• 0

Winstverdeling bij een commanditaire vennootschap

Ik ga een nieuwe winkel starten en heb twee stille vennoten.

We gaan dus een commanditaire vennootschap aan.

 

ik ga zelf in deze winkel werken fulltime, de twee stille vennoten niet.

We leggen alle drie een gelijk bedrag in.

 

Mijn vraag is hoe maak ik nu een redelijke winst verdeling.

Het lijkt mij dan 33.33 % 

Maar dan word ik natuurlijk niet betaald voor mijn arbeid.

Kan ik dan ook elke maand ondernemersloon overmaken ?

Zo ja hoe veel bereken ik dan een fair bedrag ?

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Zolang je met ondernemersloon bedoeld dat je voor elk gewerkt uur een (vast) bedrag krijgt, ja dat kun je overeenkomen en dat lijkt ook redelijk als jij de enige bent

Wat een fair bedrag is? ik zou zeggen 2x de helft van wat de vennoten max willen betalen. ok,ok beetje flauw..

Dat moet je onderling afspreken, richtlijnen zijn daar erg lastig voor te geven. Ik zou dan in eerste instantie kijken wat jij minimaal nodig hebt om rond te komen. Maar dan heb ik het echt alleen over vaste lasten stel dat je 1500 euro daarvoor nodig hebt en je staat 150 uur per maand in de winkel dan zou de arbeidsbeloning 10 euro per uur kunnen zijn. EEn heel klein bedrag, maar daarmee krijg jij wel eerst wat betaald voor je werk en daarna pas wordt de winst verdeeld. Uiteraard kun je ook 30 euro per uur afspreken of 50 euro dat ligt er maar aan hoeveel winst je denkt te gaan maken en hoeveel de stille vennoten willen verdienen met hun ingelegde geld.

 

Maar als 2 vennoten echt allen geldschieter zijn en verder op geen enkele wijze als adviseur van jou optreden kan je ook kijken naar een andere winst verdeling.

Je kunt dan ook kijken naar wat een redelijk rendement is op het vermogen dat zij inbrengen, stel dat jullie afspreken dat 10% een net rendement is het ingelegde vermogen.

 

Ik zou kijken naar een combinatie van regelingen voor de winst verdeling.

Stel inleg is voor ieder 5000 euro.

1. Eerst krijg jij een minimale vergoeding zeg even die 1500 euro die ik eerst noemde, (12x1500 =18000 euro)

uiteraard op voorwaarde dat dit ook als winst wordt gemaakt anders zuig je de onderneming leeg als de winst lager is

2. Daarna krijgen de stille vennoten 8% rendement op hun geld. 8% v 5000 = 400 x 2 = 800 euro

3. Alles wat er nog meer aan winst is (dus in dit voorbeeld alles boven de 18.800) gaat dan weer naar jou omdat jij ook de aansprakelijkheidsrisico's en alle andere ondernemersrisico's draagt.

 

Dit is een voorbeeld van hoe je de winst ook kunt verdelen anders dan een gelijk percentage.

NAdeel van een gelijk percentage is dat als stille vennoten echt niks anders doen dan alleen wat geld inbrengen dan kunnen ze als jij er een succes van maakt en 100.000 euro winst maakt zomaar recht hebben op duizenden euro's winst per jaar terwijl hun eerste inleg maar relatief klein is.

Stel dat de inleg ieder 5000 is en je verdeeld 60.000 euro met zijn 3en dan krijgt elke vennoot 20.000 euro inkomen op een geinvesteerd bedrag van 5000. Klinkt super, maar juist bij een CV staat dat niet in verhouding tot de risico's die stille vennoten lopen (veel minder) ten opzichte van de beherend vennoot, jij kunt bij faillisment alles kwijt raken, zij alleen hun inleg. Dus als jij alle risico loopt als het misgaat is het ook redelijk dat jij het grootste deel van de winst krijgt als het wel goed gaat.

 

Dus hou daar rekening mee als je gaat nadenken over hoe je winst verdeeld. het mogelijk rendement moet in verhouding staan tot de risico's die je loopt

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.