• 0

Bedrijvendokter betalen met 'sweat equity'

Ik stel bij mijn contacten met MKB bedrijven dikwijls vast dat veel van deze bedrijven ondanks goede producten door het aanmodderen van de ondernemer een zieltogend bestaan leiden. Deze ondernemers zijn vaak te eigenwijs om adviseurs in te schakelen of ze hebben er simpelweg de financiële ruimte niet voor. Ik speel met de gedachte om voor die laatste categorie mijn diensten als 'bedrijvendokter' op no cure no pay basis aan te bieden waarbij de betaling dient plaats te vinden in de vorm van aandelen in het bedrijf. Verwachten jullie dat ondernemers hiervoor open zullen staan? Hebben jullie tips om de acceptatie van zo'n propositie te vergroten? Zijn er mensen op dit forum die reeds deze werkwijze hanteren?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Mvg

Hendrik

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou het niet een beetje moeilijk worden aandelen in een eenmanszaak te verkrijgen?

 

Mijn excuses voor de onduidelijkheid. Mijn doelgroep bestaat uit productiebedrijven in BV vorm met 5 tot 15 man personeel. Waar ik het over de ondernemer had, doelde ik op de dga.

 

Hendrik

Link naar reactie
  • 0

Ik stel bij mijn contacten met MKB bedrijven dikwijls vast dat veel van deze bedrijven ondanks goede producten door het aanmodderen van de ondernemer een zieltogend bestaan leiden. Deze ondernemers zijn vaak te eigenwijs om adviseurs in te schakelen of ze hebben er simpelweg de financiële ruimte niet voor. Ik speel met de gedachte om voor die laatste categorie mijn diensten als 'bedrijvendokter' op no cure no pay basis aan te bieden waarbij de betaling dient plaats te vinden in de vorm van aandelen in het bedrijf. Verwachten jullie dat ondernemers hiervoor open zullen staan? Hebben jullie tips om de acceptatie van zo'n propositie te vergroten? Zijn er mensen op dit forum die reeds deze werkwijze hanteren?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Mvg

Hendrik

 

Ja en Nee. Resultaatgericht voorstel is iedere ondernemer op zich wel voor te porren. Het wordt alleen een beetje lastig als je adviezen niet direct meetbaar zijn. Bovendien komen de adviezen vaak tot stand in samenspraak met de ondernemer (meestal weet hij/zij het wel, maar komt er niet aan toe, of denkt er net even te makkelijk over). Resultaat gericht voorstel met een minmaal en maximaal bedrag (bonus) lijkt me een betere suggestie.

 

- Met aandelen moet je vaak ook weer een wijziging in de statuten doen en notaris bezoek. Allemaal te zwaar lijkt me.

 

Een resultaat gericht voorstel. Als je door gaat zoals nu ga je zoveel omzetten. Als ik je ga helpen ga je mogelijk 20% meer omzet maken. Het advies zou in een duur tarief 150 euro per uur kosten. Je hebt minimaal 30 uur nodig, zou op 4.500 euro komen. In mijn voorstel betaal je de helft en bij succes nog eens 3.000 euro.

Kortom bij succes kost het 5.500 euro

Bij geen success: 2.250 euro (blijft het nog steeds teveel) :-).

Nogmaals maak goed helder dat je goed meetbaar maakt waar het succes vandaan komt.

 

Ik heb ooit bezoekafspraken op no cure no pay aangeboden, doch ook hier in vaak een start budget overeengekomen om adressen en een mailing te versturen. Vervolgens voor iedere afspraak een x bedrag als bonus. Prettig meetbaar en resultaat gericht.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Ik mijn ervaring is het eigenlijk de enige optie om bedrijven met een negatieve cashflow er bovenop te helpen. Alleen het maken van de afspraken is heel erg lastig. Dat moet goed gebeuren.

 

Ondernemers vinden het niet vervelen om met equity te moeten betalen. Het is veeleer de vraag of ze uberhaubt vinden dat ze hulp nodig hebben.

 

Je kunt het bedrijf ook gewoon kopen, het omdraaien en weer verkopen. Dat gebeurt veel.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.