• 0

Lening voor salaris startende ZZP'er als aanloopkosten en opstartkosten opgeven

Beste allemaal,

 

Ik ben in april als ZZP'er (Coaching & Advies) begonnen. In de maanden daarvoor was is huisvader en had ik geen salaris/uitkering, maar ben ik al wel met de voorbereiding van mijn bedrijf begonnen. Vanaf april tot nu heb ik wel een aantal opdrachten gedaan, maar het salaris is nog onvoldoende. Mijn vrouw had in die maanden wel een salaris, maar dit was te weinig voor onze maandelijkse prive lasten. Mijn vrouw en ik hebben afgesproken dat zij het tekort aan salaris bij de opstart van mijn bedrijf uit haar eigen vermogen gaat betalen. Een lening aan het bedrijf, waardoor ik een klein salaris kan uitbetalen. Het zelfde geldt voor een vriend van mij die hier ook een lening voor heeft gegeven.

 

Ik heb hierover een aantal vragen:

- Kan een ZZP'er een lening bij iemand nemen, om daarna vanuit het bedrijf een klein salaris te betalen om in zijn prive onderhoud te voorzien?

- Kunnen deze kosten als aanloopkosten worden meegenomen?

- Kunnen deze kosten na de opstart van het bedrijf worden meegenomen?

- Gelden dezelfde regels voor mijn vrouw (huwelijkse voorwaarden) als voor de vriend van mij?

 

Met vriendelijke groet,

JPAS

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

En iets concreter:

 

 

- Kan een ZZP'er een lening bij iemand nemen, om daarna vanuit het bedrijf een klein salaris te betalen om in zijn prive onderhoud te voorzien?

 

Een lening voor levensonderhoud is geen zakelijke lening (maar een privélening).

 

 

- Kunnen deze kosten als aanloopkosten worden meegenomen?

 

Nee.

 

 

- Kunnen deze kosten na de opstart van het bedrijf worden meegenomen?

 

Nee.

 

 

- Gelden dezelfde regels voor mijn vrouw (huwelijkse voorwaarden) als voor de vriend van mij?

 

 

Die vat ik niet helemaal - ik neem aan dat je bedoelt of er voor jou als eenmanszaak verschil maakt of de lening door een vriend (niet fiscale partner dus) verstrekt wordt.

In deze is dan het antwoord:

Nee, maakt geen verschil. (Dus het antwoord op je vraag is dan eigenlijk "ja".)

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.