• 0

Omzetten eenmanszaak naar BV ruisend of geruisloos?

Goedenavond, ik wil mijn eenmanszaak per 1-1-2022 omzetten naar een Holding + werk-BV.

Gegevens:

- Omzet circa 250k

- Advies op het gebied van ontwerpmanagement

- Activa: Auto en ICT: op balans 15k resp. 4,5k

- FOR, deze zal ik dus altijd moeten afrekenen of omzetten in lijfrentepolis o.i.d.

Wat is nu de eenvoudigste en/of beste manier om de EMZ om te zetten:

- Via een ruisende inbreng, een geruisloze inbreng of een activa-passiva transactie?

- Wat kan mijn accountant doen en wat heb ik dan nodig voor de notaris?

- Hoe dien ik de fiscus te informeren?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
Op 21-11-2021 om 18:58, DHP zei:

Via een ruisende inbreng, een geruisloze inbreng of een activa-passiva transactie?

- Wat kan mijn accountant doen en wat heb ik dan nodig voor de notaris?

- Hoe dien ik de fiscus te informeren?

Dag DHP

 

Vraag 1 kent op een forum het standaardantwoord: "dat hangt er vanaf".  Vanaf hier valt niet te zeggen wat voor jou de voordeligste optie is. Bovendien kent elke optie naast fiscale en financiële ook nog praktische en juridische gevolgen. Sterker nog, je kunt zelfs nog discussiëren of 1-1-22 wel de juiste datum is. Veel zal afhangen van de hoogte van de al dan niet aanwezige goodwill. 

 

Vraag 2: je accountant stelt de jaarcijfers op. Als je begin volgend jaar over wilt naar een BV dan is het fijn als je accountant de cijfers 21 zsm gereed heeft. Verder is het handig als je accountant ook een fiscalist op kantoor heeft die vraag 1 vast voor je kan beantwoorden. 

 

De notaris wil graag weten op welke wijze de inbreng plaats heeft, zie vraag 1. Bij inbreng is een inbrengbeschrijving nodig per BV. Verder uiteraard zaken als naam, plaats, doelstelling, aandelenkapitaal, wie is bestuurder, kopie ID, huwelijkse staat, duur eerste boekjaar.

 

Vraag 3: bij inbreng per brief, waarin je verzoekt om toepassing  geruisloze inbreng. Bij ruisende inbreng is dat niet verplicht, geruisloos wel. Bij activa/passiva niet nodig, soms wel verstandig. Na oprichting meldt de notaris de BV's aan bij de KvK. KvK bij de fiscus. In je IB aangifte geef je tot slot ook de staking van je eenmanszaak aan.

 

Bovenstaande is geen uitputtende opsomming. Zorg dat je accountant alsjeblieft een fiscalist inschakelt. Ook voor de meeste accountants is dit geen dagelijkse klus.

 

Succes!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.