• 0

Storting in maatschap

Beste, 

 

Ik heb een vraag rondom de volgende situatie:

 

Een direct familielid van mij heeft een goedlopende fysiotherapie-praktijk (eenmanszaak zonder personeel). Hij gaat binnenkort een maatschap starten met een collega-fysiotherapeut, waarbij deze collega een x bedrag zal betalen om toe te mogen treden tot de te vormen maatschap. Beide maten zullen werkzaam zijn als fysiotherapeut en hiermee hun bijdrage leveren binnen de maatschap. De winstverdeling + zeggenschap zal, indien zij met z'n tweeën werken, 50-50 worden.

 

Echter, ik heb de optie gekregen om óók toe te treden tot de maatschap (om zo uiteindelijk het 'familie'-bedrijf voort te zetten). Ik heb geen achtergrond in de fysiotherapie en - naast het bedrag om toe te treden tot de maatschap - zal mijn bijdrage aan de maatschap in de vorm van geld zijn. Ik kan een flink bedrag storten op de rekening van de maatschap, waarmee de maatschap direct goede aankopen kan doen (denk aan reclame etc). Wel heb ik een achtergrond in het management, dus ik zou eventueel contractueel als praktijkmanager kunnen optreden. 

 

Ik hoef de eerste jaren geen inkomsten te krijgen van de maatschap, maar na een aantal jaar wil ik toch wel mijn investering terugverdienen door een bepaald percentage van de winst te krijgen. Hiermee ben ik eigenlijk een investeerder in mijn eigen maatschap. Note: Ik zal de eerste maanden/jaren geen 1225 uur per jaar binnen de maatschap werken als praktijkmanager, waarmee ik niet aan het minimale urencriterium voldoe voor de belastingvoordelen. 

Daarnaast zal ik een x percentage zeggenschap krijgen binnen de maatschap wanneer ik mij heb ingekocht in de maatschap. 

 

Ik heb dit scenario nog niet voorbij zien komen. Wel heb ik het topic gelezen 'Privé storting in maatschap' op deze site, maar daar wordt het mij nog niet duidelijk. 

 

Hebben jullie tips over mijn situatie met betrekking tot het toetreden tot deze maatschap? Is dit überhaupt mogelijk en zo ja, waar moet ik op letten? 

 

Met vriendelijke groet, 

 

Sid 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Sid,

 

Fiscaal word je gezien als "medegerechtigde tot het vermogen van de maatschap". Geen ondernemer, maar wel winst uit onderneming in box 1.

 

Alles zorgvuldig vastleggen in de maatschapsakte: storting van ieders inleg of inbreng, rentevergoeding, opnamemogelijkheden, zeggenschap, hoe uittreden, etc etc 

 

Groet,

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost Rietveld

Hi Joost,

 

Dank voor je reactie. Begrijp ik het dan goed dat het zowel fiscaal, als juridisch geen probleem is dat ik een bepaald rente-bedrag per maand ontvang vanuit de maatschap (oftewel winst uit de onderneming), terwijl ik geen arbeid lever gedurende deze periode. De maandelijkse rentevergoeding zal dus volledig gebaseerd zijn op de privé-storting in de maatschap die ik heb gedaan. 

Is dat correct?

 

Groet,

 

Sid 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Sidsid, heb je de mogelijkheid voor eigen scholing als fysiotherapeut al onderzocht?

 

Heeft een maatschap in de huidige omvang of opzet kapitaal en een manager nodig?

 

Waarom geen commanditaire vennootschap (cv) met jouw doelstelling als de maten jou al nodig hebben? Wat is de waarde van het 'familiebedrijf' als er eigenlijk geen vaktechnische opvolger of sprake van substantiële bedrijfsactiviteit is? Wat voor reclame heeft een goede fysiotherapeut nodig behalve mond-tot-mond reclame of enige lokale zichtbaarheid (professioneel netwerk voor doorverwijzingen)?


Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.