• 0

BTW & incasso

Het is me voor de verandering eens gelukt om een incassoprocedure af te sluiten in het minnelijk proces.

Mijn klant heeft de openstaande factuur incl de bijkomende kosten en rente betaald.

Dit werkte via een No cure no pay constructie, nu zegt dit bedrijf dat het normaal is om de claim excl BTW te voeren.
Nu is het bedrag dat ik heb gekregen dus het bedrag zonder BTW.
Hoe ga ik dit nu wegboeken? De belastingdienst heeft toch recht op de BTW, of zie ik het verkeerd en moet het incassobureau de BTW nu afdragen.
Moet ik de klant dan nu een credit factuur voor alleen de BTW sturen?
Het lijkt me een beetje een raar gevogel met BTW bedragen, dat zal een inspecteur niet waarderen lijkt me.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De factuur dient door de debiteur gewoon incl. btw betaal te worden ook ingeval de invordering is uitbesteed aan een incassobureau.

Als schuldeiser ben je opdrachtgever aan het incassobureau en deze brengen hiervoor kosten inrekening. (incassokosten) Dit gebeurt, meestal, pas achteraf.

De opdracht was op basis van "No Cure No pay" dat wil dus zeggen dat als er uiteindelijk niet wordt betaald jij ook geen rekening krijgt.

Deze kosten worden vervolgens samen met de hoofdsom verhaalt op de debiteur. Omdat deze de btw over de incassokosten kan aftrekken worden deze niet bij de debiteur inrekening gebracht.

 

Als je als ondernemer geen btw kan aftrekken dan worden de incassokosten incl. btw bij de debiteur inrekening gebracht.

 

Zodra er betaald is krijgt de schuldeiser een rekening van het incassobureau voor de werkzaamheden die ze hebben gedaan (incassokosten) inclusief btw.

Het incassobureau zal bij de uitbetaling van het ontvangen bedrag de incasso factuur, incl. btw verrekenen.

Het incassobureau moet natuurlijk wel een rekening versturen.

De btw is inrekening gebracht en kan als voorbelasting worden afgetrokken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.