• 0

Schatting 2005

Ik ga morgen met vakantie en was bijna vergeten de schatting inkomstenbelasting voor 2005 in te vullen. Heb nu nog snel even wat vraagjes

 

- belastbaar inkomen uit sparen en beleggen in 2005. Hoe schat/bereken ik dat?

 

Maar 1 vraag dus eigenlijk.

 

Daarnaast hoef ik alleen mijn geschatte winst in te vullen, en ik kom in aanmerking voor ondernemersfaciliteiten?

Bijzondere situaties en dividend is n.v.t.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jazeker steekt het nauw. Je krijgt namelijk naar aanleiding van deze schatting een voorlopige aanslag die je gewoon moet betalen.

 

Je moet trouwens wel je geschatte 'winst uit onderneming' opgeven, en dus niet je omzet. Dus omzet minus kosten, afschrijvingen, kleinschaligheidsinvesteringsaftrek, oudedagsreserve, zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

 

Kan al snel een milletje of wat schelen...

Link naar reactie
  • 0

Ok het lukt me wel. Gewoon het geschatte gemiddelde van mijn vermogen * 0,04? En dan een tikkeltje pessimistisch om zo een niet al te hoge voorlopige aanslag te krijgen.

 

Zo heb ik de winst ook uitgerekend, niet al te optimistisch. En die aftrekposten, bedankt dat je zegt dat ik die eraf moet trekken, maar 't gaat al zo goed dat het zo'n heel groot verschil maakt. Voor de rest begreep ik dat het om winst ging en niet de omzet.

 

Ik moet die aftrekposten neit vermelden bij Aftrekposten en te verrekenen verliezen, juist? (ondernemersaftrek [basis- + startsersaftrek])

Link naar reactie
  • 0

Gewoon het geschatte gemiddelde van mijn vermogen * 0,04?

 

Dat is inderdaad wel wat de overheid rekent. Er is een heel klein stukje vermogen onbelast. Als je geld ergens op een spaarrekening staat of in obligaties zit is het een goed uitgangspunt. Als het een pluk aandelen betreft die in waarde varieren moet je gaan gokken, je weet niet wat die gemiddeld waard zullen zijn volgend jaar.

 

Ik zou het zelf gerust wat 'laag' inschatten; als je het vermogen hebt kun je een afrekening van de belasting erover achteraf ook wel betalen, nietwaar?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het zelf gerust wat 'laag' inschatten; als je het vermogen hebt kun je een afrekening van de belasting erover achteraf ook wel betalen, nietwaar?

 

Je kan ook beslissen het iets aan de te hoge kant in te schatten; De rente die je ontvangt bij de belastingdienst krijg je bij de meeste banken niet.... ;)

Bovendien zijn meevallers altijd leuker dan tegenvallers...

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook beslissen het iets aan de te hoge kant in te schatten; De rente die je ontvangt bij de belastingdienst krijg je bij de meeste banken niet.... ;)

Bovendien zijn meevallers altijd leuker dan tegenvallers...

 

'k weet nog een andere reden om het gerust wat hoog in te schatten:

als het rendement op je aandelen wat tegenvalt, dan krijg je het verschil tussen de 'voorbelasting' en de aanslag met rente;

dat verzacht de pijn ;-)

Link naar reactie
  • 0

Het preciese percentage weet ik niet, maar het is wel meer dan op een standaard spaarrekening. Bij mn laatste teruggave zat ruim 2% rente over een periode van ongeveer een half jaar... dat zou vertalen naar zeker 4.5% over 12 maanden.

 

Persoonlijk zou ik voor dat procentje extra de controle/beschikking over het geld niet uit handen geven, maar als je zeer zeker weet het geld niet nodig te hebben en wars bent van alle risico's die obligaties/aandelen etc met zich mee brengen kan het best renderen ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.