• 0

Regelgeving grijs kenteken

Ik ben bezig met het schrijven van een ondernemingsplan met het volgende idee:

Een lease bedrijf / autoverhuur die auto's met een grijs kenteken van particulieren overneemt. Aangezien het grijs kenteken voor de particulier verdwijnt is het rijden op grijs kenteken niet meer interessant voor particulieren. Vandaar dat ik op het volgende idee ben gekomen: de auto's op naam van mijn bedrijf zetten (grijs kenteken kan zodoende blijven) en de auto's verhuren aan de particulier. De particulier huurt dus als het ware zijn eigen auto en betaalt aan ons de belasting die wij moeten betalen plus onze winstmarge. In het huur / lease contract kan dan een optie tot koop zitten voor weinig geld zodat de auto als het ware van de particulier blijft.

Alleen nu kan ik nergens vinden of dit legaal is. Ik ben dus op zoek naar handige links en/of advies. Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/6686-regelgeving-grijs-kenteken/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

De particulier huurt dus als het ware zijn eigen auto en betaalt aan ons de belasting die wij moeten betalen plus onze winstmarge.

En wat is nou precies het voordeel voor de particulier?

[edit]Nu ik je bericht nog een keer overlees, denk ik dat ik begrijp wat je bedoelt. Je neemt denk ik aan dat als een auto op naam van een bedrijf staat, je de fiscale voordelen houdt die je vroeger als grijs kenteken-rijder had.

Als het zo makkelijk was zou elke particulier een eenmanszaak oprichten lijkt me. Wil je van de ondernemersregeling gebruik maken, dan moet de auto minimaal 10% door een OB-ondernemer zakelijk gebruikt worden. Dat wordt voor die particulieren erg lastig.

• 0

Wat joeni bedoeld te zeggen is dat de eigenaar nu huurder is, en de wagen formeel eigendom is van het verhuu bedrijf.

Een soort leaseback constructie maar dan anders.

Het lijkt een mooie oplossing maar?

Waar komt het geld vandaan om al deze auto's aan te schaffen, en wie gaat dat betalen?

Of denk je dat de eigenaren voor een symbolisch bedrag hun auto aan jou verkopen ?

De verzekering van huurauto's ligt vrij hoog, het laat zich raden waarom.

Dit zal ook in de huurprijs naar voren komen.

Daarnaast zul je ook de service van een verhuurbedrijf moeten bieden, want wat doe je met auto's die onderweg pech hebben, en niet te repareren zijn ?

Is dat nu het probleem van de vorige eigenaar die de auto nu huurt ?

En wat doe je met de gewone garagerekeningen ? zit dat in de huurprijs verwerkt met een zekere marge ?

De meeste particulieren hebben hun verlies al lang genomen, en hun auto verkocht, die zullen niet weer een riskant traject in willen gaan.

En de bedrijfsauto dealers zitten voorlopig met een enorme terugloop in verkopen, men schermt met verliezen voor de branche van 600 miljoen.

Weer een erg vooruitziende maatregel van ons kabiniet.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar