• 0

Eenmalig partij eigen boeken verkopen (BOL) btw - marge - of niets ?

Hallo,

 

Ik heb een kleine partij met boeken welke ik in de jaren nieuw heb gekocht bij de boekhandel, en zelf heb gelezen.
Nu zijn dit allemaal oude boeken van 15 jaar geleden (worden inmiddels niet meer in de winkel verkocht), en wil ik deze verkopen om er een ander plezier mee te doen.

Nu is bol.com reeds gestopt met de 2e hands verkoop door particulieren. (het is enkel nog mogelijk om 2e hands met een zakelijk account te verkopen)

 

Ik ben zelf zakelijk verkoper via bol.com en wil ik mijn boeken eenmalig via bol.com verkopen via mijn zakelijke account (daar een particulier verkoopaccount niet meer mogelijk is)

Nu zullen deze boeken niet voor de nieuwprijs worden verkocht. Ik heb van de boeken geen aankoopbewijs / kassabon meer, daar deze boeken voor eigen gebruik zijn geweest.

 

Dien ik deze boeken nu onder de marge regeling te verkopen, of kan ik deze verkoop geheel buiten beschouwing laten daar dit mijn eigen boeken zijn, er geen winst op wordt gemaakt etc.
Ik ontvang uit eindelijk over deze verkopen van bol.com wel een factuur met de gemaakte kosten, btw, opbrengst, etc.
Kan ik deze factuur dan buiten beschouwing laten (ik vorder deze kosten niet terug) 

Of dien ik deze kosten wel terug te vorderen, en de marge regeling toe te passen op deze verkoop, dus de factuur van bol in te boeken in mijn zakelijke administratie ?

 

Als ik het via marktplaats zou verkopen dan is dit gewoon eenmalig als Particulier, echter weet ik niet hoe dit via bol zit.

 

Wie kan mij dit vertellen ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je het niet goed bijhoud in de boekhouding kan het sowieso tot vragen van de belastingdienst gaan leiden. 

 

Persoonlijk doe ik het zo:

 

Zelf bied ik ook af en toe iets aan wat uit privé bezit komt, maar die opbrengt laat ik "Gewoon" zakelijk staan. 

Liever  iets meer belasting afdracht dan discussie achteraf erover

Link naar reactie
  • 1

Als ik de webpagina van de belastingdienst over de margeregeling goed begrijp, mag je die alleen toepassen als je de goederen hebt ingekocht. Ik weet niet of een privéstorting als inkoop geldt.

 

Overigens is het gebruik maken van een margeregeling een optie. Je bent niet verplicht er gebruik van te maken. Het helpt ondernemers die met een zakelijk doel tweedehands goederen verkopen, omdat die anders dubbel btw afdragen (en daarvan slechts een maal via de voorbelasting kunnen terug ontvangen). Als jouw doel voor die boeken niet winst maken is, dan zou je eventueel 9 % bij de prijs kunnen optellen die je oorspronkelijk in gedachten had en daar betaal je dan je btw-afdracht van.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.