• 0

Carry back regeling eenmanszaak -> BV versus openstaande posten Belastingdienst

Beste HL-leden,

Ik ben in 2013 een eenmanszaak begonnen en toen dat goed ging ben ik in 2015 gaan uitbreiden met personeel en flink wat investeringen gedaan. Nieuw kantoor, leaseauto's etc.
Door de omzetgroei en verhoging van de risico's heb ik in overleg met mijn boekhouder besloten om over te gaan naar BV vorm.
De werkzaamheden vanuit de boekhouder zijn gestart in  januari 2016 (BV i.o.) en in juni 2016 met de notaris afgerond met terugwerkende kracht met als begindatum 1 januari 2016.

Waar de prognoses goed waren, ging het toch ineens fout waardoor ik in de loop van 2016 helaas afscheid heb moeten nemen van het personeel. Simpelweg eigen fout, teveel risico genomen.
Heb uiteindelijk gelukkig iedereen kunnen betalen. Enkel heeft de Belastingdienst nog een aantal openstaande posten zoals onder andere loonheffingen.

Deze werden eind 2015 niet meer volledig of op tijd betaald.


Omdat de eenmanszaak in 2015 door de investeringen en afbetalingen verlies heeft gemaakt konden we d.m.v. de carry back regeling een 40% van de openstaande kosten bij de Belastingdienst laten verrekenen. Ik was voor 2015 niet eens op de hoogte van deze regeling. Heeft ons flink wat geld gescheeld.

Wetende dat de carry back voor 2015 positief heeft gewerkt op de openstaande posten bij de Belastingdienst wilden we met de aangifte 2016 hetzelfde doen. Dit aangezien 2016 ons grootste verliesgevende jaar was en de verrekening nog groter zou zijn qua bedrag. Hiermee zouden we om de nabij alles bij de Belastingdienst opgelost kunnen hebben.
Echter, de aangifte voor 2016 hebben we even op on hold moeten zetten, omdat er simpelweg geen geld was om de boekhouder te betalen.

Uiteraard wacht de Belastingdienst niet oneindig totdat wij een keer geld hiervoor hebben, dus kwamen zij met eigen torenhoge schattingen. Uiteindelijk hun kunnen duidelijk maken dat ze op 2016 moeten wachten, en ze hierbij verwezen naar de 2015 cijfers/carry back verrekening. Doordat men dit kon verifiëren in hun systeem hebben ze me uitstel gegeven en heb ik halverwege vorig jaar werk laten maken van het jaar 2016 aangezien ik daar wat funds voor opzij heb kunnen zetten.
 

Ondanks de hoge kosten voor mijn boekhouder, was ik erg blij dat het eindelijk doorgang kon vinden. Dit met in het verschiet de gedachte dat het nog maar enkele maanden zou duren dat ik ook eindelijk met de Belastingdienst weer op nul zou uitkomen. Die carry back voor 2016 was het hoofddoel. Zowel ik, mijn boekhouder en de Belastingdienst hebben hier volledig in meegedacht. Erg prettig hoe die communicatie is verlopen. Wellicht omdat er licht aan het einde van die tunnel te zien was.

De belastingdienst heeft in september 2018 de aangifte ontvangen. Had hier nog wel wat vragen, omdat de eenmanszaak over is gegaan naar een BV vorm. Deze hebben we geruisloos ingebracht. Dus alle vragen netjes beantwoord, waar we ook prima zijn uitgekomen. De Belastingdienst heeft de aangifte geaccepteerd. Maar toen........

Ik dus maar wachten op de bevestiging van de definitieve cijfers voor 2016. Krijg ik in december 2016 een brief dat ik moet betalen. Men heeft de schatting bijgesteld maar er staat alsnog dat ik een bedrag moet betalen, terwijl ik juist het tegenovergestelde verwacht. Niet dat ik verwacht dat ik iets terug zou krijgen. Maar ik had de automatische verwerking van de carry back regeling verwacht met daarop de resultaten met de verliesverrekening met de openstaande posten zoals in 2015 het geval is geweest.

Ik contact opgenomen met mijn carry back contact bij de belastingdienst. Hij zegt: cijfers zijn inderdaad definitief maar de carry back kunnen we niet toepassen, want u bent sinds 2016 een BV. de BV kan enkel Vpb verliezen verrekenen van het jaar daarvoor, maar u heeft nog geen Vpb verliesaangiftes, want u was voor 2016 nog geen BV. U behoudt dit nog wel voor de komende 3 jaren als u winst maakt waarmee u dit kunt verrekenen. 

Kort samengevat: de hele inzet waar ik ruim 2 jaar voor heb gecommuniceerd en gevochten kan helemaal niet. Niemand die mij dat in die twee jaar verteld. Ben tenslotte op dit gebied ook maar een leek. Verrekenen met toekomstige winsten is leuk maar daar koop ik nu niets mee, want ik wilde die openstaande posten voldoen bij de Belastingdienst. En aangezien ik al 2 jaar ook in loondienst ben verwacht ik totaal geen winsten in de toekomst. De enige rede dat ik de BV heb aangehouden was om mijn afbetalingen goed te stroomlijnen en dat ik mijn verplichtingen op deze manier wilde nakomen.

Excuses voor het lange verhaal. Gezien de unieke situatie moest ik het even in detail uitleggen. Anders zou mijn vraagstelling enkel nog meer vragen bij u oproepen. Maar dan nu mijn vraag. Welke mogelijkheden heb ik om wellicht alsnog de carry back voor 2016 te kunnen doen zoals ik in 2015 heb gedaan. Is het enkel door de switch naar BV dat ik hier nu als leek, ondanks alle partijen om me heen, de dupe van ben. In alle eerlijkheid, ik wil naar niemand wijzen. Ik probeer enkel een optie te vinden die over het hoofd gezien wordt. Ik weet dat dit iets is op fiscaal niveau, vandaar dat ik mij tot u richt. Kunnen we iets met terugwerkende kracht. Of kan de BV niet pas in 2017 starten met terugwerkende kracht, zodat 2016 toch als eenmanszaak te boek staat. Per saldo heb ik niets meer of minder verdient namelijk. Dus qua saldo blijven de cijfers gelijk. Ook van belang kan dit zijn voor de aangiftes voor 2017 en 2018. Want die staan nog open. Als het verloren zaak is voor 2016 wil ik bekijken wat te doen met 2017 en 2018. Waar zou ik nog baat bij kunnen hebben. Het mag best wat kosten, want als ik niets doe dan scheelt het mijn voor 2016 tienduizenden euro's. 

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan. Bij voorbaat dank voor jullie tijd. Al is het maar voor het hele verhaal dat jullie hebben moeten lezen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Helaba,

 

Het resultaat van de BV valt onder de vennootschapsbelasting en je kunt verliezen in de vennootschapsbelasting inderdaad niet verrekenen met de inkomstenbelasting.

 

(Stel dat dit wel kon dan is het nog de vraag of dit je verder hielp. Met 2015 verrekenen kan niet, omdat dit ook al een verliesjaar was. Dan moet er nog genoeg te verrekenen inkomen openstaan over de jaren 2013 en 2014.)

 

De startdatum van de BV een jaartje opschuiven lijkt me ook niet mogelijk, omdat één en ander al gepasseerd is bij de notaris.

 

Met terugwerkende kracht kunnen we constateren dat de oprichting van de BV geen goed idee was.

Je zou je kunnen beroepen op dwaling omdat je bij de oprichting van de BV onvoldoende geïnformeerd bent. In dat geval zou de oprichting van de BV met terugwerkende kracht ongedaan gemaakt kunnen worden. Maar daarvoor moet je dan wel een juridische procedure opstarten en de kans dat een rechter daarin meegaat lijkt me niet zo heel groot. Zeker omdat de prognoses voor de BV aanvankelijk goed waren. Wellicht dat de bedrijfsjuristen op dit formum zoals @StevenK daarover nog ideeën hebben.

 

Naar de toekomst toe moet je je afvragen of voortzetting van de BV wel een goed idee is. Je zou eventueel gebruik kunnen maken van de geruisloze terugkeerfaciliteit waarbij de verliezen van de BV omgezet kunnen worden in ondernemingsverliezen voor de inkomstenbelasting. Voor geruisloze terugkeer heb je wel begeleiding van een (dure) fiscalist nodig.

 

En anders wachten tot de BV weer voldoende winst heeft gemaakt om de verliezen te verrekenen.

 

Succes, Odeon

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Branko Collin zei:

"Niemand die mij dat in die twee jaar verteld."

Wat is je wél verteld? En kun je dat aantonen?

Als de belastingdienst je twee jaar lang zegt "X is mogelijk" en na twee jaar zegt "oeps, X kan helemaal niet", dan kun je ze daarop aanspreken.


Nadat mij door hun verteld is dat er een carry back regeling bestaat, hebben we dit op 2015 toegepast. Is in 2017 gebeurt.
Toen men herinneringen begon te sturen voor de resterende openstaande posten, heb ik ze om uitstel gevraagd omdat ik voor 2016 hetzelfde ging toepassen met de carry back als wat we in 2015 hebben gedaan.  Heb daar ook aangegeven, als u terugkijkt naar 2015 dan kunt u zien wat we daar hebben toegepast met alle Belastingdienst contacten van dien die mij hier hebben geholpen.  Dit uitstel speelde zich af in 2017 en dat uitstel heb ik van ze gekregen. Maar niemand die zegt, maar meneer, u maakt een grote berekeningsfout, want hoe u 2015 de carry back heeft toegepast, zo kan dat voor 2016 niet meer, omdat u een BV bent. Als dit gezegd was had ik wellicht mijn BV helemaal niet aangehouden in 2017 en 2018. Nu is het moeilijker deze op te doeken, want er zit veel prive geld in en die ben ik bij het opdoeken kwijt. Dus er zit nu schuld aan prive in, en er zit Vpb verlies in. Beide is me nu dus best wat waard.

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, odeon zei:

Met terugwerkende kracht kunnen we constateren dat de oprichting van de BV geen goed idee was.

Je zou je kunnen beroepen op dwaling omdat je bij de oprichting van de BV onvoldoende geïnformeerd bent. In dat geval zou de oprichting van de BV met terugwerkende kracht ongedaan gemaakt kunnen worden. Maar daarvoor moet je dan wel een juridische procedure opstarten en de kans dat een rechter daarin meegaat lijkt me niet zo heel groot. Zeker omdat de prognoses voor de BV aanvankelijk goed waren. Wellicht dat de bedrijfsjuristen op dit formum zoals @StevenK daarover nog ideeën hebben.

 

Naar de toekomst toe moet je je afvragen of voortzetting van de BV wel een goed idee is. Je zou eventueel gebruik kunnen maken van de geruisloze terugkeerfaciliteit waarbij de verliezen van de BV omgezet kunnen worden in ondernemingsverliezen voor de inkomstenbelasting. Voor geruisloze terugkeer heb je wel begeleiding van een (dure) fiscalist nodig.

 

En anders wachten tot de BV weer voldoende winst heeft gemaakt om de verliezen te verrekenen.

 


Geruisloze terugkeer is inderdaad mogelijk en inderdaad is hierbij wederom een fiscalist nodig zoals we dat andersom ook hebben gedaan. Dat me dit weer extra geld kost maakt me niet zoveel uit, want in verhouding zal het maar een schijntje zijn t.o.v. wat ik bij de BD heb openstaan. Echter, een terugkeer is me bekend maar dat zou dan pas na 2019 kunnen neem ik aan. Het gaat mij juist om, wat zijn de mogelijkheden voor 2016 (aangifte is al gedaan) en 2017 en 2018 (beide nog niet gedaan). 2016 via de rechter lijkt me inderdaad een kleine kans.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.