Ik pleit voor een Europese benzine/diesel wetgeving.
Wie stoort zich er niet aan: de té hoge benzine en dieselprijzen!
Schaarste en/of te weinig capaciteit...vandaar de prijsstijgingen?
Vergeet het maar! Onzin!
Ik zag gisteren tijdens de lunch op CNN een interview met een 'olie analist' van een of 't ander belangrijk instituut. Die beste man verklaarde dat de raffinage capaciteit in Europa groter is dan in Amerika en omgekeerd: de vraag in Amerika aanzienlijk groter is, bij een lagere liter prijs. Volgens die man, zouden er thans al 20 supertankers van Europa naar Amerika onderweg zijn...bomvol met...benzine :o. En dat proces, het exporteren van in Europa geproduceerde benzine naar Amerika, zal nu tijdens de problemen in de zuidelijke staten van Amerika nog gaan toenemen.
Dus wij betalen hier als ondernemers en burgers collectief het gelag voor de Amerikaanse energie verspillers.
Mijn suggestie zou dan deze zijn: de export van benzine en diesel naar landen buiten de EU zou aan een maximaal quotum moeten worden verbonden. Dat zal er m.i. toe gaan leiden dat het systeem van vraag en aanbod in relatie tot de aanwezige raffinage capaciteit binnen Europa een meer afgewogen prijsniveau zal bewerkstelligen.
Indien er in Europa voldoende raffinage capaciteit is, dan zal dat tot een gezonde prijsvorming gaan leiden; niet té hoog en niet te laag.
Door de torenhoge Europese accijnzen vs. de vrije Amerikaanse markt, is er een enorme disbalans aan het ontstaan die de concurrentiepositie van de Europese ondernemers zeer ernstig aantast.
(De stijging van de inflatie en de daaraan gekoppelde oplopende rentelasten, zullen overigens ook niet bepaald mals zijn!)
Dus het is m.i. nu de hoogste tijd om benzine en diesel als 'strategische goederen' te kwalificeren en er een Europees export quotum aan te verbinden.
Laat de yanks hun eigen boontjes maar doppen!
Wie belt Brinkhorst, EZ en het VNO/NCW?
(! Ik ga zo de deur uit en kan dus niet reageren op dit bericht/discussie.)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast DeDirk
Gast DeDirk
Ik pleit voor een Europese benzine/diesel wetgeving.
Wie stoort zich er niet aan: de té hoge benzine en dieselprijzen!
Schaarste en/of te weinig capaciteit...vandaar de prijsstijgingen?
Vergeet het maar! Onzin!
Ik zag gisteren tijdens de lunch op CNN een interview met een 'olie analist' van een of 't ander belangrijk instituut. Die beste man verklaarde dat de raffinage capaciteit in Europa groter is dan in Amerika en omgekeerd: de vraag in Amerika aanzienlijk groter is, bij een lagere liter prijs. Volgens die man, zouden er thans al 20 supertankers van Europa naar Amerika onderweg zijn...bomvol met...benzine :o. En dat proces, het exporteren van in Europa geproduceerde benzine naar Amerika, zal nu tijdens de problemen in de zuidelijke staten van Amerika nog gaan toenemen.
Dus wij betalen hier als ondernemers en burgers collectief het gelag voor de Amerikaanse energie verspillers.
Mijn suggestie zou dan deze zijn: de export van benzine en diesel naar landen buiten de EU zou aan een maximaal quotum moeten worden verbonden. Dat zal er m.i. toe gaan leiden dat het systeem van vraag en aanbod in relatie tot de aanwezige raffinage capaciteit binnen Europa een meer afgewogen prijsniveau zal bewerkstelligen.
Indien er in Europa voldoende raffinage capaciteit is, dan zal dat tot een gezonde prijsvorming gaan leiden; niet té hoog en niet te laag.
Door de torenhoge Europese accijnzen vs. de vrije Amerikaanse markt, is er een enorme disbalans aan het ontstaan die de concurrentiepositie van de Europese ondernemers zeer ernstig aantast.
(De stijging van de inflatie en de daaraan gekoppelde oplopende rentelasten, zullen overigens ook niet bepaald mals zijn!)
Dus het is m.i. nu de hoogste tijd om benzine en diesel als 'strategische goederen' te kwalificeren en er een Europees export quotum aan te verbinden.
Laat de yanks hun eigen boontjes maar doppen!
Wie belt Brinkhorst, EZ en het VNO/NCW?
(! Ik ga zo de deur uit en kan dus niet reageren op dit bericht/discussie.)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/6468-europese-benzine-diesel-wetgeving/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag