• 0

Wie weet hoe je ,als je in Frankrijk woont ,als freelance in NL ,kan werken??

Hallo allemaal ,ik ben een huismum van 32 ,woon sinds15 jaar in Frankrijk en heb een probleempje.

Ik heb werk gevonden ,als tolk/vertaler voor een mailorder bedrijf wat in NL gevestigt is.Opzich niks aan de hand, via internet kan dat allemaal.Het probleem is ,ik kan niet in loondienst voor dat bedrijf, dus ik moet als freelance gaan werken,het vervelende is dat je ,in tegen stelling van NL ,hier in FR aan sociale lasten vast zit ,pensioensregeling, ziekenfonds, vakbond etc.,dit is allemaal verplicht!!!

ze berekenen wat je moet betalen per maand nagelang je inkomen,maar ook al heb je helemaal geen inkomen ,er is een minimum bedrag wat iedereen moet betalen en dat zijn toch een paar honderd euros in de maand,(alles bij elkaar).ik kan me dat niet permiteren ,mijn man heeft een vast inkomen ,maar we hebben ook 2 kinderen en een lening voor ons huis.dus als ik geld bij moet gaan leggen om te kunnen werken.......

 

Ik geloof dat het in NL anders geregeld is???

zou iemand me daar meer over kunnen vertellen en is er geen mogelijkheid dat ik mijn bedrijfje in NL vestig ? waar kan ik hier meer informatie over vinden???

 

De moed zonk me in de schoenen toen ik hoorde wat het hier allemaal voor een moeilijk gedoe geeft ,maar ik wil zo graag dit werk doen,ik heb geen diploma's , behalve dat ik goed frans schrijf en accentloos spreek.dus dit is echt een kans voor mij om wat anders te doen dan "schoonmaken" ,want dat was het enigste wat ik tot nu toe kon doen ,aangezien ik geen française ben en geen opleiding heb.1 europa zeggen ze dan,nou niet voor de fransen!!!

 

Ik hoop echt dat jullie me ,al is het maar een klein stukje ,op weg kunnen helpen...

 

 

merci ,Marloes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk zou je dit neer moeten leggen bij een franse ondernemersclub, aangezien het hele verhaal onder frans recht speelt.

 

In nederland kun je met weinig kosten en gevolgen inschrijven bij de kvk en zo aan de slag als 'freelancer' (eenmanszaak). Er zijn wel wat criteria om verkapte arbeidsrelaties te voorkomen, maar die stellen weinig voor.

 

Leveren aan nederlandse bedrijven vanuit frankrijk is ook geen probleem (intracommunautair, zonder btw zolang de opdrachtgever een btw nummer heeft).

 

Het eerste punt is het lastige, de franse belastingdienst is blijkbaar niet zo vriendelijk voor ingezetenen die een klein bedrijfje willen runnen. Wellicht zijn er in frankrijk weer andere constructies om dit op te lossen, ik weet bijvoorbeeld niet of franse BV's ook een verplicht salaris aan de directeuren moeten betalen...?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie :), het grootste probleem is niet de belasting ,ik zal hier(frankrijk) belasting moeten betalen,ondanks ik die ook in Nl zal moeten betalen,maar ze "strepen" dat tegen elkaar af, wat ik NL betaal ,zal er niet FR betaalt moeten worden ,maar belasting zal ik toch in fr moeten betalen,ze redeneren ,gezien je op de franse grond woont en je hebt inkomen dan moet je daar belasting over betalen...(ook al komt dat inkomen uit het buitenland en betaal je daar ook belasting er over)

 

maar wat ik echt heel vervelend en vooral belastend vind is ,dat je hier ook verplicht bent de "sociale lasten" te betalen,zoals pensioens regeling,vakbond ,ziekenfonds,aanvullende verzekering etc.

dat is ongeveer 40% van je bruto inkomen daar komen dus nog je 20% van de belasting bij .je mag natuurlijk weer van allerlei dingen aftrekken ,dat ligt er aan welk fiscaal regime je kiest,vrij ingewikkeld,maar dat laat ik vanochtend uitzoeken.

 

dit is mij dus uitgelegd door zo'n bureau voor "starters"

 

als je hier een zaakje ,ook éénmans ,begint dan zit je ook aan je sociale vaste lasten vast ,dat is hier gewoon verplicht voor iedereen,of je dat nou nodig vindt of niet.... >:(

 

ik heb ook geinformeerd of ik niet in loondienst kan voor dat nederlandse bedrijf,dat kan wel ,maar dan moet ik zelf de werkgever en werkenemers "sociale lasten "betalen hier in fr. dat is dus 65% van je bruto inkomen, er blijft dus uiteindelijk niet veel over ,of je moet zoveel per uur vragen dat je klant zegt ;DOEI!!!

 

mijn stille hoop is nu ,als ik me als "freelancer" vestig in nl ,kan ik dan onder die verplichte sociale lasten hier uit,want die zijn vrij hoog en omdat ik in het begin geen inkomsten heb ,zal ik die toch ergens vandaan moeten halen.

 

in nederland zijn dingen beter geregeld,men doet er ook veel meer voor om je te motiveren een bedrijfje te starten ,het schijnt dat jullie in nederland het minste "winstbelasting" betalen ,van heel europa. ;)

 

weer een lang verhaal ,ik hoop dat je het een beetje begrijpt?

 

in iedergeval bedankt voor je hulp

 

Marloes

Link naar reactie
  • 0

In nederland betaal je net zo goed voor sociale lasten, met 2 verschillen: Je betaalt wel, maar je krijgt er geen rechten voor terug (geen ww, wao etc), en je betaalt een inkomensafhankelijk percentage zonder vast maandelijks bedrag. Erg prettig is dat dus niet geregeld, maar als je relatief weinig ('parttime') verdient is het relatief voordelig.

 

Het bedrijf in nederland vestigen is misschien nog wel mogelijk, maar ik ben bang dat je er niets aan hebt: Zolang je in frankrijk woont moet je toch daar belasting betalen. Als je vanuit frankrijk aan nederlandse bedrijven levert hoef je hier uiteraard geen belasting te betalen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan je het oplossen door het oprichten van een Nederlands bedrijf. Dat kan als je een bedrijfsadres in Nederland kiest. Dit bedrijf factureert dan aan je opdrachtgever. Op papier ga je dan 1 dag in de week in NL werken. Volgens mij is het belastingverdrag met Frankrijk dan zo dat je Inkomsten Belasting in Nederland betaal en niet in Frankrijk. Een goede fiscalist kan je vast hiermee verder op weg helpen.

Succes

 

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal,

 

ik ben bij een account geweest en die heeft uitgerekend welk fiscaalregime ik het beste kan nemen,hij heeft mn toekomstige vaste lasten berekend etc.

verder ben ik bij de arbeidsinspectie geweest ,een dossier opgehaald voor het aanvragen van een vrijstelling voor 1 jaar van mn socialelasten.

heb me dus weer ingeschreven bij het arbeidsbureau met de wens om eigen bedrijfje te starten,nu is het wachten op de beslissing van de commissie of ik daar voor in aan merking kom...

ik kreeg te horen van de arbeidsinspectie ,dat ik al wel mocht gaan werken ,alleen kan ik nog geen factuur geven aan mn klant,wat nu opzich nog niet nodig is.

 

dus het begint een beetje vorm te krijgen,maar ik blijf nog steeds erg onzeker ,dit is iets nieuws voor me ..

 

ik vind het wel leuk dat jullie me raad geven en willen weten hoe het verloopt,dat stel ik echt op prijs ;)

het is leuk te weten dat er toch nog mensen zijn die elkaar willen helpen ,zonder er iets (geld) voor terug te krijgen

en ik wil dan ook mijn lieve vriendin Annedien Hoen bedanken ,voor alle raad en hulp die ze me geeft ,bij dit ,maar ook bij "andere" dingen . ;)

 

ini

Link naar reactie
  • 0

Hierbij mijn ervaring gedurende 3 jaar heb ik als sous-traitance in Frankrijk ( la Côte ) gewerkt voor diverse internationale bedrijven.

 

CONVENTION DE SOUS-TRAITANCE

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Convention pour la fabrication et distribution à l'étranger des produits aux clients d'une société française sous la modalité de sous-traitance. Est remarquable la simplicité.

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Entre les soussignés, ROSSELLONAISE SA, au capital de 10.000.000 francs, dont le siège social est à Perpignan, place de la Victoire 123, immatriculée au Registre de Commerce des Pyrineés Orientales, sous le nº 12345, représentée par Monsieur Jacques Chirac, son Directeur, d'une part, Et PROJECTE DE FUTUR S.A. dons le siège social est a Barcelona (Catalogne), carrer de Pau Casals 698, immatriculée au Registre Mercantil de Barcelona et représentée par Monsieur Jordi Pujol, administrateur unique de la sociéte, d'autre part.

 

Il a été arrêté et convenu ce qui suit:

 

La ROSSELONAISE confie à la PROJECTE DE FUTUR, qui accepte, la production d'environ 180.000 saches d'engrais végetal BLUMENBIG ET 200.000 LITTLEFLOWER, à partir de ses sites de Barcelona au cours de l'année. La distribution des volumes se réalisera sur toute l'Espagne selon la liste des magasins indiquée en annexe nº 1. Il s'agit d'un contrat de sous-traitance portant sur le conditionement, la mise sur palettes de produits indiqués par ROSSELONAISE SA et la logistique, se référant à la liste ci-annexée (nº 2) sur laquelle les prix sont indiqués.

 

1. OBLIGATIONS RESPECTIVES

La Société ROSSELONAISE mettra à disposition du groupe la sacherie pour les produits à marque BLUMENBIG et LITTLEFLOWER. La sacherie pour la gamme complémentaire est fournie par PROJECTE DE FUTUR S.A.

PROJECTE DE FUTUR S.A. procédera à l'ensachage des produits énoncés en accord scrupuleux avec le cahier des charges produits repris en annexe nº 3, ainsi qu'à la mise sur la palette.

PROJECTE DE FUTUR S.A. s'interdit de démarcher directement les clients de la ROSSELONAISE durant la période de collaboration.

 

2. DURÉE DU CONTRAT

Le présent contrat est conclu pour l'année civile 2003 (fin contrat 31-12-2003).

Il pourra se renouveler par tacite reconduction après cette date, par périodes de 3 mois, s'il n'est pas dénoncé par l'une ou l'autre des parties, 2 mois avant son échéance par Lettre Recommandée avec Accusé de Réception ou d'autre moyen de communication écrit permetant de constater la reception par le destinataire.

 

3. EXCLUSIVITÉS

Pendant la période du contrat, ainsi que lors de son renouvellement, ROSELLONAISE SA s'engage à confier exclusivement a PROJECTE DE FUTUR S.A. la fabrication de ses supports de culture pour le marché des clients de la première en Espagne.

 

4. CONDITIONS FINANCIERES

Le prix de prestation de PROJECTE DE FUTUR S.A. est indiqué en annexe nº 4. Il comprend:

4.1. Gamme BLUMENBIG

—Coût matières premiere

—Film

—Travail à façon

—Coiffe

—Palette perdue

—Prestation chargement

—Transport

4.2. Gamme LITTLEFLOWER

—Coût matières premières

—Film

—Travail a façon

—Coiffe

—Palette perdue

—Prestation chargement

—Transport

—Sacherie

Cette prestation sera réglée a PROJECTE DE FUTUR S.A. par chèque a 120 jours date de facturation. On fera une unique facture comprenant toutes les livraisons chaque semaine.

 

5. FABRICATION ET PENALITÉS

Por l'ensemble des palettes sous-traitées, PROJECTE DE FUTUR S.A. assure les risques de fabrication, notamment la resposabilité civile dans les conditions et limites ci-après:

 

5.1. Retard de livraison

Toute livraison effectuée en dépassement des cinc jours ouvrables entraînera par ROSSELLONAISE la facturation de pénalité à la charge de SOCIÉTÉ CATALANE S.A. sur la base de 0,50% par jour ouvrable de retard sur la valeur des achats non reçus.

 

5.2. Retard de payement

Toute facture ne payé dans les 120 jours de sa date entraînera par PROJECTE DE FUTUR S.A. la facturation de pénalité à la charge de SOCIÉTÉ FRANÇAISE d'un intêret du 1,5% mensuel jusqu'au réglement, en plus, la posibilité de suspendre la livraison des marchandises et de résilier le contrat si SOCIÉTÉ FRANÇAISE ne fait le réglement dans les 5 jours suivant la mise en demeure adressé par tout moyen de communication écrit permetant constater la réception par le destinataire.

 

5.3. Non conformité des produits

En cas de non conformité avérée du produit livré par rapport au cahier des charges, notamment en cas de problème de culture, ROSSELLONAISE S.A. pourra demander comme réparation de son préjudice direct et indirect, à titre de clause pénale, une indemnité forfataire de 20% du montant de la commande non conforme, ainsi que le retour, aux frais de PROJECTE DE FUTUR S.A. de l'integralité du stock non conforme (cahier des charges joint au contrat en annexe nº 3).

 

6. VENTE

PROJECTE DE FUTURS.A. gardera la maîtrise et la responsabilité complète de:

 

—La gestions des commandes et des livraisons.

—La gestion de la sacherie pour la gamme complémentaire.

 

A la fin du contrat, ROSSELLONAISE fera reprendre a ses frais toute la sacherie BLUMENBIG et LITTLEFLOWER inutilisée par tout moyen a sa convenance. La sacherie pour la Gamme Complémentaire fournie par PROJECTE DE FUTUR S.A. restera sa propiété.

ROSSELLONAISE gardera la maîtrise et la responsabilité complète de la gestion de la sacherie pour la gamme.

PROJECTE DE FUTUR S.A. devra fournir, chaque fois que ROSSELLONAISE en fera la demande, un inventaire de la sacherie en sa possession.

 

7. FORCE MAJEURE

Si par suite d'un cas de force majeure, l'une ou l'autre des parties était obligée d'interrompre son activite, l'exécution du contrat serait alors suspendue.

Dès que l'effet d'empêchement du présent contrat, dû à la force majeure, cesserait, les obligations respectives des parties au contrat reprendraient pour la durée et les quantités restant à courir au moment de la suspension.

 

8. RÉSILIATION

Dans le cas où l'exécution du présent contrat deviendrait impossible du fait du non respect par l'une des parties de ses obligations contractuelles, l'autre partie aura la possibilité de résilier de plein droit le dit contrat, 15 jours après la mise en demeure de respect des engagements, adressées par Lettre Recommandée à la partie défaillante et restée infructueuse.

La suspension de payements ou la faillite permet la résiliation de plein droit sans délai.

 

9. ELECTION DE DOMICILE

La présente convention est soumise au droit français.

Les soussignés conviennent de soumettre au Tribunal Arbitral de Barcelone tout différend portant sur la validité du contrat, son interpretation et ses conditions d'exécution, dans la mesure oû une solution amiable n'a pu être trouvée.

 

Établi en double exemplaire.

Sommaire

Obligations

Durée

Exclusivité

Conditions financières

Fabrication et penalités

Vente

Force majeure

Résiliation

Domicile

 

 

sux6 Et courage

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal, :)

 

Ik wilde jullie even laten weten hoe het nu verloopt in Frankrijk.

Met veel gebel ,gezoek etc. ,ben ik toch verder gekomen.

Ik heb mijn eenmanszaakje op gericht in NL en ben nu al druk aan het werk.

Nederland en zijn inwoners.... een klein landje ,maar groot in zijn ondernemingen! ;)

 

heel erg bedankt allemaal voor jullie "meedenken" ,ik hoop ook af en toe mensen te kunnen helpen ,met alles wat ik nu geleerd heb over "ondernemen".

 

Groetjes ,Inimini.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.