• 0

software patent?

ik heb een gloednieuw ecommerce site gemaakt waarbij er systemen gebruikt worden die nog niet bestaan. Kan ik deze systemen ook patenteren? en hoeveel zou me zoiets kosten?

 

greetz

 

[edit mod] titel aangepast, draad samengevoegd [/edit]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je geniet auteursrechterlijke bescherming op de software.

Patent kun je alleen aanvragen op fysieke technische oplossingen die voldoende vernieuwend zijn.

Dus geen patent , wel auteursrecht.

 

Suc6

 

Hallo,

 

Kan ik dan helemaal geen rechten nemen op software? Windows is toch meer beschermd door vb. alleen maar auteursrechten. Duz als ge iets origineels maakt, dan kunt ge da totaal niet beveiligen omdat het software is? Als ik mijn systeem op het net zet en een groot bedrijf kopieert mijn ideeen, dan kan ik totaal niets doen/bewijzen?

 

greetz

Link naar reactie
  • 0

Je geniet auteursrechterlijke bescherming op de software.

Patent kun je alleen aanvragen op fysieke technische oplossingen die voldoende vernieuwend zijn.

Dus geen patent , wel auteursrecht.

 

Suc6

 

Hallo,

 

Kan ik dan helemaal geen rechten nemen op software? Windows is toch meer beschermd door vb. alleen maar auteursrechten. Duz als ge iets origineels maakt, dan kunt ge da totaal niet beveiligen omdat het software is? Als ik mijn systeem op het net zet en een groot bedrijf kopieert mijn ideeen, dan kan ik totaal niets doen/bewijzen?

 

greetz

 

De bescherming van M$ software is in Europa gebasseerd op auteursrecht.

In de VS kun je wel een software patent aanvragen.

 

Als jouw softtware goed genoeg is staat Bill vanzelf op de stoep. ;)

Volgens mij is zijn motto "Be creative, buy creative".

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk geldt voor alles wat je nieuw in de markt lanceert, of dat nu software is of een fysiek product, dat het handig is om ergens een datum te vermelden.

 

Dat kun je doen met een persbericht of mailing waarin je behalve de datum ook de naam van je product vermeldt, maar het volstaat ook als je bijvoorbeeld wat foldertjes verspreidt, waar je in een hoekje heel klein de datum en eventueel de versie van het product (of van de folder) vermeldt.

 

Zo kun je altijd aantonen wanneer het product in het publieke domein ter beschikking is gekomen (en als de media je persbericht oppikken, is dat natuurlijk helemaal mooi meegenomen, want dan heb je dubbel bewijs, naast commercieel voordeel).

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt TechNico voor de informatie. Maar ik had wel nog een klein vraagske. Moet ik ook iets maken voor de auteursrechten te bewijzen van mijn systeem? Anders kunnen ze naderhand nog zogezegd zeggen dat ik het later heb nagemaakt, niet?

 

 

greetz

 

 

Bij de belastingdienst kun je voor heel weinig geld bij een aantal kantoren materiaal deponeren.

Het krijgt dan een datum stempel en wordt ter plekke opgeslagen.

Dus brand jouw software op een cd of dvd, maak voorzover het geen telefoonboek word een uitdraai, en ga ermee naar de belastingdienst.

Een notaris kan ook, maar is meestal iets duurder.

 

Kijk ook maar even op www.auteursrecht.nl

 

Suc6

Link naar reactie
  • 0

Bedankt TechNico voor de informatie. Maar ik had wel nog een klein vraagske. Moet ik ook iets maken voor de auteursrechten te bewijzen van mijn systeem? Anders kunnen ze naderhand nog zogezegd zeggen dat ik het later heb nagemaakt, niet?

 

 

greetz

 

 

Bij de belastingdienst kun je voor heel weinig geld bij een aantal kantoren materiaal deponeren.

Het krijgt dan een datum stempel en wordt ter plekke opgeslagen.

Dus brand jouw software op een cd of dvd, maak voorzover het geen telefoonboek word een uitdraai, en ga ermee naar de belastingdienst.

Een notaris kan ook, maar is meestal iets duurder.

 

Kijk ook maar even op www.auteursrecht.nl

 

Suc6

 

bedankt allemaal!!!

 

Dat materiaal aangeven bij de belastingsdienst geldt dat ook in belgie? Of enkel in Nederland? Want ik woon nl. in Belgie...:)

 

greetz

 

Rocky

 

Link naar reactie
  • 0

Mocht het bij de Belgische Belastingdienst niet werken, dan heb je nog de volgende optie:

 

* Een datumstempeltje kan ook digitaal verkregen worden. Verschillende merkenbureau's bieden dit aan. Google de term filereg maar eens.

 

* Bij het Benelux merkenbureau kan een i-depot envelop worden verkregen, zeer vergelijkbaar met een stempeltje van de belastingdienst

zie:

http://mineco.fgov.be/intellectual_property/patents/idepot_nl.htm

Link naar reactie
  • 0

 

Bij de belastingdienst kun je voor heel weinig geld bij een aantal kantoren materiaal deponeren.

Het krijgt dan een datum stempel en wordt ter plekke opgeslagen.

Dus brand jouw software op een cd of dvd, maak voorzover het geen telefoonboek word een uitdraai, en ga ermee naar de belastingdienst.

Een notaris kan ook, maar is meestal iets duurder.

 

 

Nog een optie is om de sourcecode op papier te zetten, dit in een dichte envelop te doen, aanteken en naar jezelf versturen. Het gaat hier dan duidelijk om een tijdstempel te verkrijgen. Deponeer het in een kluis of notaris en klaar is Klara.

 

Nog een optie. ???

 

Ter aanvulling, in een gesloten envelop versturen naar je zelf heeft weinig zin, je kunt een envelop makkelijk openmaken, en er iets anders instoppen. Thuis in de kluis stoppen heeft dus geen enkele waarde.

 

Langsbrengen bij de Notaris kan natuurlijk wel, het aan jezelf versturen blijft dan achterwege.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.