• 0

Private lease of operational lease uitrekenen

(aangepast)

Hoi,

 

Ik ben voornemens om een elektrische auto aan te schaffen van rond de 35.000. Dit op basis van 48 of 60 maanden en 15.000 km.

Als ik het dit jaar doe, zal het waarschijnlijk operational worden met 12% bijtelling en als ik het begin 2022 doe, zal het private lease zijn met de nieuwe subsidie.

 

Nu zoek ik een goede formule of spreadsheet waar ik dat goed kan berekenen. Nu gebruik ik wel steeds de pagina: Auto van de zaak of in privé - ondernemer | BerekenHet.nl

Ik weet alleen niet of die wel geschikt is om private/operational lease uit te rekenen of wat ik daar weg moet laten of juist wel in moet vullen om het enigzins kloppend te maken.

 

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

aangepast door Therapeut
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 2

Dat is nu precies het punt Therapeut en waarom ik het vroeg. Private lease is gekoppeld 19 ct declareren, je hangt nu eigen definities aan leasevormen die er niet aan horen.

Fiscaal gezien is er geen verschil tussen deze financieringsvormen. Je hebt als ondernemer in een eenmanszaak gewoon de keuze om de auto als zakelijk aan te merken bij private lease.

Waar je bij private lease op moet letten is dat jou gebruik van de auto binnen de voorwaarden van het gebruik valt. Dit zal meestal een grotere beslis

Uiteraard moet je dan een factuur hebben waar btw op staat, maar met een eenmanszaak hoeft de factuur niet op naam te staan. En als je het vraagt zal dan kan het zijn dat de leasemaatschappij zegt geen facturen te verstrekken omdat dit niet bij dit product past. Maar dat is niks meer dan een extra drempel. In theorie mag je als ondernemer aan elke andere ondernemer vragen om een factuur met btw specificatie. 

 

Bij beide leasevormen mag je een maximaal aantal km per jaar rijden, zit onderhoud en verzekering in de prijs. Je betaald alleen zelf voor de brandstof. Dat heet operational lease. Dat heeft verder niet zoveel met andere voorwaarden te maken en of je een auto zakelijk of privé etiketteert voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting.

 

De keuze tussen zakelijke lease of private lease hebben dus puur te maken met een andere berekeningswijze die leasemaatschappijnen hanteren. bij private lease zijn de voorwaarden maximaal gestandaardiseerd, elke auto wordt tegen dezelfde voorwaarden "verkocht". Bij zakelijke lease heb je meer invloed op de voorwaarden.

Het verschil tussen de vormgen is net als je voor je onderneming een zakelijke bankrekening kunt hebben of een 2e privé rekening gebruikt omdat dit goedkoper is.

Het belangrijkste verschil tussen deze leasevormen zijn dus andere uitgangspunten voor het bepalen van de prijs per maand. De fiscale consequenties staan daar los van.

 

De berekening die op berekenhet wordt gebruikt is dus prima. Maar vertelt je alleen of het fiscaal voordelig is. Waar je zelf op moet letten is de km beperking bij je vergelijkingen. Wat zijn de gevolgen van extra kilometers, maar ook van minder km. Jij kijkt naar een contract van 15.000 km, als je meer km maakt betaal je extra per km dan al snel 25 tot 50 cent per km afhankelijk van het gekozen model. Als je kiest voor zakelijk etiketteren dan maken die extra kosten in principe niet zoveel uit in de zin dat ze gewoon bedrijfskosten zijn en aftrekbaar.

Terwijl bij de keuze om de auto prive te houden. je dan prive de meerkosten betaald en zelfs als je alle meer kilometers declareert kost het je privé al snel 6 cent per km.

Tegelijk als je een te groot contract neemt en minder rijd wordt je effectieve km prijs dus (veel) hoger.

 

Of de gekozen leasevorm voordeliger is dat is zelf te bekijken maar dat is niet te vangen in een spreadsheet formule omdat leasemaatschappijen (net als verzekeraars) hun eigen formules hebben om wegingen aan risico's te hangen. Je kunt dus alleen de eindprijs van de offerte en de verschillende voorwaarden met elkaar vergelijken. Wat zit er wel in en wat niet, wat zijn de beperkingen. Vooral die beperkingen zullen doorslaggevend zijn.

 

Afijn dat is een vrij lang antwoord op de vraag of er spreadsheets zijn die dit afvangen, volgens mij zijn die er niet, hooguit misschien een checklist waar je allemaal op moet letten. maar die ken ik zelf niet.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Thanks voor de heldere uitleg!

 

Voor wat betreft de voorwaarden en de extra kilometer kosten zijn ze vrijwel gelijk. Bij de private lease kun je nog een zekerheidmodule in laten bouwen. Weet nog niet of dat bij operational ook kan. Moet ik nog navragen. De extra kilometers zij ook vrij "goedkoop", a 9 cent / km. Ik verwacht echt niet heel veel meer te rijden, want we hebben een andere auto waar we de kilometers mee maken. Goede tip over dat afschrijven van de extra kilometers op de zaak mocht het toch zover komen. Daar had ik nog niet bij stil gestaan.

 

Voor nu is mijn doel ook echt kijken naar wat fiscaal voordeliger zal zijn. 19 cent declareren of alle kosten als bedrijfkosten en btw afschrijven. Als ik die berekenthet module gebruik, moet ik dan kostprijs en restwaarde leeg laten? Of moet ik dan de kostprijs gewoon de lease bedragen doen x 48 maanden? Bij de ene zal het echter ex btw zijn en bij de andere in de btw. Weet niet of deze formule daar al rekening mee houdt.

aangepast door Therapeut
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.