• 0

'Oude' Bedrijfskosten nog aftrekbaar ?

Even een korte en waarschijnlijk een simpele vraag voor mensen met meer ervaringen met het starten van een eigen bedrijf.

 

Momenteel heb ik een x-aantal rekeningen liggen, die ik prive heb betaald. Deze rekeningen zijn hooguit 1 maand oud.

Officieel zal mijn onderneming starten op 1 september.

 

Nu vroeg ik mij af als ik dit nog kan aftrekken van de belasting.

Het betreffen:

 

- hostingskosten

- (bedrijfs)kleding

- kantoorartikelen

 

En moet ik dit dan nog opnemen in mijn boekhouding ?

En hoe ?

 

Zelf heb ik ervaring met boekhouden, echter is iets in het verleden voordat de onderneming officieel gestart is nieuw voor mij.

 

Alvast bedankt.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

- (bedrijfs)kleding

 

 

Volgens mij mag je kleding alleen als zakelijke kosten boeken als er overduidelijk aangetoond kan worden dat je ze niet prive gebruikt (een overall voor de monteur bijvoorbeeld) of als je bedrijfslogo ten grootte van minste 70 cm2 zichtbaar op je kleding is aangebracht).

 

@Grehta:

 

met rekening prive wordt niet de bank/girorekening bedoeld, maar een 'balansrekening' of grootboekrekening in je boekhouding.

 

van wat doet een boekhoudprogramma?

 

Rekeningschema

Een rekeningschema is een genummerde verzameling van rekeningen. Deze rekeningen kunnen worden gezien als locaties waar vanaf of naartoe geld geboekt kan worden. Rekeningen worden in twee typegroepen verdeeld (balans en resultaat): balansrekeningen zijn locaties die een toestand aangeven (zoals een banksaldo of de waarde van een bezitting), een resultaatrekening is een optelling van wat er in een periode is gebeurd (zoals de gerealiseerde omzet of de totale kantinekosten).

 

Dus de 'rekening prive' is een van de 'rekeningen' in je boekhouding waarop je kosten, betaald van de prive-rekening boekt. Zo heb je ook een rekening 'uitgaven prive' en 'kapitaal eigenaar'. De gemaakte kosten voor de start kunnen dan als inbreng 'kapitaal eigenaar' geboekt worden en worden zo opgenomen in de boekhouding. Dit kan ook onder een post 'aanloopkosten', maar hoe je de boekhouding inricht verschilt per administratie en boekhouder.

Rubrieken

Het rekeningschema kent verder een verdeling in rubrieken. De rubriek van een nummer wordt bepaald door het eerste cijfer van het nummer. Dit zijn de belangrijkste rubrieken:

.

 

0. is voor eigendommen en schulden

1. onder andere voor betaalrekeningen (kas, bank giro) en korte termijnvorderingen en schulden (debiteuren/crediteuren) (altijd balans)

2. tussen- en depotrekeningen (kruispostrekeningen voor stortingen, loketopnames, vraagposten etc) (altijd balans)

3. voorraden (dus handelsgoederen in eigendom) (altijd balans)

4. Kosten (kantinekosten, Gas, water licht, reparaties, autokosten, telefoonkosten etc) (altijd resultaat)

5. Kostprijs verkopen (altijd resultaat)

6.

7.

8. Omzetrekening (altijd resultaat)

9. o.a. bijzonder baten (eenmalige verkopen e.d.) (altijd resultaat)

 

resultaat en balans in het bovenstaande stukje verwijzen naar d balans of winst- en verliesrekening.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.