• 0

fouten accountant, wie betaald ?

Dat wat Sander hiervoor zegt is precies de reden dat ik op internet ben gaan kijken: afgelopen januari zijn wij een kledingzaak begonnen.

Aangezien je in je eerst jaren zoveel mogelijk de kosten wil drukken, hebben wij met onze accountant afgesproken dat ik de boekhouding en de administratie zou gaan doen. Wij hebben daarvoor hetzelfde boekhoudbrpogramma aangeschaft, welke daarna door onze accountant volledig is uitgelegd.

Ook werd afgesproken dat iedere maand de boekhouding even nageken werd, aangezien ik daarin nog niet veel ervaring had.

 

Bij deze maandelijkse gesprekjes werd mij iedere keer verteld dat het er allemaal keurig uitzag, en op een enkel foutje na alles goed ingevoerd was.

 

na ongeveer een half jaar werd deze accountant echter ontslagen en kregen we iemand anders (van hetzelfde accountantskantoor) toegewezen.

Plotseling -of al die tijd dus kennelijk al- was er van alles mis met de boekhouding.

Het blijkt dus dat de vorige accountant zijn werk niet naar behoren heeft gedaan, wat ongetwijfeld ook een van de redenen moet zijn geweest dat ie is ontslagen.

 

Echter, ondanks dat het boekhoudsysteem En de werkwijze door het betreffende kantoor is uitgelegd -en dat ik dus nooit op m'n fouten ben gewezen, dus: geen kans op verbetering- ontvangen wij nu de rekeningen voor alle correcties die door de nieuwe accountant worden gemaakt:

na eerste maand: ''correcties administratie € 699,-''

na de tweede maand: ''correcties administratie € 759,-''

en vandaag de laatste: ''correcties administratie € 1.159,-''

 

Natuurlijk vinden wij dit niet normaal meer (we wilden kosten besparen, niet extra kosten Maken) en vroegen ons af hoe we dit aan moeten pakken...?

 

Graag advies!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee we hebben ze nog niet kenbaar gemaakt aan onze accountant.

Eerst wilden we (helemaal nu, na het ontvangen van de laatste factuur) vragen of ze ons gespecificeerd konden aangeven waarop de bedragen zijn gebaseerd (handelingen/aantal uren etc.).

 

Verder hebben we geen afspraken op papier staan, maar staat het wel vast dat ik meerdere keren daar op kantoor ben geweest zodat de accountant onze boekhouding kon kopieren naar zijn pc (waarna hij -volgens hem- de correcties op zijn pc deed en dan die gegevens weer naar onze laptop kopieerde).

 

Dat daar al iets niet klopte, kwamen we vlak na zijn vertrek achter, toen de nieuwe accountant vroeg hoever we waren met de boekhouding (terwijl ik een week daarvoor nog geweest was en alles op dat moment helemaal up-to-date was...) ???

Link naar reactie
  • 0

Maar je hebt toch wel een overeenkomst of contract met dat kantoor? Het klinkt alsof het een kantoor is met meerdere accountants, dus dan krijg je toch gewoon netjes een offerte met een beschrijving van de afspraken, kosten en de Algemene Voorwaarden?

 

Ik zou in elk geval nog niet betalen, maar eerst met ze rond de tafel gaan zitten en kijken hoe ver je komt als je e.e.a met ze bespreekt.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Het enig dat op papier is gezet, is dat ze de begeleiding op zich nemen: dus met name in de eerste maanden de boekhouding controleren en daar bijsturen waar nodig.

Daarnaast de verzorging van de loonadministratie en de belastingaangiftes. (de kosten van de loonadmin. en belastingadmin. komen dan ook nog naast de eerder door mij genoemde kosten)

 

Ik vraag me dus ook af hoeveel uur / werkzaamheden er ongeveer door de gemiddelde accountant wordt verzet voor de genoemde bedragen... € 2657,- in totaal is voor mij nl. nog meer dan een bruto maandsalaris... :-\

 

en daarbij: het feit dat de nieuwe accountant in zo'n korte tijd al zoveel werk verzet -gezien de gefactureerde kosten- geeft toch ook al aan dat de vorige vrij weinig (tot niets) gedaan heeft??

Link naar reactie
  • 0

Debs,

 

Ik geef Ilja hierin gelijk: niet betalen voor je hierover met hen hebt gesproken. Zij hebben jou met een probleem opgezadeld en laten je nu ook nog eens op de blaren zitten.

 

Ik vraag me dus ook af hoeveel uur / werkzaamheden er ongeveer door de gemiddelde accountant wordt verzet voor de genoemde bedragen... € 2657,- in totaal is voor mij nl. nog meer dan een bruto maandsalaris... :-\

 

Aangezien uurtarieven van 50-60 euro normaal zijn, kom je aan zo'n 40 tot 50 uur werk.

 

en daarbij: het feit dat de nieuwe accountant in zo'n korte tijd al zoveel werk verzet -gezien de gefactureerde kosten- geeft toch ook al aan dat de vorige vrij weinig (tot niets) gedaan heeft??

 

Dat mag je hen dus ook wel verwijten. Als jij van begin af aan goed was geinstrueerd, was de correctie niet nodig geweest. De overeengekomen begeleiding is dus zeker onvoldoende geweest.

www.accuratio.nl | Administratiekantoor voor Midden- en Kleinbedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me sowieso zinnig om een overeenkomst voor de toekomst te maken waarin duidelijk beschreven staat welke handelingen de accountants precies uitvoeren, en tegen welke tarieven.

 

Misschien ben je erin gedoken met "doe maar wat nodig is, en stuur de rekening maar", iets dat voor veelerlei uitleg vatbaar is en voor dure verrassingen kan zorgen.

 

Overigens vind ik het wel verbazend dan men rekeningen rond 1000 euro stuurt met alleen ''correcties administratie" als beschrijving. Voor zo'n bedrag mag je op zn minst toelichten wat je gecorrigeerd hebt en waarom!

Link naar reactie
  • 0

De eerste stap lijkt me: de factuur betwisten.

 

Dat wil zeggen, per brief meedelen dat je niet instemt met de factuur en hem niet betaalt omdat het gaat om het corrigeren van de fouten van het eigen accountantskantoor. In de brief duidelijk het verhaal schetsen van de rol van de vorige accountant. Je stelt je op het standpunt dat ze nu niets anders gedaan hebben dan hun eigen fouten herstellen en dat bereid bent van verdere stappen (schadeclaims e.d.) af te zien als ze 1. deze fouten binnen twee weken kosteloos herstellen, 2. een schriftelijke verklaring afgeven dat de administratie nu op orde is en 3. de onterechte facturen crediteren.

 

Als je de factuur passief onbetaald laat zonder ze te betwisten, en je krijgt later ruzie met het accountantskantoor, dan doen ze hem ongetwijfeld in een incassoprocedure en krijg je allerlei extra kosten van incassobureau en gerechtsdeurwaarder.

Link naar reactie
  • 0

Advies van René hierboven is uitstekend.

 

Aanvulling: stuur de brief aangetekend. Verwerk in de brief ook de volgende zin:

"Door middel van dit schrijven stel ik u in gebreke voor de gemaakte fouten en verzoek ik u om binnen 3 weken na dagtekening van deze brief over te gaan tot kosteloos herstel hiervan." Zo wordt het een ingebrekestelling, en dit is voor sommige rechtsgevolgen (schadevergoeding eisen) vereist.

 

Als het verweer zou zijn dat er fouten door de eerste accountant is gemaakt en dat ze, nu hij niet meer in dienst is, hiervoor niet aansprakelijk zijn, dan is dat onzin. Je mag ervan uitgaan dat je een contract hebt gesloten met het kantoor c.q. de maatschap en niet met de individuele accountant.

Verder zou ik in je brief ook informeren of het kantoor is aangesloten bij een beroepsvereniging. In mijn vak (en dat is een ander vak) is er een beroepsvereniging met een tuchtrechtcollege, waaraan je een betwiste nota kunt/moet voorleggen.

 

Overigens: als je nu meer belasting moet betalen dan je als gevolg van de foute informatie verwachtte, is dat geen schade die je op de accountant kunt verhalen. Deze belasting zou je immers ook moeten betalen als je wel meteen een goed advies had gekregen.

 

Lambert

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou eerst gewoon met de accountant in gesprek treden. Je maakt namelijk nogal wat aannames:

 

-correcties administratie: een administratie kun je ook corrigeren omdat er nog dingen in moeten, hoeft dus niet perse om fouten te gaan.

-speculeren waarom jouw vorige relatiebeheerder is ontslagen, misschien was hij wel te weinig productief.

-mogelijk waren de correcties wel een gevolg van nieuwe jurisprudentie of wetgeving

 

Ik zou eerst gewoon een normaal gesprek hebben over wat er dan allemaal is gebeurd. Een accountant kan je dat zeker wel uitleggen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Nee we hebben ze nog niet kenbaar gemaakt aan onze accountant.

Eerst wilden we (helemaal nu, na het ontvangen van de laatste factuur) vragen of ze ons gespecificeerd konden aangeven waarop de bedragen zijn gebaseerd (handelingen/aantal uren etc.).

 

Verder hebben we geen afspraken op papier staan, maar staat het wel vast dat ik meerdere keren daar op kantoor ben geweest zodat de accountant onze boekhouding kon kopieren naar zijn pc (waarna hij -volgens hem- de correcties op zijn pc deed en dan die gegevens weer naar onze laptop kopieerde).

 

Dat daar al iets niet klopte, kwamen we vlak na zijn vertrek achter, toen de nieuwe accountant vroeg hoever we waren met de boekhouding (terwijl ik een week daarvoor nog geweest was en alles op dat moment helemaal up-to-date was...) ???

 

Klinkt als verloren gegane data, wie deed de back-ups?

 

Mogelijk al een aanwijzing!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.