• 0

Accountant gezocht (oprichting BV)

Hallo,

 

Ik heb sinds 1 juli j.l. een eenmanszaak en wil deze omzetten in een besloten vennootschap. Ik voldoe hiervoor aan alle eisen: het startkapitaal is aanwezig en ik heb met de fiscus een regeling getroffen inzake het salaris waarvoor een directeur automatisch jaarlijks wordt aangeslagen.

 

Het is echter ook noodzakelijk om een accountantsverklaring te overleggen aan de notaris, waarin staat dat het eigen vermogen minimaal 18.000 euro bedraagt. Nu stelt mijn balans op dit moment niet zoveel voor, vanaf juli j.l. bevat de administratie ongeveer 100 boekingen. Allemaal erg klein en overzichtelijk dus.

 

Maar ik ben op zoek naar iemand die naar mijn balans zou willen kijken en een accountantsverklaring wil afgeven. Wie kan mij daarbij helpen? Laat het mij weten, reageer even op dit bericht of mail naar maarten@raadwanneerdiegaat.nl.

 

Groet,

Maarten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Maarten,

 

Heb je het startkapitaal nog kontant? Of heb je het al uitgegeven.

 

Als je het contant heb, kan je ook eerst een BV oprichten en vervolgens je oude bedrijf daarin overhevelen. Of je kan dat contante geld op de balans zetten, Ziet ie er metteen een stuk beter uit. Als de zaak duidelijk is (het geld is er) dan kost de accountantsverklaring niet veel. Moet je maar gewoon betalen denk ik. Je kunt wel behoorlijk besparen op de notaristarief. zie http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik heb het startkapitaal niet contant maar langzaam zelf opgebouwd. Het grootste deel zit in m'n eigen voorraad.

 

Bedankt voor de tip van degoedkoopstenotaris.nl, maar die kende ik al. Ik denk dat ik dus maar op zoek moet naar een accountant in de buurt, het geheel ziet er toch erg overzichtelijk uit. Die zal er dan niet zoveel werk aan hebben en weinig tijd = weinig geld.

 

Nog ff over m'n voorraad. Ik heb een bedrijfje dat zich bezig houdt met opt-in e-mailmarketing. Ik koop adressen in voor 25 eurocent per adres, waarmee ik deze e-mailadressen dus zeg maar als voorraad kan gebruiken (tienduizenden e-mailadressen a 25 eurocent per stuk = tienduizenden euro's startkapitaal = oprichtingskapitaal bv).

 

Kan dit zomaar? Of zal een accountant tegen deze beredenering bezwaar maken?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een bedrijfje dat zich bezig houdt met opt-in e-mailmarketing. Ik koop adressen in voor 25 eurocent per adres,

 

Ik hoop dat je niet zo'n ellendige spammer bent die mij belaagd met ongevraagde handel (ik krijg er nu meer dan 60 per dag op mijn prive account) Volgens mij zit er een tegenstelling tussen opt-in en het kopen van adressen (want dat is geen opt in). Maar dat terzijde, dat moet je later nog maar eens uitleggen.

 

Wat betreft je inkoop van adressen, die moet je op de balans zetten voor inkoopsprijs, of een lagere waarde als je ze niet (meer) kan gebruiken of verkopen. Die adressen verouderen zeg in drie jaar, dan moet je ze ook in drie jaar afschrijven. Maar als je ze net gekocht hebt (en als je het bonnetje nog hebt) dan staan ze voor aanschafwaarde op je balans.

 

Is dat een antwoord op je vraag?

 

Groeten,

Nils (de spam basher)

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik ben geen ordinaire spammer. Mensen moeten hun inschrijving tweemaal bevestigen: door zichzelf in te schrijven en een mailtje naar de listserver terug te sturen. opt-in dus.

 

als ik een adressenbestand koop, krijgen alle leden eerst een mailtje met het verzoek aan te geven of ze ook mijn tweewekelijkse nieuwsbrief willen ontvangen.

 

nog even een vraagje over het plaatsen van adressen als voorraad op de balans: kan ik ook met een vvp (vaste verrekenprijs) werken? als mijn vaste verrekenprijs nu 25 eurocent is, en ik heb 10.000 adressen ingekocht voor 10 eurocent per adres, dan kan ik ze dmv het hanteren van de vvp toch wel gewoon tegen 25 eurocent op de balans zetten?

Link naar reactie
  • 0

Ha Maarten,

 

Gelukkig geen Spammer. Wat je van plan bent met je voorraad mag niet. Boekhouden gebeurt volgens vastgestelde regels. De regels voor "voorraad" zijn, boeken voor inkoopsprijs of lagere waarde indien daar aanleiding toe is. Helaas. Ik denk zelfs dat je moet afschrijven op je adressen.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Nils,

 

En waarom zou dat dan niet mogen? Ik heb er een boek over boekhouden op nageslagen, waarin staat dat een dergelijke voorraad wel tegen de vaste verrekenprijs mag worden opgenomen op de balans.

 

Ik koop de adressen standaard in voor 25 eurocent per adres. als ik lager inkoop, is er sprake van een prijsverschil. ik moet ervoor zorgen dat dit prijsverschil aan het einde van het jaar is weggewerkt (saldo: nul), maar voor een tussentijdse rapportage is iets dergelijks naar mijn weten wel toegestaan.

 

Zou je jouw mening wat meer kunnen beargumenteren? bijvoorbeeld met behulp van bronnen?

 

alvast bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Jij weet er klaarblijkelijk meer van dan ik. Ik hoop dat je accountant het ook met je eens is, anders loopt de rekening snel op. Ik probeer dit soort zaken altijd eenvoudig te houden. Vooraad en andere activatie boeken voor inkoopprijs of een lagere waarde indien daar aanleiding voor is en netjes afschrijven. Keep it simple.

 

Als je in discussie wilt over hogere boekhoudkunde, dan moet je je tot één van de andere expert members wenden. Ik ben maar een amateur op dat gebied.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

ik heb gisteren even contact gehad met een accountant, volgens hem is het wel mogelijk. maar: de voorraad moet steekproefsgewijs worden gecontroleerd en misschien wordt dat lastig. hoe wil je een bestand met e-mailadressen steekproefsgewijs controleren? door 100 mensen een mailtje te sturen met de vraag of zij zich inderdaad hebben ingeschreven? dan kan ik je nu alvast garanderen dat 99 personen geen antwoord zullen retourneren, het is voor hun alleen maar extra moeite om te reageren op zo'n bericht.

 

weet iemand misschien hoe een dergelijke controle het best is uit te voeren?

 

alvast bedankt voor de reacties. ook reacties met betrekking tot mijn vraag of e.e.a. mogelijk is, blijven van harte welkom!!!

Link naar reactie
  • 0

Hallo MaartenK,

 

Mij is gevraagd ook even te reageren op jouw vragen inzake de waardering van de door jou ingekochte e-mailadressen.

 

Ik ben vaak betrokken geweest bij de inbreng van ondernemingen in BV's, maar ik ben geen accountant, dus over de uitvoering van een steeksproefsgewijze controle kan ik geen opheldering bieden.

 

Ik vraag me wel af of de door jou ingekochte adressen kwalificeren als voorraad. Slechts als de ingekochte adressen zijn bestemd voor verkoop, kan mijns inziens gesproken worden over een voorraad.

 

Indien dit niet het geval is, en dat maak ik uit de vorige mailtjes op, dan vormen de e-mailadressen voor jou een bedrijfsmiddel. Hiervoor geldt dat fiscaal moet worden uitgegaan van de historische kostprijs of lagere bedrijfswaarde. Commercieel is dat volgens mij ook zo. Alsdan kom je mijns inziens niet toe aan waardering op basis van verrekenprijzen. In beginsel is de waarde te bepalen op de prijs, die je voor de adressen hebt betaald.

 

Je wilt je onderneming inbrengen in een BV. Heb je je hierover laten adviseren? Met andere woorden: zijn er fiscale en juridische argumenten om dit te doen. Ik zeg dit omdat, met name voor ondernemers in de startfase, het vaak juist fiscaal aantrekkelijker is om de eerste jaren ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn.

 

Als je je hierover goed hebt laten adviseren en je wilt je plannen voortzetten, dan zul je toch naar een accountant moeten.

 

Groeten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.