Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
globalinsites

21% BTW?

Recommended Posts

Ik ga vrijdag een partij kleding kopen bij een bedrijf in Tilburg. De partij is afkomstig uit Belgie. Er wordt 21% BTW berekend. Is dat correct?

Ik heb nooit veel met BTW te maken gehad omdat ik al mijn in- en verkopen in de US gedaan heb tot nu toe, maar werkt het nu zo dat ik die 21% BTW terugkrijg van de belastingdienst, en dat als ik in Nederland de produkten uit de partij verkoop ik gewoon 19% BTW moet berekenen aan mijn klanten?

Guest Pigheaded

Als het een zakelijke inkoop is:

Direkt vanuit Begie 0 %

Bedrijf in Tilburg valt onder Ned. BTW 19% dus,

Volgens mij is hier iets niet correct: als jij iets koopt bij een bedrijf in Tilburg, en dat bedrijf is in Nederland gevestigd, dan moet dat bedrijf 19 % btw rekenen. Immers, hij heeft het geimporteerd, en jij verricht die handeling niet: je koopt en verkoopt in Nederland. Is het een belg, of is het een nederlander die nu probeerd 3 % extra winst op te strijken?

Tsja ik weet het niet precies. Hij is een tussenpersoon zei hij. Hij bemiddelt voor een opdrachtgever in Belgie. We hadden ook naar Belgie kunnen gaan om die partij te kopen maar omdat we toch in de buurt van zijn woonplaats zijn vrijdag zei hij dat hij ook kan zorgen dat de partij dan bij hem is. Ik ga er dus van uit dat de faktuur van een Belgisch bedrijf is. Hij is dus een Nederlander, maar zijn opdrachtgever is een Belg. Klopt het dan denk dat we 21% moeten betalen?

Maar die 21% krijgen we terug van de belastingdienst toch? En wij berekenen onze klanten 19% BTW?

Hij schreef ons dit: De vaste prijs voor de partij is € 8.450,- inclusief 21% BTW (ofwel € 6983,47 excl. BTW). En hij weet dat wij in Nederland wonen.

Moet ik hem zeggen dat hij ons die BTW niet kan berekenen?

Het beste lijkt me dat je die relatie eens natrekt.

Als het een particulier is wil hij de door hém/haar betaalde 21% gewoon aan je doorbereken.

Als het een Tilburgs/Ned bedrijf is MOET er 19 % berekend worden.

Direkt vanuit Belgie 0% als VAT nummers op faktuur staan.

Ritje Belgie lijkt me geen slecht idee.. ;)

http://nl.linkedin.com/in/corvanprooyen

Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer !

Als die tussenpersoon een Nederlandse particulier is en je krijgt van die persoon de rekening mag hij maar 19% BTW rekenen omdat hij in Nederland gevestigd is.

Krijg je echter de rekening van het bedrijf in België en heb jij een BTW-nummer dan mag het bedrijf geen BTW rekenen ook al zit er een tussenpersoon tussen voor puur de levering aan jou.

Ik heb de verkoper inmiddels weten te overtuigen dat zelfs al zou hij de keuze hebben om het 0% of het 21% BTW tarief te hanteren het voor hem totaal nutteloos zou zijn om het 21% tarief te hanteren en voor ons een ontzettende rompslomp zou zijn omdat we dan bij de Belgische belastingdienst te BTW zouden moeten vorderen. We gaan dus kopen tegen het 0% tarief :-)

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.