• 0

Aanloopkosten: vergeten (&/ onrechtmatig btw over teruggevraagd?)

Beste forumleden

Omtrent aanloopkosten stuit ik op een aantal vragen waar ik niet uitkom of wisselende antwoorden vind. 
Als jullie me hiermee op weg zouden kunnen helpen zou ik dat zeer op prijs stellen :)
 
Afgelopen jaar eind september ben ik mijn mini-onderneming gestart  (ik heb enkel een btw-nummer bij de belastingdienst aangevraagd,  geen kvk, was niet noodzakelijk wegens kleinschaligheid).  Ik maakte direct gebruik van de oude kleine ondernemersregeling, en heb mijn btw aangifte over tijdvak 3 + 4 van 2019 en 1 van 2020 ingevuld.  
Ik kom er nu echter pas achter dat ik aanloopkosten van t/m 5 jaar voor de start van de onderneming had mogen aangeven (specifieker zie onderaan). 

Wat is nu slim/mogelijk om (nog met terugwerkende kracht) te doen ? 

 

  • 1. Kan ik hierover de BTW terugvorderen?

a))  Kan dit nu nog met terugwerkende kracht, in het jaar na mijn startjaar?
Mijn eerste tijdvak en BTW aangifte was tijdvak 3 van 2019.  Hoewel mijn totaal verschuldigd btw van het jaar wegens de oude KOR op nul zal blijven staan heeft dit wel gevolgen voor de hoeveelheid KOR ik ontvang en dus de hoeveelheid "bijzondere baten" die toegevoegd worden aan mijn winst (deze zou minder worden).
b))  Dien je normaal voor het terugvorderen van de BTW van aanloopkosten een verzoek in te dienen bij de belastingdienst middels een brief?
Ik vind hierover op dit forum en elders wisselende antwoorden. 
-  Indien dit eigenlijk middels een bief heb ik al in de maand voor start btw-nummer onrechtmatig al BTW gevorderd over een aantal kosten a 40,- (totaal iets van 5 euro BTW) . Geef ik deze ook op in het eventuele verzoek? 
-  Is er grote kans dat dit verzoek wordt afgewezen (bv wegens te laat?)
c))  Dien/kan ik mijn eerste aangifte(s) dan wijzigen middels een suppletieverzoek wegens de KOR? 
(Ook al gaat het om lage bedragen: een wijziging in BTW heeft namelijk ook gevolgen voor de KOR, waardoor ik het niet mag wijzigen in een volgende btw aangifte ondanks de drempel van 1000,-? , maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. : https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/ 

 

  • 2. Kan ik deze kosten opgeven bij de inkomstenbelasting?
    (is hierbij een verzoek, btw verzoek of enig ander verzoek verplicht?)

a))  Doe ik dat incl BTW of excl BTW? (waarschijnlijk afhankelijk van vraag 1?) 
b))  Geldt dit ook voor zzpers die niet gezien worden als ondernemer voor de inkomstenbelasting, enkel voor de omzetbelasting?
(ik ben enkel ondernemer ben voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting, en vul mijn inkomsten en kosten van mijn onderneming in bij verdiensten uit overig in mijn persoonlijke inkomstenaangifte)

 

  • 3. Is de termijn 5 jaar inclusief het startjaar? 2019 gestart, t/m 5 jaar terug = 2015 of excl startjaar = 2014 ? 

Of voor mij in beide gevallen een jaartje minder aangezien ik het te laat aanvraag  (bv in het geval dat aanvraag verplicht is) ? 

 

Mijn aanloopkosten: 
- In 2014 (€20) en  2016 (€30) heb ik visitekaartjes aangeschaft, deze zijn toen gemaakt voor dit doel en ik gebruik deze nog steeds (heb er nog veel van ^^" ).
- Al iets eerder, va 2013 heb ik mijn domeinnaam geregistreerd en een klein webhostingpakket aangeschaft, eveneens met het oog op deze onderneming, waarvoor ik ieder jaar abonnementskosten betaal (in het begin iets van jaarlijks €20, ondertussen jaarlijks €50)   
- Enkele kosten van augustus (de maand voor opgaaf onderneming registratie van mijn btw nummer) heb ik zonder daarbij na te denken gewoon ingevoerd in mijn boekhoudprogramma en daarover heb ik de btw teruggevorderd. Deze maand had ik ook omzet, waardoor ik eigenlijk btw had moeten afstaan, maar door een voorschot van de oude KOR werd dit 0,-. Ik heb hiervoor geen aanvraag gedaan bij belastingkantoor of ik hierover de btw mocht terugvorderen. Het gaat hier om +-€40,- (hoofdzakelijk ov reiskosten voor zakelijke doeleinden, 3 kantoorartikelen). 


Vriendelijke groeten van deze nieuwkomer op dit pareltje van een forum 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Hoewel het op zich wel interessant is om hier een juridisch en fiscaal sluitend antwoord op de hebben, moet je soms als ondernemer ook in staat zijn om te herkennen of het sop de kool waard is. Aan de wijze waarop je je epistel hebt opgesteld kan ik opmaken dat je in feite al meer geld kwijt bent (in tijd) aan het opstellen en formatteren van je vraag dan je ooit zult terugverdienen aan btw. Maar goed, dit is meer een praktische opmerking.

 

Ik ben van mening dat je voor de omzetbelasting simpelweg géén btw over aanloopkosten kunt terugvragen, tenzij je daarvoor expliciete toestemming hebt. Voor de inkomstenbelasting mag je de aanloopkosten wel terugvragen met terugwerkende kracht tot 5 jaar, op voorwaarde dat je ook ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. Ik meen dat hier hier gewoonlijk de datum van inschrijving in de Kamer van Koophandel gehanteerd (en de 5 kalenderjaren daarvoor). Aangezien je geen inschrijving hebt, kun je wellicht aansluiten bij de datum van toekenning van je btw-nummer. Overigens is het wel apart dat je geen inschrijving in de Kamer van Koophandel hebt, aangezien de voorwaarden voor inschrijven in de Kamer van Koophandel en het aanvragen van een btw-nummer bij de Belastingdienst nagenoeg hetzelfde zijn. Over wat voor soort ondernemingsactiviteiten hebben we het hier?

 

Ik denk overigens dat het niet kunnen terugvragen van de btw met terugwerkende kracht in jouw specifieke geval niet echt financiële consequenties hoeft te hebben. Het is namelijk zo dat je weliswaar (mijns inziens) geen btw mag terugvragen (via de omzetbelasting), maar je mag die btw verwarrende genoeg vervolgens wél als kosten aftrekken voor de inkomstenbelasting. Stel dat je 1.210 euro aan aanloopkosten hebt, dan zou je dus niet die 210 euro btw terug kunnen vragen via de omzetbelasting, maar mag je wel de volle 1.210 euro (inclusief btw) aftrekken als kosten. Edit: Nu is het wel zo dat de wet op de inkomstenbelasting er vanuit gaat dat het recht op kostenaftrek van de aanloopfase pas ingaat op het moment dat je ook inderdaad wordt erkend als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Zolang je alleen resultaatgenieter bent, lijkt het erop dat je de kosten in de aanloopfase pas kunt aftrekken als je voldoet aan de voorwaarden.

 

Als je het in mijn ogen formeel juist zou willen doen (als je IB-ondernemer bent in 2019):

- Expliciet toestemming vragen om btw terug te vragen en aangeven om welke facturen het gaat (en wat voor kosten). 

- Vervolgens een suppletie aangifte doen

- Daarna je aangifte inkomstenbelasting aanpassen met eventueel extra kosten (excl btw) en mogelijk iets hogere KOR

 

De meer praktische oplossing (als je IB-ondernemer bent):

- Alleen aangifte inkomstenbelasting van 2019 aanpassen met extra kosten (incl btw)

 

 Nog praktischer:

- Helemaal niets veranderen

 

aangepast door prinsrachid
verschil RoW/WUO-ondernemer

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Voorbeelden van recente wisselende antwoorden over wel of niet een verzoek indienen om de btw terug te vragen van aanloopkosten: 

 


 Op de site van de belastingdienst kan ik hier niets over te vinden, enkel dat dit mag onder bepaalde voorwaarden: 

Quote

Als wij u eenmaal als ondernemer beschouwen, kunt u onder bepaalde voorwaarden de btw die u hebt betaald als voorbelasting aftrekken in uw aangifte omzetbelasting. 

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/kosten_gemaakt_in_de_aanloopfase

aangepast door eelkos
overzichtelijker
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.