• 0

Inkomsten uit VS: aangeven als 'inkomsten uit overig werk'?

Binnenkort ga ik vanuit huis fulltime voor een Amerikaans bedrijf werken. Omdat het bedrijf niet in Nederland geregistreerd staat (en dat ook niet zal doen), ben ik niet bij hen in loondienst maar werk ik als independent contractor. Ik stuur elke maand een factuur voor mijn vergoeding (een vast bedrag per maand met 0% BTW). Ze vergoeden alle kosten die ik maak en betalen door bij ziekte. Op deze manier werken mensen uit tientallen landen vanuit huis voor dit bedrijf.

 

Volgens de OndernemersCheck van de Belastingdienst ben ik waarschijnlijk geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, o.a. omdat ik maar één opdrachtgever heb, geen andere opdrachtgevers wil werven, en het werk persoonlijk moet uitvoeren. De OndernemersCheck zegt vervolgens: "Bent u geen ondernemer en werkt u ook niet in loondienst, dan vult u uw inkomsten in als 'inkomsten uit overig werk'".

 

Klopt het dat ik me op basis van bovenstaande niet hoef in te schrijven bij de KvK en mijn inkomsten kan aangeven als 'inkomsten uit overig werk'? Ik wil graag op een correcte manier belasting betalen over mijn inkomsten.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost, dat is inderdaad een zeer vergelijkbare situatie, bedankt! Ik begrijp dat het vooral aan de gezagsverhouding ligt.

In het contract staat dat ik een independent contractor ben en zelfstandig het werk uitvoer. Ik kan me denk ik niet als ondernemer opstellen omdat ik maar één opdrachtgever heb en niet de intentie heb om te ondernemen of meer opdrachtgevers te werven.

Bestaat de optie ook om tóch als independent contractor voor dit bedrijf te werken, zonder ondernemer te zijn?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.