• 0

Bijtelling bij opstarten zaak

Beste lezers,

 

Ik probeer antwoord te vinden op de volgende vraag. Ik overweeg een auto aan te schaffen die ik op de zaak wil rijden. De zaak wordt echter as we speak opgestart. Ik zal de auto ook privé rijden en de auto is ouder dan 15 jaar. De bijtelling bedraagt daarmee 35% van de dagwaarde van de auto. Echter het eerste (of de eerste twee) jaar verwacht ik weinig inkomsten uit het bedrijf. (betreft bedrijf in reisbranche waar eerst reizen 'gebouwd' moeten gaan worden) Dat zou kunnen betekenen dat de bijtelling het enige 'inkomen' is het eerste jaar. Na aftrek van overige kosten/aftrekposten zal dit weer 0 zijn. Klopt mijn redenatie of zie ik daarin iets over het hoofd? Wordt bijtelling bv. niet als inkomen gezien waarover afgetrokken kan worden? Wie kan dit iets verhelderen? Als ik niet voldoende duidelijk ben dan hoor ik het ook graag. Alvast dank!

 

~Peter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De bijtelling is precies dat, het is een fiscale bijtelling in je Inkomstenbelastingaangifte waardoor een deel van je als zakelijk opgevoerde kosten niet worden meegeteld bij het bepalen van de fiscale winst.

Het is geen inkomen waar kosten van afgetrokken worden.

Het doet precies het tegenovergestelde. Het zorgt ervoor dat de kosten die jij maakt voor benzine, onderhoud en afschrijving tot het bedrag van de bijtelling niet gerekend worden tot je bedrijfsresultaat.

 

Als je geen bijtelling zou hebben dan zou je zonder overige inkomsten een verlies maken. doordat je een bijtelling moet rekenen wordt jou verlies kleiner of 0

Een verlies zou je in de komende jaren kunnen verrekenen met toekomstige winsten. maar door de bijtelling ontstaat er geen verlies en kun je dus ook niks verrekenen.

 

Link naar reactie
  • 0

Roel, hartelijk dank. Ik begrijp het gedeelte van de kostenaftrek tot het bedrag van de bijtelling. Wat ik nog niet goed doorgrond is wat dit grofweg voor de netto kosten voor de auto betekent. Stel ik heb €6000 bijtelling, €4000 kosten, dan zou de bijtelling €2000 zijn. Wordt dat dan feitelijk het bedrag waarover ik inkomstenbelasting betaal?

 

En als ik ook een website van €2000 laat maken, dan wordt het belastbare inkomen (excuus voor de particuliere termen) 0 en zou je feitelijk geen kosten maken voor bijtelling?

Link naar reactie
  • 0

Nee zo werkt het juist niet. De fiscale bijtelling is nooit hoger dan de werkelijke kosten.

 

Dus als de bijtelling 6000 is en je hebt maar 4000 kosten gemaakt dan wordt de bijtelling gemaximeerd op 4000. waardoor je per saldo op 0 kosten uitkomt in je belastingaangifte. In de volksmond zegt men dan "dat je de autokosten alsnog prive betaald". Maar een bijtelling zal dus nooit leiden tot een hoger inkomen. Alleen tot het betalen van meer belasting omdat (een deel van) de kosten niet van de winst mogen worden afgetrokken in je aangifte

 

Link naar reactie
  • 0

Het is dus de vraag of het wel interessant is om de auto op de zaak te zetten, gezien het feit dat kosten en bijtelling tegen elkaar wegvallen. Per saldo kun je dan helemaal geen autokosten aftrekken.

 

Als je de auto privé houdt en de zakelijke kilometers declareert, kun je wel autokosten aftrekken en heb je een groter verlies.

Dit kan je dan weer compenseren met toekomstige winsten, zodat je op termijn wellicht minder belasting betaald dan als je de auto op de balans zet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.