• 0

Rekening-courant tussen mijzelf en holding, of werkmaatschappij?

Hallo,

 

Vandaag heeft de notaris een werk-bv en een holding-bv voor mij opgericht.

Als het goed is krijg ik maandag KvK-nummer en kan ik een bankrekening voor de holding gaan openen. En voor de werkmaatschappij een rekening aanvragen - maar dat duurt een paar weken.

Maandag wil ik "open gaan" en dus wil ik eerst de bankrekening van de holding gebruiken om betalingen aan leveranciers te doen (en wellicht ook van klanten te ontvangen).

 

Ik wil / moet privé-geld investeren in het bedrijf (in het vorige topic overdacht ik de optie om dit als startkapitaal te storten - dat heb ik niet gedaan).

 

- Kan ik de bankrekening van de holding in de eerste weken gebruiken voor activiteiten in de werkmaatschappij (ik handel uiteraard namens de werkmaatschappij)?

 

- Kan ik ik een rekening-courant-overeenkomst opstellen rechtstreeks tussen mijzelf en de werkmaatschappij? Of moeten dat er twee zijn, dus met de holding ertussen?

 

- Ik heb in de aanloop wat kosten privé voorgeschoten (zoals aankoop laptop, en wat advies) en deze kosten wil ik natuurlijk inbrengen in het bedrijf (in de werkmaatschappij lijkt me) om BTW terug te kunnen halen. Tellen deze kosten ook mee bij de €17.500 rentevrij?

 

- Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Het is voor het eerst dat ik hiermee te maken krijg, dus ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren.

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Ja hoor, mits je het daarna maar rechtzet;

2. Bij voorkeur twee. Zo houd je de leningen netjes gescheiden en stroomt het geld van boven naar beneden door de structuur heen. Bovendien blijf je zo privé op afstand van de ondernemingsactiviteiten, waar het je met de BV's mede om te doen is.

3. Alleen als het echt een rekening courant is, met wisselende standen dus. Als de lening het karakter van een vaste geldlening krijgt, dan geldt die 17.500 rente vrij niet.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel.

 

-Dus ik maak geld over van privé naar de holding,

-en zodra de werkmaatschappij een bankrekening heeft stort ik dit bedrag door naar de werkmaatschappij,

-en doe ik een betaling van holding naar werkmaatschappij of juist andersom (afhankelijk van of er meer betaald of ontvangen is) .

Banksaldo holding is daarna weer 0.

 

Juist?

 

Is er voor het tijdelijk gebruiken van de rekening van de holding dan ook nog een overeenkomst nodig?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.