• 0

Ontbinding managementovereenkomst, wat zijn de gevolgen?

Mijn situatie:

 

1.Ik ben in dienst van mijn eigen holding via een arbeidsovereenkomst

2. Mijn eigen holding heeft een minderheidsaandeel in een werkmaatschappij

3. Mijn eigen holding heeft een managementovereenkomst met de werkmaatschappij

4. Mijn eigen holding draagt sociale lasten af omdat ik de ontbinding van mijn managementovereenkomst of ontslag als bestuurder niet kan tegen gaan

 

Nu wordt mijn managementovereenkomst ontbonden door de werkmaatschappij i.v.m. bedrijfseconomische redenen. 

 

Vraag:

 

1. Ik heb sociale lasten afgedragen en heb dus in principe recht op WW, volgens het UWV moet ik een vaststellingsovereenkomst tekenen (tussen mijn eigen holding en mijzelf als werknemer) betekent dit dan ook dat ik mijn eigen holding moet opheffen?

 

2. Als mijn managementovereenkomst wordt ontbonden door de werkmaatschappij, kan ik nog wel aanblijven als statutair bestuurder? Of heeft dit ook invloed op het recht op WW?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Beste Hoppus, allereerst welkom op Higherlevel!

 

17 uur geleden, Hoppus zei:

1. Ik heb sociale lasten afgedragen en heb dus in principe recht op WW

 

Je hebt wellicht via een andere route recht op WW, maar zeer waarschijnlijk niet op deze manier en niet om deze reden.  jouw BV had namelijk geen sociale lasten moeten afdragen, en die onverschuldigde afdracht geeft je ook geen recht op een uitkering. In jouw Holding is er namelijk geen sociale verzekeringsplicht: je kunt je eigen ontslag als 100% eigenaar tegenhouden.

 

De sociale verzekeringsplicht ontstaat in de werkmij waar je wel ontslagen kunt worden, en die werkmij had dan ook de sociale premies moeten afdragen (over het door jou in jouw holding verloonde salaris als "verlegd loon"). Dat je die premies vervolgens verrekent met een managementfee en daar uiteidelijk ook zelf de kosten van draagt, doet niets af aan de situatie dat de werkmij die premies had moeten betalen. 

 

Wie heeft jou geadviseerd om deze premie-afdracht in de Holding te doen? 

 

17 uur geleden, Hoppus zei:

volgens het UWV moet ik een vaststellingsovereenkomst tekenen (tussen mijn eigen holding en mijzelf als werknemer) betekent dit dan ook dat ik mijn eigen holding moet opheffen?

Ik zou het niet durven zeggen omdat ik niet kan inschatten of het UWV wel goed zicht heeft op de feitelijke situatie, en of UWV bereid is in dit geval de afdracht door de verkeerde BV te accepteren. 

 

17 uur geleden, Hoppus zei:

betekent dit dan ook dat ik mijn eigen holding moet opheffen?

Idem, kan ik helaas geen zinnig woord over zeggen

 

17 uur geleden, Hoppus zei:

kan ik nog wel aanblijven als statutair bestuurder? Of heeft dit ook invloed op het recht op WW?

Het lijkt me dat  dit ontslag juist toeziet op ontslag als bestuurder, zoals je zelf ook aangeeft. 

 

Maar waarom zou je het überhaupt willen?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.