Luitjes, ik heb jullie hulp nodig.

Na twee jaar aan het zelfstandig ondernemerschap geproeft en geroken te hebben, kom ik tot de conclusie dat het niet helemaal mijn ding is. Het gaat te ver om hier uitgebreid op in te gaan, maar dat is de conclusie. Ik begin per 1 september weer voor een baas.

Nou wil ik mijn eigen zaak ook weer niet HELEMAAL op straat gooien. De laatste maand heb ik toch het idee dat er een klein extra-tje mee te verdienen valt, zogezegd.

Ik heb net een paar uur gezocht, zowel op dit forum als bij de belastingdienst, maar alhoewel er bergen info te vinden is over het BEGINNEN van een eigen zaak, is het gedeeltelijk BEËINDIGEN van een zaak een minder duidelijk onderwerp.

Wie heeft er tips en dingen waar ik op moet letten? Valkuilen? Websites met informatie? Mijn dank is groot!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/6081-bedrijf-grotendeels-stoppen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Verkopen is er eigenlijk niet aan de orde. Ik heb een tweetal grote opdrachtgevers waar ik het grootste gedeelte van mijn geld vandaan haalde die niet met mij verdergaan (of andersom, dat doet er niet zo heel veel toe... :P ). Ondanks herhaalde pogingen is daar niets nieuws voor in de plaats gekomen. Dat valt dus weg.

Het kleine gedeelte wat overblijft blijf ik "er gewoon bij doen" en zal onder "inkomsten uit overige werkzaamheden" gaan vallen.

Mag ik mijn BTW-nummer houden? En hoe handel ik het af met de belastingdienst? Vragen, vragen. :D

Dank voor je reactie!

• 0

Gezien het feit dat je naast je toekomstige werk een aantal bedrijfsactiviteiten blijft voortzetten blijf je gewoon ondernemer. Voor de IB zul je niet meer aangemerkt worden als ondernemer daar je waarschijnlijk niet meer zult voldoen aan het urencriterium. Van de IB faciliteiten kun je dan ook geen gebruik meer maken. (zelfstandige aftrek, OR e.d.) In plaats van winst uit onderneming zal het resultaat nu moeten worden aangemerkt als inkomen uit overige werkzaamheid. (dit gaf je ook al aan) De veranderingen zullen dan ook (buiten de IB faciliteiten) meevallen. Je blijft immers je bedrijf, zij het in beperkte vorm, voortzetten. Je kunt je BTW nummer en KvK inschrijving gewoon behouden. Alle gemaakte bedrijfskosten kun je ten laste blijven brengen van je omzet. Met de fiscus hoef je niets af te handelen. Op het moment dat je alle bedrijfsaktiviteiten staakt dan kun je, mits de stakingsvrijstelling wordt overschreden, te maken krijgen met een fiscale claim.

Wellicht dat Egbert (2thepoint) nog boekhoudkundige aanvullingen heeft.

www.camelot-legal.nl

• 0

Voor de IB zul je niet meer aangemerkt worden als ondernemer daar je waarschijnlijk niet meer zult voldoen aan het urencriterium. Van de IB faciliteiten kun je dan ook geen gebruik meer maken.

het urencriterium is geen voorwaarde voor IB-ondernemerschap, maar bepaalt alleen of zelfstandigenaftrek (een faciliteit voor IB-ondernemers) toegepast mag worden

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar