• 0

Advies gevraagd over huurcontract winkel

Beste lezers,

 

Het verhaal:

Sinds april 2005 heb ik een winkel geopend en het loop niet zoals had verwacht en ben van plan om de zak binnen kort te stoppen, want de omzet is veel te laag dan had ik verwacht en dat heb ik in juli 2005 gemeld en sindsdien hebben we afgesproken dat huurder mag van het voorschot de maandelijkse huur aftreken totdat het omzet voldoende groeit.

 

Heb het winkelpand gehuurd via makelaar met 2 jaar contract waarvan 1 jaar met opzegtermijn (eigenaar van het pand heeft via Makelaar het pand aan een ander bedrijf verhuurd maar daar ging het ook niet zo goed en dat bedrijf moest het te stoppen en dat bedrijft heeft het pand via Makelaar aan me verhuurd).

 

Makelaar en dat bedrijf hebben me een optie aangeboden: het contract afkopen, maar heb zelf niet het vermogen om het contract afkopen.

 

Wat zou u/je me kunnen aanraden in dat situatie doen?

Latten me fait verklaren? (maar zoveel heb ik van dat bedrijf’s financieel directeur begrepen wil hij niet fait verklaren want volgens hem zijn er kosten verbonden).

Zijn er andere gunstige oplossingen voor me? want ben van plan om een nieuwe zak gaan te starten en niet fait verklaard worden.

Waar kan ik erover meer lezen of advies krijgen?

 

Alibi: 1) Geen schulden aan banken, belastingdienst en enz.maar wel aan een vriend en is niet erg, is al onderhandeld.

2) Had een huurder gevonden maar de verhuurders gingen niet akkoord, want de huurder wilde een Internet café te starten.

 

Nederlands is niet mijn moeder taal, heb m’n best gedaan, als er iets niet duidelijk is laat me weten. Sorry voor grammaticale fouten pas vier jaar in NL.

 

Alvast bedankt,

 

[titel toegespitst: mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds april 2005 heb ik een winkel geopend en het loop niet zoals had verwacht en ben van plan om de zak binnen kort te stoppen.

Heb het winkelpand gehuurd via makelaar met 2 jaar contract waarvan 1 jaar met opzegtermijn.

Makelaar en dat bedrijf hebben me een optie aangeboden: het contract afkopen, maar heb zelf niet het vermogen om het contract afkopen.

Wat zou u/je me kunnen aanraden in dat situatie doen?

Waar kan ik erover meer lezen of advies krijgen?

Had een huurder gevonden maar de verhuurders gingen niet akkoord, want de huurder wilde een Internet café te starten.

 

Wat een pech. Maar je moet wel snel aktie ondernemen, zeker als je huur hoog is. Dat is ingewikkeld, dus: neem een advocaat. Je kunt daarvoor een toevoeging krijgen (pro deo advocaat). Dat kan eigenlijk niet bij bedrijfskwesties, maar wel als het voortbestaan van de onderneming van de kwestie afhangt. Bel de Raad voor Rechtsbijstand in een grote stad bij jou in de buurt (Amsterdam, Den Haag, Arnhem, Den Bosch, Leeuwarden) om te vragen welke advocaat op toevoegingbasis werkt.

 

Als je een nieuwe huurder vindt, dan kun je (jouw advocaat dus) aan de kantonrechter vragen om "indeplaatsstelling", dat wil zeggen dat de nieuwe huurder jouw contract overneemt. Je moet dan een zwaarwichting belang hebben (dat heb je) en de voorgestelde huurder moet voldoende waarborgen bieden dat hij de huur wel kan betalen en een behoorlijke bedrijfsvoering zal uitoefenen.

 

Hopelijk kun je dit volgen, is niet eenvoudig. Maar: neem een advocaat!

 

Sterkte,

Lambert

Link naar reactie
  • 0

Het pad dat @Lambert aangeeft zou ik zoiezo volgen, doch vraag me ook af waarom die winkel niet loopt. Ik ken de situatie niet, maar welke maatregelen zou je op de korte termijn nog kunnen nemen om de zaak misschien weer een beetje winstgevend te maken? Wat voor handel staat er in? Voor wie bedoeld? En waarom komen die niet?

 

Kun je iets meer over de winkel vertellen? Creatieven genoeg hier die misschien wat licht in de dusternis kunnen brengen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

2) Had een huurder gevonden maar de verhuurders gingen niet akkoord, want de huurder wilde een Internet café te starten.

 

[titel toegespitst: mod]

 

Wat is de huidige bestemming van het pand? Wat voor winkel heb je in het pand gevestigd?

 

Dat de verhuurder niet akoord wil gaan met het internet cafe kan wellicht te verklaren zijn uit het feit dat voor een internetcafe een horeca bestemming op het pand moet rusten. Ontbreekt die bestemming, dan zal de verhuurder op goede gronden de voorgestelde indeplaatsstelling weigeren.

 

Een verhuurder zal een toegelaten bestemmming niet zomaar weigeren. Wellicht is het een idee om op zoek te gaan naar iemand die de winkel wil overnemen.

 

Hoe de kwestie juridisch in elkaar zit laat zich op basis van de verstrekte informatie moeilijk beoordelen. Wellicht is bijstand in deze inderdaad een goede oplossing. Het juridisch loket in of nabij de vestigingsplaats kan uitkomst bieden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Dat de verhuurder niet akoord wil gaan met het internet cafe kan wellicht te verklaren zijn uit het feit dat voor een internetcafe een horeca bestemming op het pand moet rusten. Ontbreekt die bestemming, dan zal de verhuurder op goede gronden de voorgestelde indeplaatsstelling weigeren.

 

Of voor een internetcafe een horecabestemming moet rusten op het pand is i.m.h.o. afhankelijk van de feitelijke uitvoering:

1. is het een normaal cafe waar een (aantal) computer(s) staat, waarop je kunt internetten, dan is dat zo (ook als je voor het gebruikmaken van de dienst extra moet betalen);

2. is het een EasyInternet-achtig ding met een blikautomaat met wat non-alcholische versnaperingen, dan niet;

3. is het zoals 2. maar met een bar, zoals bij veel sportscholen en zonnestudio's, dan weet ik het ff niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties,

 

Het is detailhandel/ambachten /drogisterij behalve medicijnen, dus meer verzorging voor uiterlijk look.

Het pand ligt nog geen 100 meter verderop van het begin punt van het centrum te Arnhem nabij NS Central Station op Willemsplein een van de bekendste straten van Arnhem.

Een keer per week laat ik foldertjes bezorgen met aanbiedingen +- 10.000 st.

In het begin bestond het assortiment +- 2570 verschillende producten van A merken maar helaas het wordt steeds minder ;(

 

De nieuwe huurder wil een Internet café starten dat wil zeggen: computernetwerk van 20PC’s + Internationaal/nationaal belgeld/telefoon kaarten verkopen en nog frisdranken (geen alcohol).

Zoveer heb ik van huurder begrepen wil hij nog server,hosting,domain en enz. aanbieden online.

 

Heb m’n heel situatie netjes met bewijzen aan verhuurder voorgelegd en zonder twijfel hebben we een akkoord afgesloten: ik blijf het pand huren tot 1-11-2005.

 

Het pand huur ik voor 20k peer jaar inc. g/w/e. het komt uit 1833 euro per maand. heb een optie van verhuurder gekregen om het pand nog huren voor 1066 euro inc. totdat hij een andere huurder vindt dus het pand staat nu al te huur (geen horeca).

 

Beste lezers vriendelijke dank voor jullie tijd en vooral voor jullie reacties, het heeft me veel geholpen!

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.