• 0

Bedrijf opstarten met 2 eigenaren?

hoi,

 

voor mijn afstuderen (vormgeving) had ik een geweldig idee. het is een nieuwe toepassing op een bouwmateriaal. omdat ik ondernemenstechnisch nogal pessimistisch en voorzichtig ben, ben ik samen met een afgestudeerde vormgever begonnen de markt te verkennen. de reacties waren uiterst positief en we hebben ook iemand die zou willen investeren in ons idee. tot nu toe hebben wij nog niets op papier, ook niet over onze onderlinge verdeling van werk of winst. in princiepe geldt tot nu toe 50/50.

 

het materiaal laat zich niet patenteren. de auteursrechten zijn oninterressant, omdat de vormgeving niet veel verschill zou maken. en het idee is welliswaar een gat in de markt, maar makkelijk na te maken.

tevens moet er nog eenige ontwikkeling plaatsvinden (i.v.m. duurzaamheid van het materiaal). voor mij is er over een maand de mogelijkheid veel pr voor dit product te maken, waarin onze mogelijke investeerder natuurlijk ook geinteresserd is (wil graag zijn naam aan mijn idee verbinden).

 

binnenkort ga ik naar het europese buitenland (heb zelf ook niet ned. nationaliteit) om daar een postgraduate studie te volgen. in deze tijd wil mijn vriend het product zelf op de markt brengen.

 

hoe kan ik bij dit process betrokken blijven? een vof komt voor mij niet echt in aanmerking, omdat ik persoonlijk vermogen heb en mijn vriend niet (en ik eventueel aansprakelijk zou zijn voor fouten die hij maakt). kan ik aandelige eigenaar van een bv worden (kvk gesprek was daar niet echt duidelijk over)?

 

het liefst zouden wij allebij het via een soort licentieregeling regelen, maar zonder octrooi is dit niet mogelijk of wel?

 

bij voorbaat dank en vriendelijke groet, susanne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Zoals qommuniqa al heeft aangegeven kun je, indien je beschikt over een woon/postadres, gewoon deelnemen in een Nederlandse rechtspersoon. Indien dit niet het geval is dan kun je eventueel middels een buitenlandse rechtspersoon deelnemen. In dit geval zou ik zeker eens mijn licht op gaan steken bij een deskundige die bekend is met de materie. (fiscalist, jurist, accountant/boekhouder)

 

Daarnaast lijkt het me niet onbelangrijk te weten of de investeerder daadwerkelijk ook een belang wenst in de onderneming of louter een financiering wenst te verstrekken.

In beide gevallen lijkt het me ook raadzaam om deskundige partijen te betrekken bij het realiseren van dit alles. (overeenkomsten e.d.)

 

Succes

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor jullie reacties.

 

heb zojuist met mijn vriend gesproken en deze is niet geinteresseerd in een bv.

 

hij heeft bij de bno gehoord, dat wij een onderling contract kunnen sluiten, waarbij ik "het idee voor de wet loslaat" en hij het in zijn (vormgevingsproducten) lable opneemt. mijn naam blijft luidt contract aan het product verbonden en ik krijg een soort van royalties en volledige inzicht in zijn administratie.

 

is dit een legale optie? houdt dit in dat wij tog een vof zijn? kan hij mij ten alle tijden opzeggen?

 

ben duits en heb mijn huis reeds opgezegt, dus niet meer officieel in nederland ingeschreven. mijn woonplaats zou op dit moment duitsland zijn en word per october engeland. ik bezit geen eigen eenmanszaak in nederland.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In principe kan je vriend met jou, als natuurlijke persoon, een contract afsluiten waarbij hij jou een bepaald percentage van de opbrengsten/winst geeft. (2 of 3 procent vna de jaarlijkse verkopen is bij bijvoorbeeld meubilair gebruikelijk, bij heel hoge oplages wil het nog wel eens lager liggen). Ik kan niet met zekerheid voor je beantwoorden of je voor die inkomsten een bedrijf nodig hebt, maar ik denk dat die inkomsten volgens nederlands recht als inkosmten uit overige werkzaamheden ingediend kunnen worden. Je bent op deze manier geen odnerdeel van het bedrijf van je vriend, hij is jou echter wel geld verschuldigd over de verkopen.

 

Er zijn nadelen en voordelen:

 

voordelen: bij een vof of maatschap ( als ontwerpers, beoefenaars van een vrij beroep mag je ook een maatschap sluiten, net als advocaten) ben je mede verantwoordelijk of aansprakelijk voor de bedrijfsresultaten. Volgens bovenstaande manier ben je niet financieel betrokken bij de onderneming.

 

Nadeel: je hebt ook geen stem in het bedrijf/de activiteiten van je vriend, en kunt zelf de rechten niet meer exploiteren: als hij geen activiteiten ontplooit om jullie gezamenlijk product te verkopen/vermarkten, krijg je geen geld en je kunt er niets tegen doen: je hebt geen stem in zijn bedrijfsvoering.

 

In theorie zou hij weinig verkoopinspanning kunnen odnernemen, tegen je kunnen zeggen dat het niets wordt en je uitkopen tegen een laag bedrag, daarna wel veel inspanning kunnen verrichten en het product tot een succes kunnen maken zodner dat jij er aan verdiend. Maar dan zijn jullie waarschijnlijk allang geen vrienden meer ;)

 

Wat je vriend voorsteld is een gangbare praktijk: veel meubels worden ook zo in licentie genomen, waarbij de ontwerper een percentage van de opbrengsten krijgt. Echter: die vallen onder het modelrecht, en jullie product niet, zoals je zelf aangeeft.

 

Succes!

 

maatschap (belastingdienst)

Link naar reactie
  • 0

Ter aanvulling op Nonex.

Het is ook mogelijk om een inspanningsverplichting op te nemen in de overeenkomst.

Het verplicht ze dan tot een minimum verkoopaantal, of een minimum bedrag.

Even een voorbeeld.

je spreekt af dat je 50 cent per product krijgt.

De inspanningsverplichting zegt dat je 500 euro krijgt per jaar.

Dus of ze er nu 2 of 1000 verkopen jij krijgt 500 euro per jaar.

Voor elke verkoop boven de 1000 stuks dragen ze jou 50 cent per verkocht product af.

Dit is dan een extra stimulans om toch iets te doen.

 

Verder kun je er een clausule in zetten die jou het recht geeft een andere partner te zoeken als de verkopen beneden een bepaald peil blijven.

Link naar reactie
  • 0

als er geld in het spel komt, houd de vriendschap idd. op :)

 

en dat het waarschijnlijk tog niets wordt is waar, dus is de door nonex voorgestelde manier de beste.

 

aangezien geldt dat "Elke vennoot is hoofdelijk aansprakelijk voor het geheel van alle schulden van de Vof." is het misschien beter mijn vermogen te beschermen en voor een eigen studio later te bewaren.

 

als ik het goed begrijp, hoef ik me daarvoor niet eens bij de kvk inteschrijven, omdat ik onder de freelancers en kunstenaars val.

 

bedankt

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.