• 0

Omzet belasting

Krijg nu voor het eerste een brief van de belasting binnen voor omzet belasting, ben een startende ondernemer in webdesign. Maar nu vraag ik me af hoe dat zit met het aantal btw dat ik moet betalen. Heb geen btw nummer maar reken op mijn facturen altijd 19% btw erbij. Moet ik hier dan het totaal van opgeven?

 

Hoe zit dat trouwens met de regelingen voor startende ondernemers. Daar snap ik ook niet echt veel van en op de site van de belastingdienst kom ik er ook niet uit. Weet iemand hoe ik dat kan bepalen?

 

Nu heb ik gelezen dat de aangifte elktronisch moet gebeuren. En dit om de 3 maanden ( als of ik niets beters te doen heb ), maar hoe kan je inloggen op de site van de belasting dienst want er staat nergens iets over aanmelden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om te beginnen zou ik toch maar eens goed de site van de belasingdienst doornemen en een BTW nummer aanvragen. Als je geen btw nummer hebt mag je volgens mij ook geen btw in rekening brengen. Zonder btw in rekening te brengen (en zonder btw nummer dus) mag je per jaar tot een max bedrag facturen versturen als ik het goed heb..maar dit is een vrij laag bedrag en het komt bovendien niet prof. over bij je klanten.

 

Dus als je serieus wilt ondernemen..begin dan met het aanvragen van een btw nummer. Zodra je die hebt krijg je ook inloggegevens van ze om digitaal aangifte te doen. Ja dit is 1 keer per kwartaal en valt best mee.

 

De belastingdienst klopt bij je aan nu omdat je btw in rekening hebt gebracht. Logisch lijkt me.

 

Verder is er een regeling voor startende ondernemers om de inkomstenbelasting niet te hoeven betalen, maar dat is ook weer gebonden aan een maximum omzet voor dat jaar.

 

suc6!

TND media --> laatste project: ReisMee
Link naar reactie
  • 0

Hoe kun je nou een aangifteformulier omzetbelasting van de belastingdienst krijgen als je geen BTW-nummer hebt?

 

Los daarvan - alle ontvangen BTW min alle zakelijk betaalde BTW moet je opgeven. Als dat minder dan 1345 is hoef je geen BTW af te dragen. Als het meer dan 1883 moet je alles afdragen. Al het daar tussenin zit mag je het af te dragen BTW-bedrag verminderen met: (1883 - BTW) * 2,5. Dus als je 1800 ontvangen hebt, dan mag je (1883-1800)*2,5 = 83 * 2,5 = 207,50 in mindering brengen, en moet je dus 1800-207,50=1592,50 afdragen. Controleer die bedragen van 1345 en 1883 nog even online...

 

Over het inloggen op de site van de belastingdienst - bel de belastingtelefoon, want er gaan echt wat dingen mis hier.

 

Finally - informeer jezelf goed voordat je begint. BTW is iets heel elementairs aan zelfstandig werken, en als je niet eens weet hoe dat werkt loop je een groot risico voor heel vervelende verrassingen te komen te staan...

Link naar reactie
  • 0

Mee eens dat dit goed zelf te regelen is, echter ik kom met mijn werk heel veel ondernemers tegen die dit soort dingen zelf regelen of geregeld hadden/hebben en nu door wat stomme fouten die men niet kan leren in de problemen zitten.

 

Als ik de vraagstelling zie, dan is dit een ondernemer in spe die het zelf wel wil doen maar even op het juiste pad gezet moet worden.

Met alle respekt aan alle mensen hier op dit forum, dit is mijn inziens alleen te doen met praktijk voorbeelden.

 

Dus ik blijf bij mijn mening om even een boekhouder/accountant te raadplegen.

 

Nogmaals succes.

 

Rick

Link naar reactie
  • 0

Je mag inderdaad geen BTW berekenen als je geen BTW nummer hebt. Die zou ik z.s.m. aan gaan vragen als ik jou was.

 

Belastingen/administratie is een vak apart, waar sommigen goed in zijn en sommigen minder goed. De problemen die je kunt krijgen als je het minder goed doet, worden vooral zichbaar bij een belastingcontrole.

 

Ik ben het dan ook met qommuniqa eens dat ik een fiscaal adviseur/administratiekantoor zou inschakelen om je op weg te helpen met inrichten van je administratie en assistentie bij belastingaangiftes.

 

Dat werkt en voelt denk ik wat zekerder dan zelf het wiel gaan uitvinden met het risico dat je het niet goed begrijpt/interpreteert..

 

success,

 

Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.