• 0

Accountant Facturatie BV en EZ

Beste allemaal,

Ik heb een complexe vraag. Met de accountant heb ik een opdrachtbevestiging afgesloten op naam van mijn BV. In de bijlage staan de ondernemingen die ook onder deze opdrachtbevestiging vallen, namelijk nog een BV en de eenmanszaak. Nu heeft de accountant alle facturen die overigens nog niet betaald zijn, op naam van de EZ gemaakt. Dit is volgens mij niet conform de opdrachtbevestiging.  Kan ik de accountant vragen de facturen op naam van de juiste onderneming te stellen?

en ja, dit is risicovol voor de accountant omdat hij weet dat er geen geld in deze onderneming zit.

 

ben benieuwd naar jullie advies, alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 minuten geleden, Weet t ff niet zei:

en ja, dit is risicovol voor de accountant omdat hij weet dat er geen geld in deze onderneming zit.

 

Mwah, voor jou is het ook risico... als jij willens en wetens financiële verplichtingen bent aangegaan voor de BV zonder dat je ze kunt betalen dan is dat geen fatsoenlijk financieel beleid. Maar laten we niet flauw doen alsof er risico's zijn op niet betalen, ik neem aan dat jij ter goeder trouw bent en de facturen aan de BV gewoon betaald. (ook al moet jij uit privé dat geld eerst lenen aan de BV)

 

Voor wat betreft de overeenkomst.

De BV heeft een overeenkomst met de accountant, niet jij of je eenmanszaak. Dus de facturen voor de kosten van de BV moeten naar de BV.

Het is wel vreemd dat er maar 1 opdracht is gemaakt waar de eenmanszaak ook onder valt want de BV hoeft uiteraard ook niet op te draaien voor de kosten van een andere, niet gerelateerde onderneming. Want feitelijk is je eenmanszaak gewoon een juridisch losstaande entiteit.

Je moet gewoon twee aparte overeenkomsten sluiten voor de werkzaamheden en van een accountant mag je wel verwachten dat ze dat ook netjes uit elkaar houden.

Voor meerdere BV's 1 overeenkomst is wel gebruikelijk omdat het geheel aan elkaar gelieerd is en de controle ook over het geheel plaats vind en niet over maar 1 bv. En je kunt binnen de BV structuur makkelijk via de managementfee een deel van de accountantskosten doorbelasten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.