• 0

aandelen uitgeven

Goedemiddag,

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in ondernemen en ik beleg ook. Wat ik me nu afvraag is: Stel je geeft €1000.000,- aan aandelen uit. Ik vraag me af hoe het kan dat aandelen, buiten het technische analyse aspect, van waarde veranderen. Stel: je publiceerd goede jaarcijfers, dan stijgen je aandelen in waarde toch? maar het is toch geen garantie op dividend of wel? En als je naar de beurs gaat, Moet je dan net als bij de bank met een ondernemingsplan komen ofzo? Het lijkt mij dat je vertrouwen moet wekken door eerdere (succesvolle) ondernemingen of heb ik dat mis? Ik hoop dat er iemand op dit forum antwoord heeft op mijn vragen. Bij voorbaat hartelijk dank. Mvg,

Ruben.

   

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor iemand die belegt...!? zou ik je aanraden om je eens te verdiepen in waarom aandelen stijgen....

 

In principe was het simpel:

Iemand heeft aandelen om daar dividend van te trekken...

 

Echter omdat je verwacht dat er in de toekomst waarschijnlijk meer dividend uitgekeerd gaat worden ben jij bereid om meer te betalen voor dat aandeel....Of een bedrijf beloofde veel winst te gaan maken, maar de winst viel wat tegen... in dat geval zijn de potentiele kopers niet zo gretig meer en zakt het aandeel.

Dus ondanks dat je als bedrijf winstcijfers genereert kan het aandeel gaan zakken in waarde...

 

De hele aandelenmarkt is tegenwoordig veelal gebaseerd op verwachtingen in de toekomst of strategische doeleinden (teneinde een meerderheidsbelang te verwerven bijv).

 

Als je zelf naar de beurs gaat, is een simpel ondernemingsplan niet voldoende, je zult ook nog eens flink in de buidel moeten gaan tasten om bijv. een bank te vinden die jouw beursgang zal inleiden...

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Veel ondernemingen betalen geen dividend uit omdat de winst geheel aangewend wordt voor de groei van de onderneming. Een factor die dan van grote invloed is op (de groei in) waarde van de aandelen is de vermeende kans dat de onderneming overgenomen wordt door een andere onderneming voor welke de aankoop dan strategisch is (of door een belegger met een ander profiel). Professionele beleggers geven vaak niet om dividend; hun motivatie om deel te nemen is een buyout (exit).

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik beleg op basis van technische analyse.. Maar buiten dat snap ik niet op wat voor manier de populariteit van een aandeel is gelinkt met of het goed gaat met een bedrijf. Er is natuurlijk het aspect faillissement (risico om je geld (gedeeltelijk) te verliezen). Maar als ik aandelen uitgaf en ik gaf in de beginjaren geen dividend en niemand zeurde, alleen het aandeel ging omlaag, dan zou ik helemaal nooit dividend uitbetalen. Of geef je juist dividend om daarna nog meer aandelen te kunnen verkopen (=meer kapitaal)? De buy-out vind ik ook interessant, Krijg je dan als aandeelhouder een brief van de bank en dan word je verplicht uitgekocht voor een vastgesteld (hoog) bedrag ofzo?..

Link naar reactie
  • 0

Aandeelhouders kopen een aandeel en zorgen zo voor kapitaal dat het bedrijf kan investeren. Uit die investering komen inkomsten. Na aftrek van de kosten blijft er (hopelijk) winst over, en dat kan in verdere groei geinvesteerd worden of uitgekeerd worden aan de aandeelhouders in de vorm van dividend. Als het goed gaat groeiende inkomsten, stijgt de winst en kan er meer geinvesteerd e/o uitgekeerd worden. Dan wordt het bedrijf populair en stijgt de koers. Soms staat echter een hele sector in diskrediet (dotcoms, uitgevers, retailers) en dan daalt de koers hoewel individuele bedrijven best goed lopen. Dus ook bij een dalende koers kan er dividend betaald worden.

 

Misschien moet je technische analyse niet zozeer als een spel met statistieken zien, maar je ook eens in fundamentele analyse verdiepen. Is best interessant, en zeker nuttig om iets van economie te begrijpen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zelf beleggen of gaan investeren in een nog op te richten onderneming zijn 2 geheel verschillende zaken.

Indien je een ondernemning start en na verloop van tijd naar de beurs wilt brengen heb je nog heel wat jaartjes voor de boeg. Daarbij denk ik aan: presentatie, profiel, bekendheid van de onderneming en vertrouwen wekken bij het beleggend publiek.

Misschien overweeg je een keuze te maken tussen beleggen in prive of in een BV?. Dan is het een ander verhaal.

Ik lees dit soort berichten met belangstelling vanuit mijn jarenlange achtergrond als beleggingsadviseur.

A. s

 

Link naar reactie
  • 0

De waarde van aandelen wordt niet bepaald door divident of intrinsieke waarde, maar door de "marktwaarde" i.e. wat de meest geïnteresseerde koper bereid is voor de aandelen te betalen.

 

zie ook: http://www.nebib.nl/wiki/bin/view/GidsStartkapitaal/WaarderingsVraagstukken

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een bedrijf dat groeit (groeiaandeel) keert geen dividend uit, want

zij hebben het geld nodig om de groei te financieren, overnames te doen,

etc.

 

een gearriveerd aandeel kan het geld niet renderend aanwenden, geen goeie koopkandidaten, dus overtollige liquiditeiten kunnen worden uitgekeerd(dividend) of zelfs beter aandelen teruggekocht=>yield word hoger (K/W wordt lager). Aandeel wordt koopwaardiger.

 

andere aspecten zijn dat de personeelsopties meer waard worden, institutionele beleggers moeten voor een deel veiliger aandelen aanschaffen met een hoger dividend rendement, belastingtechnisch

stockdividend is niet belast

 

En als je echt via technische analyse belegt, moet je niet naar fundamentele zaken luisteren, hoogstens beurssentiment.

 

maar inderdaad ondanks overwaardering of onderwaardering, als het goed is is alles reeds in de koers verwerkt and the market is always right

(and the trend is your friend)

Aurum Jin He BV

Import & Export Verpakkingsmaterialen

Business Market

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.