• 0

Vrijgestelde BTW naar combi [2e BTW-nummer?]

(aangepast)

Hoi allemaal,

 

Mijn kennis werkt in de zorg en is vrijgesteld van BTW. Binnenkort wilt hij een rijschool beginnen en dus een combi van vrijgestelde btw en belaste btw. Hij wilt nu een auto aanschaffen uit Duitsland (BTW auto). Is het nu handig om een nieuwe BTW-nummer (2e nummer) aan te vragen of op het bestaande BTW-nummer activiteit toevoegen?

 

Mocht het om één BTW-nummer gaan. Hoe zit het dan met de BTW en BTW correctie (2,7%) of is dit dan naar rato?

 

Graag hoor ik van jullie.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 23-11-2021 om 21:00, Finance-dummy zei:

Binnenkort wilt hij een rijschool beginnen en dus een combi van vrijgestelde btw en belaste btw. (...) Is het nu handig om een nieuwe BTW-nummer (2e nummer) aan te vragen of op het bestaande BTW-nummer activiteit toevoegen?

Een tweede nummer mag, maar hoeft niet. Als je in de administratie de omzet en kosten van de verschillende btw situaties maar uit elkaar kunt houden. Ik heb dat zelf ook en dat gaat prima.

 

Op 23-11-2021 om 21:00, Finance-dummy zei:

Mocht het om één BTW-nummer gaan. Hoe zit het dan met de BTW en BTW correctie (2,7%) of is dit dan naar rato?

De Belastingdienst schrijft:

Quote

Hebt u geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt? Dan stelt u de btw die u moet betalen voor het privégebruik vast op 2,7% van de catalogusprijs van de auto, inclusief btw en bpm. Dit percentage van 2,7 geldt ook voor de auto die u gebruikt op basis van operational lease of financial lease.

(...)

Gebruikt u de auto ook voor vrijgestelde omzet? Dan verlaagt u het verschuldigde bedrag naar evenredigheid van de verhouding belaste omzet-vrijgestelde omzet. Als u de auto bijvoorbeeld voor 40% gebruikt voor vrijgestelde omzet, dan bent u maar 60% van € 1.215 verschuldigd, dus € 729. U hebt in dit geval namelijk de btw op de aanschaf, het onderhoud en gebruik ook maar voor 60% afgetrokken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-11-2021 om 22:43, Finance-dummy zei:

Hoe zit het dan met de btw bij aanschaf? Dit betreft Duitse btw die verlegd is.

Je koopt de auto zonder btw in Duitsland en geeft deze als import op bij de Nederlandse Belastingdienst zodat je er in Nederland btw over kunt betalen. De in Nederland betaalde btw is vervolgens weer aftrekbaar (naar rato van de btw belaste omzet). De Duitse dealer zal mogelijk een borg willen ter hoogte van de Duitse btw, totdat jij een Nederlands inschrijvingsbewijs kunt overleggen. Ik adviseur hulp in te schakelijk bij het opstellen van de overeenkomst met de Duitse dealer, specifiek op dit punt. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 23-11-2021 om 23:13, Ron van der Kolk zei:

Je koopt de auto zonder btw in Duitsland en geeft deze als import op bij de Nederlandse Belastingdienst zodat je er in Nederland btw over kunt betalen. De in Nederland betaalde btw is vervolgens weer aftrekbaar (naar rato van de btw belaste omzet). De Duitse dealer zal mogelijk een borg willen ter hoogte van de Duitse btw, totdat jij een Nederlands inschrijvingsbewijs kunt overleggen. Ik adviseur hulp in te schakelijk bij het opstellen van de overeenkomst met de Duitse dealer, specifiek op dit punt. 

Hoe zit het met een tweede BTW-nummer. Is de BTW dan wel volledig aftrekbaar? 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 07:59, Finance-dummy zei:

Hoe zit het met een tweede BTW-nummer. Is de BTW dan wel volledig aftrekbaar? 

Meerdere btw nummers hebben is een administratieve overweging en heeft geen effect op de aftrekbaarheid. Een tweede btw nummer kan handig zijn om zaken uit elkaar te houden, maar levert ook de noodzaak van twee gescheiden administraties en twee gescheiden aangiftes op. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 08:43, Ron van der Kolk zei:

Meerdere btw nummers hebben is een administratieve overweging en heeft geen effect op de aftrekbaarheid. Een tweede btw nummer kan handig zijn om zaken uit elkaar te houden, maar levert ook de noodzaak van twee gescheiden administraties en twee gescheiden aangiftes op. 

Bedankt, dan heeft het nu geen zin om de auto te kopen omdat de vrijgestelde btw 100% is t.o.v. belaste omzet.  Je kunt geen btw aftrekken als ik het zo lees (naar rato). Tenzij je hem alleen zakelijk gaat gebruiken voor de rijschool. 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 09:20, Finance-dummy zei:

Bedankt, dan heeft het nu geen zin om de auto te kopen omdat de vrijgestelde btw 100% is t.o.v. belaste omzet.  

Dat is misschien te kort door de bocht. Ik hoop op reactie van fiscaal experts in dit draadje, maar ik verwacht dat die gaan zeggen: als je kunt onderbouwen dat de auto (deels) bedoelt is voor toekomstige btw belaste omzet (lees: de rijschool), dan is de btw op de aanschaf (deels) aftrekbaar.

 

Je lijkt drie soorten gebruik te hebben: voor prive, voor btw vrijgestelde omzet en voor btw belaste omzet. Kun je iets meer zeggen over het beoogd gebruik voor deze drie delen?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 24-11-2021 om 11:04, Ron van der Kolk zei:

Dat is misschien te kort door de bocht. Ik hoop op reactie van fiscaal experts in dit draadje, maar ik verwacht dat die gaan zeggen: als je kunt onderbouwen dat de auto (deels) bedoelt is voor toekomstige btw belaste omzet (lees: de rijschool), dan is de btw op de aanschaf (deels) aftrekbaar.

 

Je lijkt drie soorten gebruik te hebben: voor prive, voor btw vrijgestelde omzet en voor btw belaste omzet. Kun je iets meer zeggen over het beoogd gebruik voor deze drie delen?

We zijn eigenlijk nog een beetje zoekende wat belastingtechnisch het gunstigste is. Het is de bedoeling dat hij met de auto zowel privé als zakelijk (belaste en vrijgestelde btw) wilt gebruiken. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.