Goedemiddag,
Ik ben sinds 1 week ondernemer en heb nog een paar onduidelijkheden. Een ervan is de financiering van het werkkapitaal.
De situatie: ik ben 50% aandeelhouder in een BV (werkmaatschappij) en ben tevens enig Directeur. De overige 50% zijn in het bezit van een Engelse partner. Wij hebben beide afgesproken 50k werkkapitaal aan de gezamenlijke BV te lenen. Ik factureer vervolgens vanuit mijn Beheer BV aan de werkmaatschappij maandelijks een management fee. Deze wordt dus feitelijk betaald uit eerder door mij (en mijn partners) ingebracht geld.
Vraag: is er een andere route denkbaar, bijvoorbeeld door mijn deel van de lening te verstrekken in de vorm van niet gefactureerde management fee en betaalde facturen (notariskosten, KvK inschrijving)? Of moet ik vanaf het begin een management fee in rekening brengen en ook feitelijk laten uitbetalen?
Ik laat mij graag adviseren. Alvast bedankt voor de tips...
Vriendelijke groet,
Martin