• 0

zonnepanelen prive gekocht

(aangepast)

hallo, ik heb in 2012 zonnepanelen aangeschaft, gewoon alles prive ik was destijds al zzp'er maar heb hier nooit iets mee gedaan (omdat dit niet kon cq mij niet bekend was) tot ik hoorde dat ik ook de btw alsnog terug kon vragen maar als zzp'er moet ik nu jaarlijks 160 euro forfait betalen sterker nog, ik heb al een naheffing gekregen van 960 euro, als ik geen zzp'er maar particulier was zou dit allemaal niet gebeurd zijn . dit klopt toch niet. dit is toch rechtsongelijkheid. Weet iemand of hier jurisprudentie van is of dat hier iets tegen te doen is?

aangepast door margaatjes
typefout
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je die BTW dan alsnog teruggevraagd? Waarom? Je weet toch dat je over het (al dan niet forfaitaire) privé gedeelte weer BTW moet afdragen? Je weet toch ook dat de zakelijke inkomsten(al dan niet forfaitaire) met BTW worden belast? Een particulier die btw van panelen wilt terugvragen moet eerst ondernemer worden om vervolgens vanwege de lage zakelijke inkomsten met de KOR te kunnen worden vrijgesteld van afdracht. Wanneer jij lage ZZP inkomsten zou hebben, dan kun je ook gebruik maken van de KOR. Wat is de rechtsongelijkheid? Mis ik misschien iets in je bericht?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Margaatjes.

 

Het probleem zit er - denk ik - in dat je de teruggave van de BTW op de zonnepanelen hebt aangevraagd op hetzelfde BTW-nummer als de eenmanszaak (zzp-er). Daardoor ziet de Belastingdienst de aanschaf van de zonnepanelen en de teruglevering van de energie op het netwerk voor de BTW als een activiteit van je eenmanszaak.  Dat dit voor de inkomstenbelasting anders is, doet daar niet aan af.

 

Het probleem had  m.i. opgelost kunnen worden, doordat je voor de zonnepanelen een apart BTW-nummer had aangevraagd en apart BTW-aangifte had gedaan.  Daardoor zijn je activiteiten als zzp-er en leverancier van energie (zonnepanelen) voor de BTW duidelijk gescheiden.

 

Bij nader inzien: De Kleine Ondernemers Regeling (KOR) geldt per ondernemer en niet per onderneming. Dus als je als zzp-er geen recht hebt op de KOR kun je hem ook niet meer toepassen bij de zonnepanelen.

 

Succes, Odeon

aangepast door odeon
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.