• 0

Zakelijk prefab tuinkantoor

Hallo,

 

In mijn tuin is een plek over voor een tuinkantoor. Al enige tijd ben ik bezig met uitzoekwerk hieromtrent. Aangezien ik het kantoor volledig zakelijk ga gebruiken (ik werk er als dga van mijn bv) lijkt het een logische stap om het kantoor ook zakelijk aan te schaffen. Het gaat om een prefab-kantoor dat met een hijskraan in de tuin gezet wordt. Er wordt elektra, water en riolering naar die plek aangelegd en het kantoor wordt voorzien van een toilet (dit is de eis van de Belastingdienst om het kantoor als zakelijk te bestempelen begrijp ik).

 

Er is al veel over geschreven dus ik dacht dat alles wel goed zat, maar ik begrijp nu van mijn boekhouder dat er (te) veel haken en ogen zouden zitten aan het zakelijk aanschaffen (of financial leasen) van een tuinkantoor.  Volgens hem zou ik te maken krijgen met ter beschikking stelling in de IB (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/werken/niet_in_loondienst_werken/ter_beschikking_stellen_van_bezittingen/) wat hoge kosten met zich mee zou kunnen brengen. Daarom raadt hij af dit zakelijk te doen maar raadt hij aan het kantoor volledig in privé te financieren.

 

Nu begrijp ik dat niet helemaal omdat het kantoor juist eigendom zou worden van de bv dus ik stel dan niet meer beschikbaar dan een aantal vierkante meters in mijn tuin, maar volgens de boekhouder werkt het zo.

 

Afijn, na wat doorvragen bleek de boekhouder niet erg veel ervaring te hebben met dit soort zaken dus voordat ik mijn keuze er volledig op baseer leek het mij goed toch nog verder te informeren.

 

Dit is de situatie:

  • Er komt een prefab tuinkantoor van +/- 15 m2 tot 20 m2, zie bijlage als voorbeeld.
  • Dit kantoor is voorzien van een toilet i.v.m. zakelijke voordelen.
  • Het kantoor wordt 100% zakelijk gebruikt.
  • Het kantoor beschikt eventueel over een berging (zie bijlage), deze berging zal 100% privé gebruikt worden voor opslag van tuingereedschap.
  • Vanuit de privéwoning wordt door een bedrijf de nodige elektra, utp en leidingwerk aangelegd naar achterin de tuin, 20 meter van het huis vandaan.
  • Het kantoor wordt zakelijk aangeschaft, of zakelijk geleaset (financial lease).
  • Het betreft een nieuwbouwwoning waar we voornemens zijn minimaal 10 jaar te wonen, maar dat is natuurlijk geen zekerheid.
  • Ik huur nu een kantoor buitenshuis, die huur wordt opgezegd.

 

Mijn concrete vragen:

  • Klopt het dat het zakelijk aanschaffen of leasen van een tuinkantoor in de praktijk ongunstig kan uitpakken vanwege de 'terbeschikkingstellingsregeling'?
  • Kunnen de kosten voor aanleg elektra/water/riolering ook als zakelijk gezien worden, of valt dit volledig onder privé?
  • Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten?

 

Het kwam voor mij als een verrassing dat het zakelijk aanschaffen van een tuinkantoor fiscaal juist ongunstig zou kunnen zijn. Ik heb nog niks in gang gezet verder, want na al het voorwerk was het benaderen van de boekhouder mijn startpunt en daar is het op dit moment ook gestrand voorlopig omdat hij het mij afraadt.

 

Groeten,

 

Martijn

download (3).jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, martijn_ zei:
  • Klopt het dat het zakelijk aanschaffen of leasen van een tuinkantoor in de praktijk ongunstig kan uitpakken vanwege de 'terbeschikkingstellingsregeling'?
  • Kunnen de kosten voor aanleg elektra/water/riolering ook als zakelijk gezien worden, of valt dit volledig onder privé?
  • Zijn er nog specifieke punten waar ik op moet letten?

Hoi Martijn

 

1. ja

2. privé, maar binnen de TBS regeling wel aftrekbaar

3. waarom niet zonder sanitair? Dat scheelt nu al kosten en haalt het gehele tuinkantoor uit de TBS sfeer. Weliswaar geen aftrek van kosten, maar ook geen gedoe met huur, belasting in box 1 over die huur en de waardestijging en een stukje eigenwoningregeling moeten corrigeren?

 

Ik zeg niet dat 3 per se een voordeligere oplossing is, maar het scheelt wel een hoop gedoe.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Martijn,

 

Mag ik vragen wat een tuinkantoor inclusief plaatsing ongeveer kost?

Wil eigenlijk ook 1 dag per week thuis werken in het groen los van het personeel etc.

 

Wordt of een los tuinkantoor of een in eigen beheer gebouwd uit te kluiten gewassen tuinhuis met terras etc. maar dat gaat me nogal wat tijd kosten en wellicht pas over een paar jaar.

Link naar reactie
  • 0

Google inderdaad ook al gecheckt maar dat zijn allemaal halve prijzen. Gok dat je voor iets goeds eerlijk gezegd eerder 30.000 kwijt bent met aanleg elektra, wc met afvoer etc. hebben ook nog eens een tuin van 30 meter diep dus riool etc. moet helemaal naar voren maar dat moet toch een keer.
Was daarom benieuwd  wellicht dat martijn al een volledige prijs had dan is het iets makkelijker inschatten.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.