• 0

Privé vermogen en zakelijk vermogen in eenmanszaak

Hallo iedereen,

 

Ik ben van plan om in de (nabije) toekomst een bedrijf te beginnen, met de rechtsvorm: eenmanszaak.

Nu heb ik gelezen dat je privé-vermogen en je zakelijk vermogen hetzelfde is. Betekent dit dat je ook gewoon je privérekening mag gebruiken voor zakelijke transacties? of moet je een aparte rekening voor je bedrijf openen?

 

Het is vast een domme vraag maar ik kan het andwoord nergens vinden.

 

Met vriendelijke groet,

Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Je KUNT wel je priverekening gebruiken voor betalingen alleen zal deze door de bank op den duur automatisch worden omgezet in een rekening coulant. Dan betaal je een bepaald bedrag per maand ( ik geloof een paar euro en een paar cent per transactie. )

Prive-creditcards van die rekening verdwijnen dan echter en zul je eventueel opnieuw aan moeten vragen.

 

Op dit moment is mijn rekening nog steeds een priverekening die ik overigens alleen nog voor mijn onderneming gebruik. De rabobank zou mij, na aangeven van mijzelf, namelijk een maand of anderhalf geleden terugbellen maar hebben dit niet gedaan. Maar als het goed is gaat het op een gegeven moment automatisch.

 

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
  • 0

Je KUNT wel je priverekening gebruiken voor betalingen alleen zal deze door de bank op den duur automatisch worden omgezet in een rekening coulant.

 

Volgens mij bedoel je courant, en dat is ook niet correct. Een rekening courant is rekening waarop regelmatig betalingen binnenkomen en uitgaan. Dat kan zowel een zakelijke als een prive-rekening zijn.

 

Ik heb er trouwens nog nooit van gehoord dat een bank je rekening automatisch omzet. Ik gebruik nu al 1,5 jaar een voorheen ongebruikte priverekening.

Link naar reactie
  • 0

ik heb er zelfs een nieuwe priverekening voor geopend...

Dit omdat ik een eenmanszaak heb en het gaat om enkele betalingen/ontvangsten per maand van redelijk kleine bedragen

 

zou dus ook niet weten hoe een bank zo snel door zou hebben dat het om een bedrijf gaat :p

maar daarnaast mogen ze dat toch ook niet automatisch doen zonder jouw medeweten?

 

allemaal beetje vaag

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo, hier nog een startende ondernemer...

 

Een beetje in het verlengde van het bovenstaande het volgende:

 

Ik heb voor mijn startende bedrijf een zakelijke rekening.

Het aanvangssaldo is natuurlijk nul.

 

Kan ik nu ook zomaar vanuit prive een bedrag naar de zakelijke rekening boeken en zo ja, onder welke boekhoudkundige post valt dat dan?

 

Heb ook een aantal dingen reeds aangeschaft en die uit prive vermogen betaald. Kan ik, wanneer de eerste betaalde facturen binnen zijn en er dus positief saldo op de zakelijke rek. is, deze bedragen zonder meer terug boeken naar de prive rek.? En onder welke post valt dat dan?

 

Alvast bedankt!

 

Fons

Link naar reactie
  • 0
Kan ik nu ook zomaar vanuit prive een bedrag naar de zakelijke rekening boeken en zo ja, onder welke boekhoudkundige post valt dat dan?

 

In het geval van een eenmanszaak, ja. Dat draagt bij aan het eigen vermogen van de onderneming.

 

Heb ook een aantal dingen reeds aangeschaft en die uit prive vermogen betaald. Kan ik, wanneer de eerste betaalde facturen binnen zijn en er dus positief saldo op de zakelijke rek. is, deze bedragen zonder meer terug boeken naar de prive rek.?

 

Meerdere wegen leiden naar Rome. Een oplossing is om als privépersoon de kosten bij je bedrijf te declareren, met de facturen als bijlage. Vervolgens boek je dat in als inkoop met als crediteur jezelf (als privépersoon) en betaal je die declaratie uit aan je privérekening. Maar je kunt dit ook boekhoudig afhandelen, waarbij de betaling van de facturen als het ware aan het eigen vermogen plaatsvindt, zonder dat er daadwerkelijk een betaling plaatsvindt.

 

Die facturen moet je eigenlijk inboeken. Het is niet de bedoeling met het inboeken van inkoopfacturen te wachten op het betaald worden van verkoopfacturen. Dat zou fiscaal onzuivere toestanden kunnen opleveren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.