Jump to content
Roskam14
Verberg

Verkopen product

Beste Lezer(s),

 

Ik wil graag een product verkopen van een groot bekend bedrijf. Ik koop het product in bij een andere leverancier.

Nu zie ik overal een vast prijs staan voor dit product. Op de site van het bedrijf, als winkels die dit product verkopen.

Ik wil hier nu iets onder zitten, is dit toegestaan? Ik heb het idee van wel, maar wil dit toch even checken.

 

Voorbeeld: Overal is het product €19,95, maar ik wil het aanbieden voor €18,95.

 

Alvast bedankt.

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

het is wettelijk verboden prijsafspraken te maken en je bent dus vrij om zelf je verkooprijs te bepalen.

Tot zover de theorie.

In de praktijk kan het zijn dat leveranciers je verplichten om een bepaalde verkoopprijs te hanteren. doe je dat niet kunnen ze weigeren aan je te leveren of je slechtere inkoop condities te geven ( hogere inkoopprijs, langere levertijd enz.)

Heb ik zelf veelvuldig mee te maken. Overigens ben ik daar regelmatig juist blij mee omdat dat prijsdumpers stopt en er een fatsoenlijke marge op een product te maken is. 

Voor mij pakt dat dus regelmatig gunstig uit, maar dat komt doordat ik me op andere punten weet te onderscheiden en daardoor ook met vastgestelde prijzen regelmatig de slag weet te winnen.

 

Ja het mag dus maar of het lukt hangt van veel zaken af.

Link to post
Share on other sites
  • 0

 

Ik citeer mezelf uit een artikel over price monitoring systems uit 2014.

 

Quote

Merkleveranciers in de VS werkten voorheen met een adviesprijs (MSRP: manufacturer suggested retail price) maar ze hanteren tegenwoordig vaak een minimum aanbiedingsprijs (MAP: minimum advertised price) die vastgelegd wordt in reseller-overeenkomsten. Deze prijsafspraken worden in de Amerikaanse rechtsspraak niet gezien als een beperking van de mededinging. De retailer is immers vrij om voor een lagere prijs te verkopen; hij mag die lagere prijs alleen niet publiceren.

 

In Europa zijn prijsafspraken die dienen voor zogenaamde resale price maintenance in principe niet toegestaan. De pendule van de Europese prijsklok zwaait echter elke vijf jaar een andere kant op. In 2005 reageerde de NMa op het kort geding van Peijnenburg tegen Albert Heijn met de stelling dat vaste en minimum-prijzen onder een hardcore restrictie vallen. In 2009 bleek de NMa van geval tot geval te kijken of verticale prijsbinding bijdraagt aan marktefficiency. En sinds kort treden de verschillende Europese mededingingsautoriteiten weer streng op tegen leveranciers die een vorm van verticale prijsbinding proberen af te dwingen. Onlangs is Unilever beboet voor ijsprijsregulering in Denemarken terwijl Miele betrapt werd op onwettige beperking van parallelimport. Vorig jaar kregen Samsung, Philips en Media Markt-Saturn bezoek van de EC-inspecteurs die onderzoek doen naar de beperking van online mededinging.

 


Zucht...

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 20 leden online en 378 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept