• 0

verplichtingen stichting

Al een jaar lang ben ik vrijwilliger voor een stichting en steeds vaker hoor ik verontrustende dingen... rekeningen die niet betaald worden, geen bestuursvergaderingen, statuten zijn onbekend, enz. enz. Ik heb al wat info opgevraagd bij de KVK, maar in hoeverre kan je zoiets uitpluizen. De voorzitster is getrouwd met de penningmeester (mag zoiets?). Zijn ze verplicht om jaarlijks cijfers naar buiten te brengen? Wat zijn mijn mogelijkheden om de problemen binnen de stichting aan te kaarten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er zijn wel wat vormeisen aan een stichting (statuten, etc) maar het is een van de meest ondemocratische en oncontroleerbare rechtsvormen. Als de stichting echter iets doet met subsidies is er via de subsidiegever meestal wel wat te achterhalen. Vaak zijn er aan de subsidie ook voorwaarden verbonden. Als vrijwilliger heb je op zich echter niet zoveel rechten. Maar je kan altijd ergens anders vrijwilliger worden.

 

En stichtingsbestuurders mogen met mekaar trouwen. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Er zijn wel wat vormeisen aan een stichting (statuten, etc) maar het is een van de meest ondemocratische en oncontroleerbare rechtsvormen. Als de stichting echter iets doet met subsidies is er via de subsidiegever meestal wet wat te achterhalen. Vaak zijn er aan de subsidie ook voorwaarden verbonden. Als vrijwilliger heb je op zich echter niet zoveel rechten. Maar je kan altijd ergens anders vrijwilliger worden.

 

En stichtingsbestuurders mogen met mekaar trouwen. ;)

 

bedankt! daar kan ik weer wat mee! Ergens anders gaan vrijwilliggeren kan altijd natuurlijk, maar op dit moment maak ik me heel erg zorgen om de mensen die vertrouwen hebben in deze stichting.

 

Verder dacht ik dat minstens 2 bestuursleden geen relatie mochten hebben, en het bestuur van deze stichting bestaat maar uit twee bestuursleden die dus ook penningmeester en voorzitter zijn.

Link naar reactie
  • 0

hallo dutchgirl,

 

je kan inderdaad geen informatie van een stichting opvragen, zonder medewerking van de stichting zelf. Een stichting hoeft geen jaarstukken bij de kamer van koophandel te deponeren, bijvoorbeeld.

 

Misschien kun je met een aantal andere vrijwilligers de koppen bij elkaar steken en deze zaak bespreken, en gezamenlijk bijvoorbeeld om openheid bij het bestuur vragen?

Je kan om een gesprek vragen of je kunt gezamenlijk een vriendelijke brief met jouw vragen aan het bestuur sturen.

 

Misschien kun je dan op een goede manier antwoorden op je vragen krijgen.

 

Succes,

 

 

gert jan smit

Link naar reactie
  • 0

Verder dacht ik dat minstens 2 bestuursleden geen relatie mochten hebben, en het bestuur van deze stichting bestaat maar uit twee bestuursleden die dus ook penningmeester en voorzitter zijn.

 

Eerlijk gezegd weet ik daar niks van. ::)

 

Bij mijn weten hoort de meerderheid van het bestuur (bij een bestuur van twee is dat dus beide) onafhankelijk te zijn, dat wil geen geen band (financieel of anderszinds) met de stichting. Ze mogen ook geen zaken doen met de stichting of er op enigerlei wijze voordeel van genieten.

 

Verder moet een stichting ingeschreven zijn bij het stichtingenregisten van de kamer van koophandel, waar ook de stichtingsbestuurders gerigistreerd staan en waar volgens mij ook de stututen gedeponeerd zijn.

 

Veel stichtingen worden slecht geleid en het gaat ook nogal eens mis. Er is weinig controle op. Stichtingen kunnen ook gewoon failliet gaan.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 56 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.