Jump to content
Weet t ff niet
Verberg

Accountant Facturatie BV en EZ

vraag

Beste allemaal,

Ik heb een complexe vraag. Met de accountant heb ik een opdrachtbevestiging afgesloten op naam van mijn BV. In de bijlage staan de ondernemingen die ook onder deze opdrachtbevestiging vallen, namelijk nog een BV en de eenmanszaak. Nu heeft de accountant alle facturen die overigens nog niet betaald zijn, op naam van de EZ gemaakt. Dit is volgens mij niet conform de opdrachtbevestiging.  Kan ik de accountant vragen de facturen op naam van de juiste onderneming te stellen?

en ja, dit is risicovol voor de accountant omdat hij weet dat er geen geld in deze onderneming zit.

 

ben benieuwd naar jullie advies, alvast dank!

Link to post
Share on other sites

2 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer
Posted 6962 - 1,225
4 minuten geleden, Weet t ff niet zei:

en ja, dit is risicovol voor de accountant omdat hij weet dat er geen geld in deze onderneming zit.

 

Mwah, voor jou is het ook risico... als jij willens en wetens financiële verplichtingen bent aangegaan voor de BV zonder dat je ze kunt betalen dan is dat geen fatsoenlijk financieel beleid. Maar laten we niet flauw doen alsof er risico's zijn op niet betalen, ik neem aan dat jij ter goeder trouw bent en de facturen aan de BV gewoon betaald. (ook al moet jij uit privé dat geld eerst lenen aan de BV)

 

Voor wat betreft de overeenkomst.

De BV heeft een overeenkomst met de accountant, niet jij of je eenmanszaak. Dus de facturen voor de kosten van de BV moeten naar de BV.

Het is wel vreemd dat er maar 1 opdracht is gemaakt waar de eenmanszaak ook onder valt want de BV hoeft uiteraard ook niet op te draaien voor de kosten van een andere, niet gerelateerde onderneming. Want feitelijk is je eenmanszaak gewoon een juridisch losstaande entiteit.

Je moet gewoon twee aparte overeenkomsten sluiten voor de werkzaamheden en van een accountant mag je wel verwachten dat ze dat ook netjes uit elkaar houden.

Voor meerdere BV's 1 overeenkomst is wel gebruikelijk omdat het geheel aan elkaar gelieerd is en de controle ook over het geheel plaats vind en niet over maar 1 bv. En je kunt binnen de BV structuur makkelijk via de managementfee een deel van de accountantskosten doorbelasten.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 15 leden online en 240 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept