allereerst: ik weet niet of ik dit bij de juiste categorie heb ingedeeld; zo niet dan svp indelen daar waar het het beste bij zou kunnen passen.
Dan nu het onderwerp, met vervolgens enkele vragen.
Het gaat hierbij om een landelijk opererende (Nederlandse) overheidsinstelling welke in iedere regio op bepaalde vlakken semi-autonoom handelt.
Daarbij lopen ze tegen het feit aan dat ze soms onverwacht hoge kosten moeten maken bij het uitoefenen van hun wettelijke taak, en die incidentele kosten gaan weer af van hun beschikbare budget. Per regio verschillen die kosten enorm, maar bij sommige grotere/meer belangrijkere regio's moet je dan al gauw denken aan een totale kostenpost van plm. €100.000 per jaar.
Deze kosten bestaan er dan uit dat externe gecertificeerde bedrijven deze taken uitvoeren waarna de overheidsinstelling de rekeningen mag betalen.
Nu liep ik daar bij toeval tegenaan, en mijn eerste gedachte was meteen: dat kan veel goedkoper ! Ik heb ondertussen navraag gedaan bij mijn zakelijke regionale partners en we zijn samen tot de conclusie gekomen dat zelfs met de extra logistieke kosten wij zeker 30-50% goedkoper deze taken kunnen uitvoeren dan de huidige aanbieders. Dat gaat dus om serieus veel geld.
Dan komt natuurlijk de volgende vraag: hoe pak ik dat aan?
Als simpele ziel zou je misschien denken: ik stap op ze af, en vertel ze dat ik hun kostenpost significant kan verlagen, tegen dezelfde wettelijke voorwaarden.
Mijn 1e vraag is dan dus: zijn er mensen die mij tips, adviezen en aandachtspunten kunnen aanreiken hoe zoiets aan te pakken? Ik heb geen ervaring met overheidsdiensten, en de slechts enkele ervaringen met het bedrijfsleven (zie beneden) op dit punt waren nou niet bepaald succesvol.....mijn commerciële zijde is blijkbaar op dit specifieke punt voor verbetering vatbaar....
Alles is welkom !
Dan kom ik op het tweede punt: ik heb ooit (zo'n 7 resp. 15 jaar geleden) te maken gehad met 2 toch respectabele Nederlandse organisaties (ANWB en Superunie). Bij beide kon ik zaken leveren volgens de door hen gewenste specificaties, met eenzelfde of zelfs hogere kwaliteit dan de leveranciers van dat moment, tegen prijzen die 20% (Superunie) en 65% (ANWB) lager lagen dan wat ze op dat moment betaalden. Veel tijd, geld en moeite ingestoken; en uiteindelijk hebben beiden mijn prijzen slechts gebruikt om de toenmalige aanbieders te dwingen hun prijzen te verlagen.
In dat soort ontwikkelingen heb ik geen zin meer in....dus punt 1) van jezelf melden (waarbij waarschijnlijk ook naar prijzen gevraagd zal gaan worden) levert bij mij aarzelingen op, ik heb geen zin om eerst heel veel werk te doen, partners werk te laten doen; om vervolgens met lege handen te staan.
Mijn 2e vraag is dan: hoe voorkom je zulke ontwikkelingen? Ook hier weer: alles is welkom !
Dan een derde punt. Het zou kunnen zijn (enerzijds omdat de contractgrootte dit misschien verplicht, anderzijds omdat het bovenstaande tweede punt daarmee vermeden wordt) dat ik of zij aansturen op een openbare inschrijving. Nu heb ik me daar een beetje in verdiept en zo las ik enkele interessante zaken. Zoals b.v. "links lullen rechts vullen" Paul Rosenmöller welke vanuit zijn overheidsbaantje een mede-GL'er een volkomen overbodig klein onderzoeksopdrachtje gaf, voor precies €49.900,- : want dat was net onder de aanbestedingsgrens van €50.000,- dus hoefde er niets gepubliceerd te worden en waren er geen vreemde pottenkijkers.... Dat leerde mij dus dat er grenzen zijn waarboven openbare aanbesteding wettelijk verplicht is, en ook dat die grenzen verschillen (voor nationaal en voor Europees).
Vraag 3a is dan dus: kan iemand mij deze regels en grenzen vertellen v.w.b. een wettelijke plicht tot aanbesteden ?
Dan een punt dat er dicht tegenaan ligt: er zijn uitzonderingen. Zaken welke snel (b.v. Corona) geregeld moeten worden, of zaken welke discretie of veiligheid betreffen (b.v. Defensie, politie, staatsveiligheid) mogen soms onderhands onderhandeld worden, soms mogen ze er voor kiezen om zelf 1 aanbieder te selecteren etc etc. En mijn geval zou hiervoor mogelijk in aanmerking komen...
Vraag 3b is dan dus: wie kan mij meer vertellen over deze uitzonderingen, bijzonderheden etc ?
Bij voorkeur heel veel dank voor alle hulp, bijdragen, adviezen etc !
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
JohanPL
JohanPL
Hallo allemaal,
allereerst: ik weet niet of ik dit bij de juiste categorie heb ingedeeld; zo niet dan svp indelen daar waar het het beste bij zou kunnen passen.
Dan nu het onderwerp, met vervolgens enkele vragen.
Het gaat hierbij om een landelijk opererende (Nederlandse) overheidsinstelling welke in iedere regio op bepaalde vlakken semi-autonoom handelt.
Daarbij lopen ze tegen het feit aan dat ze soms onverwacht hoge kosten moeten maken bij het uitoefenen van hun wettelijke taak, en die incidentele kosten gaan weer af van hun beschikbare budget. Per regio verschillen die kosten enorm, maar bij sommige grotere/meer belangrijkere regio's moet je dan al gauw denken aan een totale kostenpost van plm. €100.000 per jaar.
Deze kosten bestaan er dan uit dat externe gecertificeerde bedrijven deze taken uitvoeren waarna de overheidsinstelling de rekeningen mag betalen.
Nu liep ik daar bij toeval tegenaan, en mijn eerste gedachte was meteen: dat kan veel goedkoper ! Ik heb ondertussen navraag gedaan bij mijn zakelijke regionale partners en we zijn samen tot de conclusie gekomen dat zelfs met de extra logistieke kosten wij zeker 30-50% goedkoper deze taken kunnen uitvoeren dan de huidige aanbieders. Dat gaat dus om serieus veel geld.
Dan komt natuurlijk de volgende vraag: hoe pak ik dat aan?
Als simpele ziel zou je misschien denken: ik stap op ze af, en vertel ze dat ik hun kostenpost significant kan verlagen, tegen dezelfde wettelijke voorwaarden.
Mijn 1e vraag is dan dus: zijn er mensen die mij tips, adviezen en aandachtspunten kunnen aanreiken hoe zoiets aan te pakken? Ik heb geen ervaring met overheidsdiensten, en de slechts enkele ervaringen met het bedrijfsleven (zie beneden) op dit punt waren nou niet bepaald succesvol.....mijn commerciële zijde is blijkbaar op dit specifieke punt voor verbetering vatbaar....
Alles is welkom !
Dan kom ik op het tweede punt: ik heb ooit (zo'n 7 resp. 15 jaar geleden) te maken gehad met 2 toch respectabele Nederlandse organisaties (ANWB en Superunie). Bij beide kon ik zaken leveren volgens de door hen gewenste specificaties, met eenzelfde of zelfs hogere kwaliteit dan de leveranciers van dat moment, tegen prijzen die 20% (Superunie) en 65% (ANWB) lager lagen dan wat ze op dat moment betaalden. Veel tijd, geld en moeite ingestoken; en uiteindelijk hebben beiden mijn prijzen slechts gebruikt om de toenmalige aanbieders te dwingen hun prijzen te verlagen.
In dat soort ontwikkelingen heb ik geen zin meer in....dus punt 1) van jezelf melden (waarbij waarschijnlijk ook naar prijzen gevraagd zal gaan worden) levert bij mij aarzelingen op, ik heb geen zin om eerst heel veel werk te doen, partners werk te laten doen; om vervolgens met lege handen te staan.
Mijn 2e vraag is dan: hoe voorkom je zulke ontwikkelingen? Ook hier weer: alles is welkom !
Dan een derde punt. Het zou kunnen zijn (enerzijds omdat de contractgrootte dit misschien verplicht, anderzijds omdat het bovenstaande tweede punt daarmee vermeden wordt) dat ik of zij aansturen op een openbare inschrijving. Nu heb ik me daar een beetje in verdiept en zo las ik enkele interessante zaken. Zoals b.v. "links lullen rechts vullen" Paul Rosenmöller welke vanuit zijn overheidsbaantje een mede-GL'er een volkomen overbodig klein onderzoeksopdrachtje gaf, voor precies €49.900,- : want dat was net onder de aanbestedingsgrens van €50.000,- dus hoefde er niets gepubliceerd te worden en waren er geen vreemde pottenkijkers.... Dat leerde mij dus dat er grenzen zijn waarboven openbare aanbesteding wettelijk verplicht is, en ook dat die grenzen verschillen (voor nationaal en voor Europees).
Vraag 3a is dan dus: kan iemand mij deze regels en grenzen vertellen v.w.b. een wettelijke plicht tot aanbesteden ?
Dan een punt dat er dicht tegenaan ligt: er zijn uitzonderingen. Zaken welke snel (b.v. Corona) geregeld moeten worden, of zaken welke discretie of veiligheid betreffen (b.v. Defensie, politie, staatsveiligheid) mogen soms onderhands onderhandeld worden, soms mogen ze er voor kiezen om zelf 1 aanbieder te selecteren etc etc. En mijn geval zou hiervoor mogelijk in aanmerking komen...
Vraag 3b is dan dus: wie kan mij meer vertellen over deze uitzonderingen, bijzonderheden etc ?
Bij voorkeur heel veel dank voor alle hulp, bijdragen, adviezen etc !
http://www.onym.nl
voor al uw inkoop/product sourcing in Polen, uw boots on the ground aldaar, wij hebben de contacten in Polen, wij weten de weg
ook voor fiscale, juridische zaken en real estate zijn wij hier uw partner
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/72060-prijsaanbod-en-openbare-inschrijving/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag