• 0

Hoe bedrijven benaderen voor samenwerking

Hallo medeondernemers,

Ik ben van plan om een nieuw kledingmerk te beginnen en wil graag een ander merk/bedrijf benaderen om een serie shirtjes samen met hun te produceren. Dus als het ware wil ik een aparte lijn hebben eenmalig met zo een ander merk. Maar hoe moet ik zo een merk benaderen? Is het zo dat ik een bepaald percentage moet voorstellen per verkochte item? Of ga je in zulke gevallen samen produceren en samen de winst delen?

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ervaringen.

Thanks a lot.

I Have Dream.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Goedemiddag Meto,

 

wat heb je een ander merk/bedrijf te bieden?

 

Is dat een kleding- of grafisch ontwerper? Een productiebedrijf? Of voor alles een distributie-/marketingorganisatie?

 

En wat zou jij dan willen? Ken je FashionUnited al? (zie de .nl of .info)

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1

Hi Meto,  

Altijd exciting om met nieuwe ideeën bezig te zijn! 
Wil je echt jouw eigen merk vestigen, of wil je dmv de naamsbekendheid van een ander merk jouw eigen ''lijn'' binnen dit merk gaan opzetten? Mocht je jouw eigen lijn willen opzetten binnen een ander merk, dan vraag ik mij net als Wigbolt af wat jij dat merk te bieden hebt en daarnaast wat voor zekerheden jij hun (als nieuwe speler op de modemarkt neem ik aan?) kunt bieden om geen schade aan te richten aan de reeds opgebouwde reputatie van dit merk. 

Ik ken binnen mijn eigen kring 2 mensen die ook een kledinglijn zijn begonnen. Dit is bij beiden niet succesvol afgelopen. Dit vertel ik zeker niet om te demotiveren, meer om tips te geven waar je rekening mee kan houden. 

Waarom ging dit toen onder andere mis? 
-Eerste batch shirts/truien was van slechte kwaliteit, logo ging eraf na paar keer wassen. Dit is natuurlijk een rampscenario als je jouw merk wilt vestigen. Dit voorkom je door eerst samples aan te vragen en deze uitgebreid te testen op kwaliteit (meerdere keren wassen dus). 
-Mooi logo en naam gevonden, maar je loopt er geheid tegenaan dat niemand jouw merk kent, en dus ook zeer weinig mensen bereidt zijn 30 of zelfs 50 euro voor een shirtje af te tikken.  
-Te weinig middelen voor forse marketingactiviteiten. 
-Voorraadbeheer en retourneringen.

Je zult natuurlijk, voordat je jouw merk/lijn goed kunt lanceren een behoorlijke voorraad moeten hebben, als je bijvoorbeeld 3 type shirts, 3 type truien en 3 soorten broeken in voorraad wilt hebben (is aan de zéér krappe kant), je dus al 9 items op voorraad moet hebben, dan natuurlijk in minimaal 4 verschillende maten dan zit je dus voor die 9 items al op een voorraad van 36 stuks, mocht je dan bijvoorbeeld 4 van ieder op voorraad willen hebben, zit je al op een totale inkoop van 144 stuks voordat je überhaupt iets hebt verkocht. Daarnaast lijkt het me een behoorlijke opgave om een producent/merk te vinden wat voor zo'n kleine oplage zaken wilt doen. Het lijkt me, zeker als je een beetje inkoopvoordeel wilt, dat je toch minimaal 50 stuks van iedere maat moet inkopen. 

Daarnaast is online kleding shoppen een ramp qua retourneringen. Ik ken de actuele cijfers niet, maar een aantal jaar geleden ging het nog om meer dan 50% van de items die uiteindelijk geretourneerd worden. Het is uiteindelijk de verkoper die hiervoor opdraait, ook al bereken je retourkosten (wat weer veel klanten zal wegjagen). 

Ik denk dat een goed startpunt om een productiepartner te vinden als startende modeondernemer platforms zoals AliExpress en DH Gate zijn. Hier is genoeg keus aan standaard modeartikelen die ze van jouw logo kunnen voorzien, en de prijzen zijn natuurlijk altijd scherp. Je kunt bijvoorbeeld bij AliExpress een aantal leveranciers met de beste ratings zoeken, en bij een stuk of 10 hiervan een los shirtje met jouw gewenste logo bestellen. Zo kun je zelf goed de kwaliteit beoordelen voordat je met een van de partijen in zee gaat. Een shirtje van een paar euro inkoop hoeft zeker niet slecht te zijn, de grote merken betalen dacht ik ook niet veel meer dan een paar euro voor een shirtje inkoop. 
 

Heb je ook nagedacht over dropshipping? Ik ben er zelf allerminst fan van, maar het is wel een goedkope manier om te beginnen en jouw marketing te testen voor als je aan het echte werk wilt beginnen. 

Veel succes! 


 

Link naar reactie
  • 0
Op 4-11-2021 om 14:07, Gast zei:

Goedemiddag Meto,

 

wat heb je een ander merk/bedrijf te bieden?

 

Is dat een kleding- of grafisch ontwerper? Een productiebedrijf? Of voor alles een distributie-/marketingorganisatie?

 

En wat zou jij dan willen? Ken je FashionUnited al? (zie de .nl of .info)

 

Mvg,

 

Wigbolt


Hi bedankt voor je reactie Wigbolt,

Laten we zeggen dat ik een bedrijf als Tony's Chocolonely benader dus die staat totaal buiten mijn gebied. Maar het is meer van dat ik samen met hun een product wil ontwikkelen en zo weer merkbekenheid voor mijzelf wil beginnen. Dus als het ware wat ik gedachten heb ik produceer gewoon een lijn erbij met hun naam erbij zodat ik ook via hun mijn bekendheid kan vergroten.

I Have Dream.

Link naar reactie
  • 0
Op 4-11-2021 om 14:40, Intra Out zei:

Hi Meto,  

Altijd exciting om met nieuwe ideeën bezig te zijn! 
Wil je echt jouw eigen merk vestigen, of wil je dmv de naamsbekendheid van een ander merk jouw eigen ''lijn'' binnen dit merk gaan opzetten? Mocht je jouw eigen lijn willen opzetten binnen een ander merk, dan vraag ik mij net als Wigbolt af wat jij dat merk te bieden hebt en daarnaast wat voor zekerheden jij hun (als nieuwe speler op de modemarkt neem ik aan?) kunt bieden om geen schade aan te richten aan de reeds opgebouwde reputatie van dit merk. 

Ik ken binnen mijn eigen kring 2 mensen die ook een kledinglijn zijn begonnen. Dit is bij beiden niet succesvol afgelopen. Dit vertel ik zeker niet om te demotiveren, meer om tips te geven waar je rekening mee kan houden. 

Waarom ging dit toen onder andere mis? 
-Eerste batch shirts/truien was van slechte kwaliteit, logo ging eraf na paar keer wassen. Dit is natuurlijk een rampscenario als je jouw merk wilt vestigen. Dit voorkom je door eerst samples aan te vragen en deze uitgebreid te testen op kwaliteit (meerdere keren wassen dus). 
-Mooi logo en naam gevonden, maar je loopt er geheid tegenaan dat niemand jouw merk kent, en dus ook zeer weinig mensen bereidt zijn 30 of zelfs 50 euro voor een shirtje af te tikken.  
-Te weinig middelen voor forse marketingactiviteiten. 
-Voorraadbeheer en retourneringen.

Je zult natuurlijk, voordat je jouw merk/lijn goed kunt lanceren een behoorlijke voorraad moeten hebben, als je bijvoorbeeld 3 type shirts, 3 type truien en 3 soorten broeken in voorraad wilt hebben (is aan de zéér krappe kant), je dus al 9 items op voorraad moet hebben, dan natuurlijk in minimaal 4 verschillende maten dan zit je dus voor die 9 items al op een voorraad van 36 stuks, mocht je dan bijvoorbeeld 4 van ieder op voorraad willen hebben, zit je al op een totale inkoop van 144 stuks voordat je überhaupt iets hebt verkocht. Daarnaast lijkt het me een behoorlijke opgave om een producent/merk te vinden wat voor zo'n kleine oplage zaken wilt doen. Het lijkt me, zeker als je een beetje inkoopvoordeel wilt, dat je toch minimaal 50 stuks van iedere maat moet inkopen. 

Daarnaast is online kleding shoppen een ramp qua retourneringen. Ik ken de actuele cijfers niet, maar een aantal jaar geleden ging het nog om meer dan 50% van de items die uiteindelijk geretourneerd worden. Het is uiteindelijk de verkoper die hiervoor opdraait, ook al bereken je retourkosten (wat weer veel klanten zal wegjagen). 

Ik denk dat een goed startpunt om een productiepartner te vinden als startende modeondernemer platforms zoals AliExpress en DH Gate zijn. Hier is genoeg keus aan standaard modeartikelen die ze van jouw logo kunnen voorzien, en de prijzen zijn natuurlijk altijd scherp. Je kunt bijvoorbeeld bij AliExpress een aantal leveranciers met de beste ratings zoeken, en bij een stuk of 10 hiervan een los shirtje met jouw gewenste logo bestellen. Zo kun je zelf goed de kwaliteit beoordelen voordat je met een van de partijen in zee gaat. Een shirtje van een paar euro inkoop hoeft zeker niet slecht te zijn, de grote merken betalen dacht ik ook niet veel meer dan een paar euro voor een shirtje inkoop. 
 

Heb je ook nagedacht over dropshipping? Ik ben er zelf allerminst fan van, maar het is wel een goedkope manier om te beginnen en jouw marketing te testen voor als je aan het echte werk wilt beginnen. 

Veel succes! 


 

Hi bedankt voor je reactie,

Thanks voor je tips ik heb goede leveranciers en veel samples laten maken. Inmiddels is de product redelijk vaak getest zowel door mij als anderen en qua kwaliteit is het top. Het is nu alleen zorgen dat ik qua organisatie/merk goede keuzes maak en op duurzame manier een merk kan creëren. Inderdaad is een forse marketingbudget nodig vooral in de branche waar ik in zit (Sokken). Daar heb je echt gevestigde merken als Happy Socks. Maar toch heb ik het vertrouwen dat het moet gaan lukken :))))  met een beetje geluk en vooral hard werken.

Zoals hierboven geschreven:
Laten we zeggen dat ik een bedrijf als Tony's Chocolonely benader dus die staat totaal buiten mijn gebied. Maar het is meer van dat ik samen met hun een product wil ontwikkelen en zo weer merkbekenheid voor mijzelf wil beginnen. Dus als het ware wat ik gedachten heb ik produceer gewoon een lijn erbij met hun naam erbij zodat ik ook via hun mijn bekendheid kan vergroten.

I Have Dream.

Link naar reactie
  • 0
Op 5-11-2021 om 07:30, Meto zei:


Hi bedankt voor je reactie Wigbolt,

Laten we zeggen dat ik een bedrijf als Tony's Chocolonely benader dus die staat totaal buiten mijn gebied. Maar het is meer van dat ik samen met hun een product wil ontwikkelen en zo weer merkbekenheid voor mijzelf wil beginnen. Dus als het ware wat ik gedachten heb ik produceer gewoon een lijn erbij met hun naam erbij zodat ik ook via hun mijn bekendheid kan vergroten.

En waarom zou een ander bedrijf dit doen?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 5-11-2021 om 07:34, Meto zei:

Inderdaad is een forse marketingbudget nodig vooral in de branche waar ik in zit (Sokken). 

 

Wat je beschrijft is al bekend als branded merchandise. Bedrijven laten kleding en ander spullaria bedrukken met hun merk. Als ze dat op grote schaal doen, zijn ze zelf actief in licensing. dan verkopen ze dus het recht om hun merk op brillen of sokken te plaatsen. Een grote brillenmaker die dat doet is Luxottica in Italië. Kijk maar eens in het internationale vakblad. Dat zouden maar zo eens een commerciële link kunnen zijn, niemand die dat weet. Maar het is wel een handige link als je iets meer wil weten over di onderwerp. Dat terzij.

 

Een Nederlandse ondernemer in branded socks is Jasper Ockeloen. Misschien ben jij dat wel. Misschien ook niet. Dan kan je vast iets van hem opsteken.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Quote

Laten we zeggen dat ik een bedrijf als Tony's Chocolonely benader dus die staat totaal buiten mijn gebied. Maar het is meer van dat ik samen met hun een product wil ontwikkelen en zo weer merkbekenheid voor mijzelf wil beginnen. Dus als het ware wat ik gedachten heb ik produceer gewoon een lijn erbij met hun naam erbij zodat ik ook via hun mijn bekendheid kan vergroten.

Mijn vraag was wat je een commerciële partner te bieden hebt, met Jaap B vraag ik jou waarom een ander bedrijf dit zou willen doen? Wat kost het? En wat levert het concreet op?

 

Mvg,

 

Wigbolt  

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 67 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.