Jump to content

JohanPL

Junior
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

8

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • First name
    Johan
  • Company or organization name
    Onym
  • Email
    ceo@onym.nl
  • Website address
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
    juridische en fiscale zaken
    internationaal ondernemen
    expert advies
    columns en algemene informatie

Company info

  • Location
    Gdansk/Polen
  • Branch
    Groothandel
  • Branch 2
    Administratie & accountancy
  • Branch 3
    ICT/ automatisering
  • Website address

Vision

  • I'm looking for people who
    behoefte hebben aan
    - fiscal services in Polen (belastingaangiften privépersonen / zzp / Poolse BV sp.z.o.o)
    - legal services in Polen (notarisdiensten)
    - translation services (van/naar Pools)
    - real estate in Polen
    - inkoop in Polen: product sourcing: u zoekt onderdelen, half-fabricaten, producten, materialen, wij zoeken & vinden, desgewenst incl. logistiek
    - boots on the ground in Polen voor reeds bestaande zakelijke activiteiten aldaar: local representation: wij kunnen voor u de locale kwaliteitscontrole doen, levertijdbewaking, formaliteiten; kortom: namens u lokaal de zaken behartigen
    - leveranciers van Private Label food: wij hebben een zeer uitgebreid netwerk binnen de Centraal-Europese voedselproducenten, wij kunnen u aan kwalitatief uitstekende PL producten helpen tegen een scherpe prijs.

  • My opinion about entrepeneurship
    Geeft energie, maakt me blij en positief, laat me de tijd vergeten
  1. Situatie: ik heb in mijn onmiddelijke persoonlijke omgeving enkele goed gekwalificeerde en hoog opgeleide ICT'ers. Zij zouden graag op afstand (= b.v. thuis of op hun eigen kantoor) ICT-werkzaamheden uit willen voeren voor één of meerdere vaste opdrachtgevers c.q. bedrijven. I.v.m. fysieke handicap dan wel gecompliceerde thuis-situatie is het werken op een elders gelegen werkplek voor hun geen optie. Dus niet ad-hoc via één van de vele websites per opdracht moeten meedingen voor steeds een afgebakend stuk werk, maar in een min of meer vaste relatie op permanente ba
  2. * lees ook eens iets van Ester Jacobs, zij werd door gemeente zelf uitgeschreven omdat ze er bijna nooit was en heeft flinke ervaring v.w.b. zaken waar je dan tegenaan loopt * als je ergens anders verblijft maar nergens ingeschreven staat: hoe dan om te gaan met ziektekostenverzekering? lijkt me een belangrijk punt! * zelfde geldt bij bv verlengen rijbewijs....
  3. Het simpele feit dat je jezelf (en je bedrijf) uitschrijft in Nederland betekent niet dat je van de Nederlandse Belastingdienst af bent. Deze hanteert nl. een zeer eenvoudige doch ook zeer ruime regel om je toch binnenboord te houden: men kijkt niet zozeer naar de papieren werkelijkheid maar naar wat er in werkelijkheid aan de hand is. Oftewel: men beoordeelt de feitelijke situatie. Als je dus hier woonruimte aanhoudt, een bankrekening hebt, vaak verblijft, hier verzekerd bent etc etc dan bestaat er een grote kans dat ze je toch gewoon belastingtechnisch beoordelen als zijnde een Nederlands f
  4. website heeft een bug: ik wil iets wijzigen, ik klik op wijzigen, krijg melding dat systeem mijn bijdrage niet kan vinden, vervolgens komt scherm met 'oude' bijdrage toch op mijn scherm, ik wijzig (toevoegen extra regel), ik verstuur en zie dat mijn bijdrage er nu dus dubbel staat....(ik zal de 1e bijdrage dan maar deleten)
  5. Heb net even gekeken bij polonezparcelservice.com; grofweg gezegd iets van €3,50/kg echter: - dat is vanaf Linden, New Jersey (afgeleverd in NL) - daar bovenop moet je dan de spullen daarheen laten sturen (ze hebben wel speciale UPS tarieven en je kan dat via hun website meteen direct meebestellen; je kan desgewenst ook met FedEx of USPS bij hun laten bezorgen maar dat zal duurder zijn en vergt een afzonderlijke bestelling/handeling) - dat laagste tarief is 'economic' / 'standard' hetgeen betekent 4-7 weken......express levering binnen gem. 4 werkdagen gaat al gauw naar de
  6. Ik heb dan een paar vraagjes (om het met mijn verzender te kunnen vergelijken): - hoeveel pakjes per welke tijdseenheid gaat het om? - wat is ongeveer het formaat? - is die plm. €5/kg voor het hele traject (dus incl. ophalen ter plekke door bv DHL)? of is dat van de pakketstapelaar naar jou toe? - is die prijs incl. de kosten van douane-afhandeling? - wat is nu de gemiddelde tijdsduur (van order tot aflevering in NL)? is het bezwaarlijk als dat langzamer gaat?
  7. 1) de gemiddelde afstand is hier veel minder dan 4 km :) (ik heb binnen 1 km er al 3 zitten !) zitten bovendien vaak bij winkelcentra, benzine-stations, supermarkten etc. 2) geen extra schakel: InPost is de vervoerder á la PostNL, DHL, DPD etc. Zij zijn dus vergelijkbaar met andere bestaande vervoer-schakels. 3) niet kostprijsverhogend maar juist kostprijsverlagend: pakjesbezorger komt nooit voor gesloten deur, hoeft nooit meerdere keren naar een adres om af te leveren, heeft veel en veel minder afleveradressen en kan in minder tijd en met veel minder dure rij-km's veel meer pakjes a
  8. Daarom is het Poolse systeem van InPost (werken met landelijk dekkend netwerk van pakketkluizen) ook zo ideaal: bezorger bezorgt niet aan huis maar doet het in 1 v/d pakketkluizen, klant kan pakket alleen maar krijgen door een QR- of sms-code te gebruiken, zodra deurtje opengaat is duidelijk dat klant pakket heeft opgehaald (hangt een camera bij voor waterdicht bewijs). Scheelt voor vervoerder (en dus voor de klant) geld, en het probleem van bewijzen wie/wat/waar is verdwenen.
  9. Als het om grote aantallen gaat zou je contact op kunnen nemen met: a) sociale werkplaatsen (vooral te vinden in de grotere plaatsen) b) het Min. van Justitie (gevangeniswezen) Beide voeren dit soort eenvoudige werkzaamheden uit tegen een niet-commercieel tarief.
  10. V.w.b. de BPM : * gaat het om nieuwe of gebruikte campers, origineel Nederlandse voertuigen of gaat u ze importeren? De BPM zal zoals hierboven gemeld wel degelijk gewoon betaald moeten worden, maar bij import v/e gebruikt voertuig kan dat fors lager zijn. Zeker ook omdat deze berekend wordt over de nettocatalogusprijs (= ex BTW) waar je dan nog van mag afschrijven; het gaat dan niet om de oorspronkelijke prijs v/d camper zelf maar over die v/e gesloten bestelbus. Gaat het om een voertuig dat oorspronkelijk een chassis-cabine was dan kan je de prijs gebruiken v/e gesloten bestelbus d
  11. Is niet helemaal correct. Er geldt bij bedrijfsmatige verhuur wel degelijk nog steeds een lager MRB-tarief, echter is dit minder laag dan wat voor een particulier geldt. Een particulier betaalt een ¼tarief, een bedrijfsmatige verhuurder betaalt een ½tarief. Tekst van de Belastingdienst: "Voor een kampeerauto is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden een kwart van de belasting die u moet betalen voor een personenauto. Verhuurt u uw kampeerauto bedrijfsmatig? Dan is de motorrijtuigenbelasting voor een tijdvak van 3 maanden de helft van d
  12. Voor de vermogenstoets wordt bij mijn weten in de praktijk gekeken naar de aangifte inkomstenbelasting (box 3); en v.w.b. de grond in Griekenland: hier lijkt het mij van belang wat het belastingverdrag NL-Griekenland hierover zegt. Zeker gezien het huisige progressieve Box3-tarief zijn daar al Kamervragen over gesteld. Het is dus ook van belang of je over die grond belastingplichtig in Griekenland bent. Gezien de zeer gecompliceerde natuur van dit punt zou ik je zeker aanraden gespecialiseerde hulp te zoeken. Over je laatste punt: is dat geen Box 2?
  13. In die zin dat je dan waarschijnlijk met terugwerkende kracht je hele administratie opnieuw moet gaan doen, de Poolse belastingdienst zal dan immers naar alle waarschijnlijkheid alle activiteiten als zijnde van 1 bedrijf gaan zien (ook al gezien de huwelijksband). Dat leidt dan in de praktijk tot een aantal fikse naheffingen in Polen: zij zal dan ook ZUS-premie moeten gaan betalen (met terugwerkende kracht), Nederlandse aftrekposten worden niet allemaal gehonoreerd, plus dat je een fikse rente mag gaan betalen over nu wel te betalen belastingen. Met het risico dat de Poolse belastingdienst de
  14. Er ijn een aantal opmerkingen te maken. 1) facturen mogen volgens mij gewoon gestuurd worden, maar moeten natuurlijk wel markt-conform zijn 2) de Poolse belastingdienst eist (sinds afgelopen oktober) dat indien er facturen of zakelijke/financiële overeenkomsten zijn waarbij familie/gezinsleden betrokken zijn, dat er op iedere factuur een speciale code vermeld wordt: TP. Op deze manier kunnen zij kijken of de familieband geen vreemde financiële/fiscale zaken laat zien. 3) de Nederlandse belastingdienst gaat uit van de 'feitelijke omstandigheden'. Je vrouw heeft een Nederlandse e
  15. Sorry, ik dacht gewoon iemand te kunnen helpen; maar dan is mijn vraag: hoe pas je een tekst aan? Ik zie nergens een mogelijkheid om een tekst te wijzigen?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept