Jump to content
T. Dreiling
Verberg

TBS-regeling van toepassing?

Ik zou willen weten of de TBS regeling ook geldt als je getrouwd bent onder huwelijkse voorwaarden, koude uitsluiting, en een woning met ook eenzelfstandige kantoorruimte ieder voor 50% bezit.
Ik heb een eenmanszaak en heb gelezen dat de TBS -regeling dan niet geldt. Ik heb een eenpersoonszaak. Mijn partner is in loondienst. Er is denk ik wel sprake van een kwalificerende zelfstandige woonruimte.

WE wonen in het huis maar de benedenverdieping wordt in belangrijke mate als kantoor gebruikt. We gaan binnen een paar jaar met pensioen en willen niet als we stoppen ineens met onverwachte belastingaanslagen geconfronteerd worden.

En maakt het uit, als we de huwelijkse voorwaarden nog veranderen , in een beperkte gemeenschap, of in een gemeenschap van goederen.

MVG Tatjana Dreiling

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Tbs geldt voor ter beschikking stelling aan je fiscale partner. Nu jullie beide voor de helft eigenaar zijn en elkaars fiscale partner geldt mi de tbs inderdaad als de werkruimte fiscaal tot je onderneming hoort


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
2 uur geleden, T. Dreiling zei:

nee de werkruimte behoort tot prive-vermogen, ik wil alleen kosten volgens de werkruimte regeling kunnen aftrekken....

Dan moeten we eerst vaststellen of die aan de regels voldoet. Is de werkruimte zelfstandig toegankelijk, is er minstens sanitaire voorziening en is de ruimte daardoor verhuurbaar aan derden?

Daarnaast moet van het inkomen dan ook minstens 30% in en 70% in of vanuit de werkruimte verdiend worden. 

 

Als aan die eisen is voldaan dan spreken van een kwalificerende werkruimte. 

 

De waarde van de werkruimte en de eventueel daarop betrekking hebbende schuld vallen dan in box 3 en zijn dus niet meer onderdeel van de eigen woning in box 1. De kosten van de werkruimte mag je van de winst aftrekken. Die aftrek is echter maximaal gelijk aan de heffing over de werkruimte in box 3 (waarde ruimte min schuld). Daarnaast mag je wel kosten als energiekosten, verzekeringen (inboedel/deel opstal) en kleine uitgaven aan onderhoud van de werkruimte in aftrek brengen.


JoostRietveld.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Answer this question...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 390 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept