• 0

Lening aan BV

Goedemiddag,

 

Ik ben sinds 1 week ondernemer en heb nog een paar onduidelijkheden. Een ervan is de financiering van het werkkapitaal.

De situatie: ik ben 50% aandeelhouder in een BV (werkmaatschappij) en ben tevens enig Directeur. De overige 50% zijn in het bezit van een Engelse partner. Wij hebben beide afgesproken 50k werkkapitaal aan de gezamenlijke BV te lenen. Ik factureer vervolgens vanuit mijn Beheer BV aan de werkmaatschappij maandelijks een management fee. Deze wordt dus feitelijk betaald uit eerder door mij (en mijn partners) ingebracht geld.

Vraag: is er een andere route denkbaar, bijvoorbeeld door mijn deel van de lening te verstrekken in de vorm van niet gefactureerde management fee en betaalde facturen (notariskosten, KvK inschrijving)? Of moet ik vanaf het begin een management fee in rekening brengen en ook feitelijk laten uitbetalen?

 

Ik laat mij graag adviseren. Alvast bedankt voor de tips...

 

Vriendelijke groet,

Martin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Martin

 

Het voordeel van managementfee boven dividend is dat je het niet hoeft te delen met de andere aandeelhouder. Daarnaast zit je ook met het DGA-loon, dat verplicht is. Daarvoor heeft jouw Beheer BV omzet nodig. 

 

Doorgaans maakt facturen niet betalen, maar verrekenen het er niet duidelijker op. Bovendien moet je bij verrekenen ook altijd zorgen dat de BTW-huishouding wel op orde is!

 

Zeker als verse BV het juiste moment om vanaf de start alle financiën netjes gestroomlijnd te houden. Al was het alleen al omdat je ook een medeaandeelhouder hebt met een mening, juridische rechten, zeggenschap en financiële rechten.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.