• 0

BTW controle B&B doe ik het goed?

(niet mijn account, inloggen doet moeilijk, asking for a friend:)

 

Ik heb een bed&breaksfast en heb bericht gekregen dat ze de boeken komen controleren. Op zich prima, ik hou alles netjes bij maar ik heb een vraag over de opstartkosten. De pandeigenaar heeft een deel van de inventaris voorgeschoten, dat was onderdeel van de afspraak dat ik zijn pand zou huren. In het begin had ik nog geen kvk en rekeningnummer (eerste onderneming) dus staan een aantal zaken op zijn naam. Nu heb ik hier wel de btw van teruggevraagd en daar gaat dus straks ook deels de controle over. Mag ik die posten wel opvoeren of doe ik hier onbedoeld iets wat niet mag?

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mag ik die posten wel opvoeren of doe ik hier onbedoeld iets wat niet mag?

 

Ja, dat zal dan (misschien) wel blijken uit de controle door de BD.

 

Want diegene een inkoopfactuur krijgt (in dit geval: de 'pandeigenaar' dus) heeft recht op teruggaaf van de BTW inbegrepen in de bewuste factuur (normaal gesproken dan).

 

En als die het al teruggevraagd/verrekend heeft, dan kan jouw "friend" dat natuurlijk niet nog een keer doen.

 

Als dat niet gebeurd is (het "dubbel terugvragen" dan), dan loopt het misschien wel met een sisser af (wie weet)...

 

[Een beetje een ongelukkige constructie dit zoals misschien duidelijk is - op zich mag hij/zij mij best mailen als dit straks tot iets 'naars' leidt dan kijk ik wel hoe en wat - als daar behoefte aan is dan natuurlijk.]

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Is de controle, omdat je toevallig aan de beurt bent of omdat ze onrechtmatigheden in de btw aangifte ontdekt hebben?

Als het laatste het geval is, zal de controleur specifiek de btw aangiften onderzoeken.

 

Het is niet mogelijk btw te verrekenen als die op de factuur van een andere persoon staat.

 

Als je, bv aan de hand van bankafschriften, kunt aantonen dat je de inventaris (incl BTW) zelf betaald hebt en de pandeigenaar de BTW niet heeft afgetrokken, zal de controleur zich wellicht coulant opstellen.

 

Misschien is dit ook nog op te lossen als de pandeigenaar aan jou een factuur met BTW stuurt Maar dan moet de pandeigenaar zelf ook BTW-ondernemer zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.