• 0

Foto's zonder mijn toestemming in catalogus

Ik had met een aantal foto's die ik een tijd terug in Portugal had genomen een website inelkaar gezet om het gebied in dat land te promoten. Ik had uitdrukkelijk erbij vermeld dat men de foto's op hun eigen website mogen gebruiken, mits het een non-profit website is en ten behoeve van de promotie van Portugal. Tevens had ik erbij gezet dat de foto's copyrighted mijnzaak was.

 

Gisteren tijdens het doorbladeren van catalogi op een reisbureau zag ik opeens een van mijn foto's in een catalogus van Europa's grootste reisorganisatie. Even doorbladeren en ja, 7 foto's van mij gevonden. Deze foto's zaten in de catalogus voor de Nederlandse markt. Die avond op internet hun website bezocht en een aantal van hun catalogi in .pdf formaat bekeken. Mijn foto's waren ook geplaatst in veel andere landen.

 

Mijn vraag is nu: Wat zijn mijn rechten? Wat kan ik hiertegen doen?

Ze hebben niet eens mijn naam of mijn bedrijfsnaam erbij vermeld.

Wat trouwens toch niet mag omdat ze een commerciele bedrijf zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb een maand terug een advocaat in de arm genomen. De advocaat heeft eerst een brief gestuurd waarin het bedrag werd geeist. Een maand later nog geen antwoord gekregen. Dus de advocaat heeft mij per brief gevraagd om hier een rechtzaak van te maken.

 

Ik weet nog niet of ik hiermee verder zal gaan omdat het sturen van een briefje mij al 500 euro heeft gekost. Ik hoop dat ik een afspraak kan maken met de advocaat.

 

Ik hou jullie op de hoogte.

 

En TwaLevel: bedankt, erg interessant ;D

Link naar reactie
  • 0

Gewoon een vraag uit pure interesse (ik heb ook veel foto's op mijn website staan), hoe bewijs je dat jij de rechtmatige eigenaar / auteur bent van de foto's?

 

Ik heb de originele foto's. Op groot formaat. Iemand die de foto's van de website heeft gehaald heeft dus de originele foto's van groot formaat niet in bezit. (8 megapixel). Daarnaast kan ik met de EXIF informatie van de foto's bewijzen dat ik op die tijdstippen op die plaats was. Ik heb tevens de link van mijn website op de foto's geplakt. De reisorganisatie heeft eerst de link eruit geknipt en daarna pas in de reisgids geplaatst.

 

De reisorganisatie kan dus nooit de originele foto's aan de rechtbank geven.

Behalve als ze hebben ingebroken bij mij en de backup dvd's hebben gestolen, maar die staan er nog ;D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.