• 0

Boekhouden via E-boekhouden vragen

Ik ben binnenkort officieel ondernemer!

Ben al enige weken volop bezig met een goed boekhoudprogramma.

Deze heb ik gevonden in de vorm van E-boekhouden.

Ik had al een webshop en doe daarnaast ook veel eigen gemaakte producten maken en verkopen op marktplaats en Ebay.

Bij mij blijft het dus niet alleen bij een webshop zoals jullie kunnen lezen.

Via E-boekhouden ben ik begonnen met de verkopen over deze periode in te voeren.

Allereerst heb ik verschillende codes aangemaakt om alles overzichtelijk te houden met daarachter een duidelijke omschrijving.

Dit is nu mijn grootboek.

Codes-grootboek.jpg

Ik vind het zelf dus ook belangrijk om alles overzichtelijk te houden.

1 ding is mij nog niet duidelijk.

Hoe zit dat met de producten die ik op bijvoorbeeld marktplaats verkoopt met de verzendkosten?
De koper betaald de verzendkosten.
Echter wil ik deze het liefst afzonderlijk van de koopprijs hebben.

Via E-boekhouden heb ik geen factuur gemaakt maar via de rubriek invoeren-afschrift/bonnetjes -  'bedrag ontvangen' optie gebruikt.

Dit is ook prima en goed te doen op Marktplaats zonder dat er een factuur meegestuurd hoeft te worden.

Hoe krijg ik de verzendkosten afzonderlijk in het boekhoudprogramma?
Moet ik hier een aparte code voor aanmaken?

Stel ik heb iets verkocht voor 50 euro incl verzendkosten.

Moet ik de verzendkosten ervanaf halen en deze apart toevoegen als een nieuwe 'bedrag ontvangen' optie of hoe gaat dat in zijn werk?

Bedankt alvast voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het mag. maar het wordt afgeraden omdat het je boekhouding rommelig en onoverzichtelijker maakt.

De meest handige werkwijze is de overboekingen tussen prive en zakelijk te minimaliseren en geen kosten door elkaar te betalen.

Dus.
1. per maand een bedrag overboeken naar prive voor je vastelasten

2. als je geld tekort komt op de zakelijke rekening 1 overboeking te maken naar zakelijke rekening zodat daar genoeg geld op staat. zodat je zakelijke inkopen vanaf de zakelijke rekening betaald. Dat maakt je boekhouding overzichtelijker omdat je alles wat je vanaf privérekening betaald extra handelingen voor moet doen in de boekhouding.
3. als je geld overhebt (structureel) dan maak je een extra overboeking naar prive.

Als je gaat beginnen met te betalen vanaf de rekeninig waar voldoende geld op staat dan gaat op termijn alles doorelkaar lopen. want als je dan prive een onverwachte factuur komt en geen saldo hebt betaal je die "even" van de zakelijke rekening.

Het heeft dus echt voordeel voor je eigen inzicht als je jezelf zo vroeg mogelijk de disipline aanleert om de overboekingen tussen prive en zakelijk beperkt te houden.
Dus niet 1 factuur even snel van prive betalen, maar meteen kijken hoeveel er tot eind december betaald moet worden zakelijk en hoeveel er ongeveer binnenkomt en dan 1 x het saldo aan te vullen zodat je alles van de zakelijke rekening kan betalen.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-12-2021 om 12:03, 0108daniel zei:

Ah oke, dan laat ik het zoals het is.

Zojuist een factuur van mijn webwinkelkeurmerk ontvangen.

Het beste kan ik dus nu het te betalen bedrag van mijn prive rekening overboeken naar mijn zakelijke rekening en via de zakelijke rekening de factuur betalen?

Correct. 

Link naar reactie
  • 0

Kan ik vanaf 1 januari 2022 met een schone lei beginnen?

Dus op 31 december 2021 mijn totale omzet van mijn zakelijke rekening overboeken naar mijn prive rekening en vervolgens vanaf 0 beginnen.

Het is nu vrij rommelig omdat dit jaar natuurlijk al mijn uitgaves van mijn prive rekening zijn geweest.

Link naar reactie
  • 0

Nog even een andere vraag.
Ik kijk bij mijn winst/verlies en zie daar dat drukwerk porti en vrachten bij 'winst' staat.
Ik heb dit bij mijn mutaties nagekeken en dit heeft te maken met de koppeling van woocommerce naar e-boekhouden.
Automatisch word na een bestelling de omzet gemaakt in de juiste reeks en de verzendkosten bij reeks 4740 drukwerk porti en vrachten.
Dit is juist, maar waarom staat dit dan bij winst?
Ik heb contact opgenomen met e boekhouden.
Dit was hun antwoord:

De soort boeking Factuur Verstuurd heeft betrekking op omzet / winst en deze zult u dan aan de winst zijde van de W&V rekening zien.
Ik verwacht dat de tweede regel in de mutatie ook als omzet geboekt dient te worden (in de 8XXX reeks) i.p.v. als kosten.

De tweede regel die ze bedoelen zijn de verzendkosten.
Die kan ik toch niet bij omzet gaan boeken? Hier is juist de optie porti en vrachten voor.
Wat zie ik over het hoofd?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.