Jump to content
Paul Fred
Verberg

De commissie bij influencer marketing platforms (onderzoek)

Salut,

 

1 Over  influencer marketing platforms

Als een bedrijf met een aantal influencers in zee wil gaan voor een marketingcampagne, dan moeten influencers worden gezocht en als een influencer een opdracht nodig heeft, moet hij op zoek gaan naar adverteerders. 

Voor beide partijen is die zoektocht niet zo makkelijk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er de nodige intermediairs actief zijn. Bedrijven die de linking pin vormen tussen adverteerder en influencer.

Wij telden eind december 2020 13 bedrijven die zich met deze service richten op de Nederlandse markt, 13 influencer marketing platforms, de gangbare naam voor deze intermediairs.

 

2 Geen transparantie

In in eerder onderzoek hadden we geconstateerd dat deze verzameling influencer marketing platforms doet denken aan een kleuterklas.  Ze schreeuwen hard maar zeggen niets, ze zijn allen de grootste en de besten, maar ze kunnen nog niet schrijven en moeilijke woorden als transparantie kennen ze niet. Dat laatste is belangrijk

Transparantie betekent duidelijk en gedetailleerd aangeven welke functionaliteit het platform kent, wat de influencer mag verwachten en wat het kost voor zowel adverteerder als de influencer. Die transparantie is bij geen enkel platform aanwezig. 

Dat geldt met name voor de kosten. In grote lijnen is het verdienmodel van de platforms gebaseerd op een abonnementsprijs en een commissie over het door de influencer gehanteerde tarief. Die abonnementsprijs kan een paar duizend euro per jaar bedragen en die commissie kan zeer hoog zijn. 

De hoogte van die commissie wordt door alle platforms verborgen gehouden. Dat verbergen gebeurt door de hoogte van de commissie op te nemen in de FAQ, in de algemene voorwaarden of door het helemaal niet te noemen. Dat laatste gebeurt door een grote meerderheid.

 

3 De hoogte van de commissies

Wij hebben daarom een tweede onderzoek uitgevoerd, nu naar de hoogte van die commissie. We hebben per mail of via een contactformulier één of tweemaal (als er geen reactie kwam) de nodige vragen naar de kosten gesteld.

Ons onderzoek betreft de volgende bedrijven. 

1 Hulc (hulc.nl)

2 Influencer DNA (www.influencer-dna.com)

3 Influentials (www.influentials.com/)

4 JOIN (join.marketing)

5 Juulr (www.juulr.com)

6 LinkPizza (linkpizza.com)

7 TIM (www.jointim.io)

8 Influence4You (www.influence4you.com)

9 Influencernetwork (www.influencernetwork.be)

10 Loggershut (loggershut.nl/)

11 Meltwater (www.meltwater.com)

12 ShowMB (www.showmb.nl)

13 Trackfluence (trackfluence.com/)

 

4 Resultaten

Enkele weken later kon de balans worden opgemaakt. Van de dertien platforms konden we twee bedrijven meteen wegstrepen, de hoogte van hun commissies was slim verborgen op hun site. Die platforms zijn (met tussen haakjes de hoogte van de commissie): 

- Juulr (20%)

- LinkPizza (43%)

Vervolgens vielen er twee af omdat er geen enkele mogelijkheid tot contact werd geboden op de website, dat waren:

- Meltwater

- ShowMB

Na de nodige reminders reageerde uiteindelijk de volgende zeven influencer marketing platforms op onze vragen:

- Influencer DNA (0 %)

- Influentials (20 %)

- JOIN (15 %)

- Influencernetwork (0 %)

- Loggershut (0 %)

- TIM (20 %)

- Influence4You (0 %)

Tenslotte zijn er twee influencer marketing platforms die, zelfs na een vriendelijke reminder, niet hebben gereageerd:

- Hulc

- Trackfluence

 

5 De bottomline

Wil een adverteerder gebruik maken van de diensten van een  influencer marketing platform, dan dient hij een abonnement te nemen. Dat kost een paar honderd euro’s per maand. Die informatie is vaak aanwezig op de sites van de aanbieders.

Wat niet aanwezig is en wat ook niet wordt genoemd zijn de additionele kosten, de commissie. Die commissie kan oplopen tot 43%, dat is veel, dat is zelfs heel veel. Ondernemers, let op uw zaak.

 

Paul Fred Namen / Jan de Vries 


 

Edited by Paul Fred
Ik ben niet de enige
Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
22 uur geleden, Paul Fred zei:

Voor beide partijen is die zoektocht niet zo makkelijk. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er de nodige intermediairs actief zijn.

 

Ik zou eerder verwachten dat matige en slechte influencers intermediairs nodig hebben. De goede influencers die ik ken moeten de (slecht passende) adverteerders van zich afslaan.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link to post
Share on other sites
  • 0
23 uur geleden, Paul Fred zei:

In in eerder onderzoek hadden we geconstateerd dat deze verzameling influencer marketing platforms doet denken aan een kleuterklas. 

 

 

Het onderzoek doet denken aan een HAVO-project. Waar zijn Divimove van RTL en Social1nfluencers van Talpa? Als je de observaties en conclusies wat zakelijke formuleert, wordt het wel interessant voor de marketing-vaktribune. Nu is het wat bitcherig. Maar dat past wel bij de influencer-cultuur misschien.

 


Zucht...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 10 leden online en 416 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept