JumpTide IT Geplaatst: 12 augustus 2005 JumpTide IT 396 2 Geplaatst: 12 augustus 2005 Even een korte en waarschijnlijk een simpele vraag voor mensen met meer ervaringen met het starten van een eigen bedrijf. Momenteel heb ik een x-aantal rekeningen liggen, die ik prive heb betaald. Deze rekeningen zijn hooguit 1 maand oud. Officieel zal mijn onderneming starten op 1 september. Nu vroeg ik mij af als ik dit nog kan aftrekken van de belasting. Het betreffen: - hostingskosten - (bedrijfs)kleding - kantoorartikelen En moet ik dit dan nog opnemen in mijn boekhouding ? En hoe ? Zelf heb ik ervaring met boekhouden, echter is iets in het verleden voordat de onderneming officieel gestart is nieuw voor mij. Alvast bedankt. ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/6272-oude-bedrijfskosten-nog-aftrekbaar/
0 Nico Schouten Geplaatst: 12 augustus 2005 Nico Schouten 5k 325 Geplaatst: 12 augustus 2005 Boeken op startdatum als inbreng prive. Synergeon Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/6272-oude-bedrijfskosten-nog-aftrekbaar/#findComment-61488
0 Gretha Geplaatst: 12 augustus 2005 Gretha 221 0 Geplaatst: 12 augustus 2005 Maar hoe doe je dat dan precies? op rekening prive, maar wat dan? eerst als inkomsten en dan weer als uitgaven van je rekening afboeken? of hoe? (sorry, zat met dezelfde vraag....) Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/6272-oude-bedrijfskosten-nog-aftrekbaar/#findComment-61493
0 nonex.nl Geplaatst: 13 augustus 2005 nonex.nl 3k 31 Geplaatst: 13 augustus 2005 - (bedrijfs)kleding Volgens mij mag je kleding alleen als zakelijke kosten boeken als er overduidelijk aangetoond kan worden dat je ze niet prive gebruikt (een overall voor de monteur bijvoorbeeld) of als je bedrijfslogo ten grootte van minste 70 cm2 zichtbaar op je kleding is aangebracht). @Grehta: met rekening prive wordt niet de bank/girorekening bedoeld, maar een 'balansrekening' of grootboekrekening in je boekhouding. van wat doet een boekhoudprogramma? Rekeningschema Een rekeningschema is een genummerde verzameling van rekeningen. Deze rekeningen kunnen worden gezien als locaties waar vanaf of naartoe geld geboekt kan worden. Rekeningen worden in twee typegroepen verdeeld (balans en resultaat): balansrekeningen zijn locaties die een toestand aangeven (zoals een banksaldo of de waarde van een bezitting), een resultaatrekening is een optelling van wat er in een periode is gebeurd (zoals de gerealiseerde omzet of de totale kantinekosten). Dus de 'rekening prive' is een van de 'rekeningen' in je boekhouding waarop je kosten, betaald van de prive-rekening boekt. Zo heb je ook een rekening 'uitgaven prive' en 'kapitaal eigenaar'. De gemaakte kosten voor de start kunnen dan als inbreng 'kapitaal eigenaar' geboekt worden en worden zo opgenomen in de boekhouding. Dit kan ook onder een post 'aanloopkosten', maar hoe je de boekhouding inricht verschilt per administratie en boekhouder. Rubrieken Het rekeningschema kent verder een verdeling in rubrieken. De rubriek van een nummer wordt bepaald door het eerste cijfer van het nummer. Dit zijn de belangrijkste rubrieken: . 0. is voor eigendommen en schulden 1. onder andere voor betaalrekeningen (kas, bank giro) en korte termijnvorderingen en schulden (debiteuren/crediteuren) (altijd balans) 2. tussen- en depotrekeningen (kruispostrekeningen voor stortingen, loketopnames, vraagposten etc) (altijd balans) 3. voorraden (dus handelsgoederen in eigendom) (altijd balans) 4. Kosten (kantinekosten, Gas, water licht, reparaties, autokosten, telefoonkosten etc) (altijd resultaat) 5. Kostprijs verkopen (altijd resultaat) 6. 7. 8. Omzetrekening (altijd resultaat) 9. o.a. bijzonder baten (eenmalige verkopen e.d.) (altijd resultaat) resultaat en balans in het bovenstaande stukje verwijzen naar d balans of winst- en verliesrekening. Interieurarchitect voor horeca,retail en hotel Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/6272-oude-bedrijfskosten-nog-aftrekbaar/#findComment-61503
JumpTide IT
JumpTide IT
Even een korte en waarschijnlijk een simpele vraag voor mensen met meer ervaringen met het starten van een eigen bedrijf.
Momenteel heb ik een x-aantal rekeningen liggen, die ik prive heb betaald. Deze rekeningen zijn hooguit 1 maand oud.
Officieel zal mijn onderneming starten op 1 september.
Nu vroeg ik mij af als ik dit nog kan aftrekken van de belasting.
Het betreffen:
- hostingskosten
- (bedrijfs)kleding
- kantoorartikelen
En moet ik dit dan nog opnemen in mijn boekhouding ?
En hoe ?
Zelf heb ik ervaring met boekhouden, echter is iets in het verleden voordat de onderneming officieel gestart is nieuw voor mij.
Alvast bedankt.
ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/6272-oude-bedrijfskosten-nog-aftrekbaar/Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag