• 0

concurrentie/relatiebeding

In mijn arbeidscontract staat een concurrentiebeding. Hier heb ik een advocaat naar laten kijken die van mening is dat het een relatiebeding is.

In dit beding staat beschreven dat ik geen eigen bedrijf mag starten cq bij een concurrerend bedrijf mag gaan werken en (potentiele) klanten van mijn huidige werkgever mag benaderen, gedurende een periode van 2 jaar. Er staat niets geschreven over geografie (we werken europees).

 

Ik ben nu in de gelegenheid om wél een eigen zaak op te starten (gmbh) én er zijn klanten die met me willen overstappen. E.e.a. gaat in nauwe samenwerking met een onderaannemer van me.

Volgens mijn advocaat zou het voldoende zijn als ik kan aantonen dat de onderaannemer nu al zaken doet met mijn huidige klanten. Volgens hem zou het voldoende zijn als er enige schriftelijke correspondentie tussen mijn klanten en de onderaannemer is geweest vóórdat ik overstap.

Zou het werkelijk voldoende zijn als mijn onderaannemer nu een simple briefje stuurt zodat mijn klant, zijn prospect wordt?

 

Graag uw mening hierover, voordat ik blind afga op het oordeel van de advocaat en ik mij daarin stort!

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik weet hier niet zoveel van af, maar misschien is het sowieso een idee om een second opinion te vragen van een andere jurist?

 

Wat ik wel weet is dat concurrentie / relatiebedingen in de praktijk niet zo hard zijn als ze wel lijken. Er is in ieder geval veel jurispredentie over, en in veel gevallen stelt de rechter de werknemer in het gelijk, als het gaat om een positieverbetering. Maar dat gaat vooral over medewerkers die bij de concurrent hebben gesolliciteerd. Hoe het zit met medewerkers die een concurrerend bedrijf beginnen weet ik niet..

 

Succes!

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Edraket, welkom op het forum. Over dit onderwerp is reeds het nodige te vinden. Gebruik hiervoor s.v.p. de zoekfunctie.

 

In ieder geval raad ik af om zonder meer op het oordeel van deze advocaat te baseren. Zonder de exacte inhoud van bepaling te kennen, ziet dit er wel degelijk uit als een concurrentiebeding en zal een rechter al snel door de constructie heen prikken.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.