dat ze een negatieve ROW niet accepteren als je dat niet aannemelijk kan maken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Kosten in de aanloopfase kun je gewoon aftrekken.

Daar is geen termijn aan gebonden.

Er is weldegelijk een termijn, namelijk van maximaal 5 jaar. Maar natuurlijk verder beperkt door de redelijkheid en een aannemelijk verband met de te voeren onderneming. Maar het lijkt me alleszins redelijk in deze casus om de aanloopfase te beperken tot een kwartaal en dat zal ook gewoon geaccepteerd worden door de fiscus.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank voor alle reacties, erg fijn.

Het laatste kwartaal ga ik dan alvast aan alle randzaken beginnen (als ik daar dan de energie voor heb :)) en dan schrijf ik mij in 2019 bij de KVK en start ik mijn praktijk.

Als zorgverlener ben ik vrijgesteld van BTW. Hierdoor ook geen omzetbelasting voor mij en is het wat dat betreft ook geen nadeel voor mij dat ik de BTW niet kan terugvragen.

 

Groetjes,

Marianne

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.